Auteur Topic: Zou dit coeliakie kunnen zijn bij mijn zoontje van net 14mnd?  (gelezen 2226 keer)

Ramona001

• Newbie
  • *
Zou dit coeliakie kunnen zijn bij mijn zoontje van net 14mnd?
« Gepost op: januari 12, 2011, 11:12:08 »
Hoi allemaal,

ik heb een vraag, mijn zoontje van net 14 maanden heeft nu al vanaf eind november iedere dag diaree...
We zijn laat begonnen met brood geven en hij heet tot 12 mnd bv gehad....
Wat ik nu merk is iedere keer als hij wat heeft gegeten wordt hij naar 20 min vervelend daarna volgt een diaree luier en na 20 min speelt hij weer vrolijk verder....
zo hebben we minimaal 3 luiers per dag tot max 5 de ene keer is het water met slijm en de andere keer is de diaree slijmerig dun (hij lekt ook iedere keer door zelf met een net schone pamper loopt het er uit)
En de geur van de ontlasting klopt niet!!!!die is zo doordringend sterk vies
Mees is ook snacht zeer onrustig
Heb net al een paar dagen alles koemelkvrij gegeven en het blijft
volgende week vrijdag heb ik pas een afspraak voor een echo bij de kinderarts in duitsland(daar woon ik net een jaar dus het is nog allemaal beetje onwennig alles in het duits)

maar hebben jullie een idee of het überhaupt iets met coeliakie te maken kan hebben
(het komt wel voor in de familie gluten en koemelk....

alvast bedankt!
groetjes Ramona

Ellie

• Gold Member
Re:Zou dit coeliakie kunnen zijn bij mijn zoontje van net 14mnd?
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2011, 11:34:22 »
Dag Ramona,

De symptomen komen overeen met een aantal van die van coeliakie, maar ook met die van veel andere aandoeningen. Het kan bijvoorbeeld ook een parasiet of een virusinfectie zijn. Je hebt nu zelf al de verstandigste stap gezet: naar een kinderarts. Geef aan dat coeliakie in de familie voorkomt en zorg dat ze zijn bloed testen op antistoffen, daarna volgt een biopsie om het definitief vast te stellen of uit te sluiten. Blijf tot het biopt glutenhoudende voeding geven, anders kun je de uitslag beïnvloeden. Sterkte de komende tijd!
()_()
(^.^)
'(")(")'

Ramona001

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2011, 11:37:46 »
Ik weet ook niet wat hier de gang van zaken zijn bij de kinderarts, maar neem aan dat ik wel beetje kan aandringen op een bloedafname aangezien de diaree te lang duurt en hij gewoon niet lekker in zijn vel zit.....
Maar kunnen ze uit het bloed wel direct zien of het evt gluten zou kunnen zijn

jerlet/Demi

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • mijn glutenvrije meisje
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2011, 11:42:01 »
 :wkm3:

Ze kunnen wel in het bloed zien of er anti stoffen zijn,maar dmv een biopt kunnen ze het met zekerheid stellen.
Hopelijk komt er snel duidelijkheid voor jullie.
Groetjes Nicolette, moeder van Demi (geboren 4 0kt 2002)die sinds mei '04 coeliakie heeft en een dochter (juni '04) en een zoontje (juli '06) beide zover bekend geen coeliakie.

Ramona001

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2011, 12:46:39 »
dank je wel voor jullie reacties!
Hoe gaat een biopt te werk als ze zoeken op gluten?

Ellie

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2011, 13:00:21 »
Bij zulke kleintjes gaat dat met een roesje, het onderzoek duurt iets van 10 minuten en na het uitslapen mag je weer naar huis.  De arts gaat dan met een flexibele slang in de maag en dunne darm zoeken naar afwijkingen. De slang is uitgerust met een cameraatje en een deel waarmee kleine hapjes van de darmwand genomen kunnen worden. Klinkt raar, maar het is onschadelijk. De darmvlokken worden dan onder de microscoop gelegd, aan de gezondheid van de darmvlokken bepaalt men de Marsh-gradatie. Is er sprake van het verdwijnen van de vlokken dan is coeliakie aangetoond. Het staat goed uitgelegd op http://nl.wikipedia.org/wiki/Coeliakie
()_()
(^.^)
'(")(")'

Ramona001

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2011, 15:14:27 »
Dan heb ik nog 1 vraag binnen welk tijdsbestek trad er een reactie op (bv diarree) na het eten van iets waar gluten in zat bij jullie(kinderen)

Ellie

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: januari 12, 2011, 17:11:07 »
Dat varieert per persoon heel sterk, volgens een onderzoekje van de patientenvereniging. Sommigen merken het al tijdens het eten, anderen pas een dag later. Ikzelf merk het tijdens het eten: mijn buik wordt bij een klein hapje al 15 cm dikker.
()_()
(^.^)
'(")(")'