Auteur Topic: 'minimum' gluten inname voor antistoffen  (gelezen 1988 keer)

VanessaM

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
'minimum' gluten inname voor antistoffen
« Gepost op: januari 07, 2011, 16:39:26 »
Misschien een beetje een amateur-vraag maar ik heb gisteren bij mezelf antistoffen laten prikken in het kader van familieonderzoek en nou bedacht ik me vandaag dat ikzelf eigenlijk de afgelopen 3 maanden ook zeer weinig gluten heb binnen gekregen. Soms dagen niets, soms een boterham of een ontbijtdrank met granen, vaak alleen in het weekend. Is dat voldoende?
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Lief_29

• Gold Member
Re:'minimum' gluten inname voor antistoffen
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2011, 18:35:34 »
Echt? Wat eet je dan met de lunch???
Geen idee of het voldoende is. Ik had maar heel weinig antistoffen terwijl ik vreselijk veel gluten at omdat ik steeds hypo's had. Dus brood, Liga, pasta, Sultana, enz.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2011, 19:32:48 »
Ben je toevallig ook nog op genen getest? Dat hadden ze in een keer kunnen doen natuurlijk.
Ik weet ook niet of het voldoende is. Maar als je bijv. cornflakes eet als ontbijt, daar zitten geen gluten in (of sporen). Daar kun je best goed mee ontbijten of lunchen :P.
Glutenvrij sinds oktober '11. Tevens histamine- en fructosearm. Vrij van suiker, glutamaat, vlees, caffe´ne, alcohol, aspartaan (e.d.) en case´ne. Vergeet ik nog wat?
Juni-oktober 2012 glutenvrijstop. Ik let niet op "sporen van".

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2011, 20:08:08 »
Omdat Elize zo slecht eet/at en veel weigerde ben ik met haar mee gaan eten en heb dus nauwelijks een gewone boterham op tafel gezet. 's ochtends eet ze wel een cracker en dan pak ik meestal fruit, 's middags mee met de overheerlijke glutenvrije boterham  :P. En 's avonds is alles glutenvrij. In het weekend is dat anders wanneer mijn man ook thuis is. Dan hoef ik niet overal op te letten. De gewone boterhammen komen inmiddels wel weer op tafel omdat mijn jongste nu brood gaat eten.
@panifex: nee, geen gen-test. Vind ik niet zo relevant voor mezelf. Ik heb verder ook geen klachten of zo. Mijn zoontje wil ik daar wel nog voor laten testen.
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2011, 20:22:43 »
Genentest is alleen relevant als je een twijfelachtige uitslag hebt. Of als je wilt weten of je uberhaupt coeliakie kunt krijgen. Verder niet relevant hoor.

Maar je eet toch wel meer op een dag dan alleen 3 maaltijden? Wat eet je dan?
Ik denk dat je altijd wel meer gluten binnenkrijgt dan je denkt hoor.
Overigens at ik helemaal niet veel gluten, at uberhaupt niet veel en brood hou ik niet van.
En mijn antistoffen waren onmeetbaar hoog.
Dus ik weet niet zeker of er wel echt een directe relatie is tussen veel gluten eten en veel antistoffen maken.
Ik heb bij mezelf het idee dat een klein beetje al genoeg is om antistoffen te gaan produceren.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"