Auteur Topic: Mosterd  (gelezen 19903 keer)

Sim

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Mosterd
« Gepost op: december 20, 2010, 17:08:04 »
Ik weet het echt even niet. Ik heb van een bepaald merk verschillende soorten mosterd, honing moster, mosterd met pit en dijon mosterd.

Op de honing en dijon mosterd staat dat het glutenvrij is maar op de mosterd met pit niet. Toch kunnen we geen ingrediŽnten ontdekken waar gluten in zitten (water, mosterdzaden, natuurazijn, zout, wijnazijn, suiker, specerijen en kruiden). Eventueel alleen een besmetting kans misschien.

Kunnen we deze mosterd nu wel of niet aan Guusje geven? Iemand tips of idee?

Laatste tijd is Guusje weer vaak aan het klagen over buikpijn etc, dus ik wil goed opletten en alles checken!!
Mama van Guusje (2007), zij heeft coeliakie. Op dieet sinds 1 augustus 2009. Mama van Jetske (2011) heeft DQ2.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re:Mosterd
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2010, 20:36:54 »
Kuehne Franse mosterd gaat hier niet goed, Marne Franse mosterd wel. Beide zijn glutenvrij en de ingredienten zijn vergelijkbaar. Tom is extreem gevoelig en ik vermoed dat er verschillende soorten azijn worden gebruikt (azijn kan sporen van gluten bevatten -waar gewone mensen met coeliakie niet op hoeven te letten, overigens).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2010, 08:48:26 »
Ik zou het wel geven denk ik. Zelf zou ik het eten.
Misschien even een mailtje naar de producent sturen?
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2010, 10:18:45 »
Als het toevallig mosterd van AH betreft dan betekent de afwezigheid van het logo in dit geval dat AH niet kan garanderen dat er geen besmetting met gluten heeft plaatsgevonden tijdens  de fabricage. Dat wil niet zeggen dat het zeker besmet is maar alleen dat ze het dus niet kunnen garanderen dat het niet besmet is.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2010, 13:30:13 »
Dan zou de rest toch ook besmet moeten zijn Soez?
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2010, 13:56:24 »
Dan zou de rest toch ook besmet moeten zijn Soez?

Bij de andere twee soorten stond toch op dat het glutenvrij was of bedoel je dat niet?

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2010, 14:01:26 »
Ja maar dat is dan toch raar? Het gaat toch over dezelfde produktielijn?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2010, 17:28:45 »
Ja maar dat is dan toch raar? Het gaat toch over dezelfde produktielijn?

Dat weet je toch niet? Ik neem aan dat zo'n mosterdfabriek meerdere lijnen heeft.

12cook

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2010, 14:49:17 »
daarnaast: als ik iets vaag vind, is t wel de tekst: kruiden en specerijen. In hoeveel mengels zitten gluten omdat t poeder dan niet klontert?? Ik zou er niet op voorhand op vertrouwen.
veel fabrikanten denken nog steeds dat t voldoende is om de ingredienten te vermelden die boven de 5% uitkomen....

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2010, 15:31:27 »
Dan voldoen ze niet aan de wet, 12cook. Als je met die overtuiging boodschappen doet, heb je toch geen leven meer?

12cook

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2010, 16:06:45 »
mijn leven is best leuk hoor :D
maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die regelmatig fouten op verpakkingen aantref. zoals de keer dat ik me liet verleiden door een super de boer kant en klaar maaltijd waar bij allergenen alleen selderij stond. na 3 dagen genoeg hersteld om super de boer te bellen.
verteld de meneer me doodleuk dat op hun lijst staat dat er zowel gluten als lactose inzit....
en nee, dat was echt niet aan de verpakking te zien.
ik ga dus niet alleen op de verpakking af, met uitzondering van producten zoals AH eigen merk.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2010, 16:27:20 »
Hoeveel producten denk jij dat er uit diezelfde ah fabriek komen, ik denk heel veel. Kijk maar eens naar jam, potje is precies hetzelfde. Alleen ander dekseltje en etiketje erop en je hebt ineens super de boer eigen merk jam ipv albert heijn eigen merk jam.

En je moet sowieso de hele ingredienten lijst lezen en niet alleen de allergenen info.
Want daar zit idd wel eens een foutje in.
Maar je kunt echt uitgaan van de ingredienten lijst zoals vermeld op het product.

Anders was ik nu al 3,5 jaar bezig iedere dag fabrikanten te bellen. Dat doe ik dus echt niet. En ik wordt zelden ziek, alleen als ik zelf niet goed gelezen heb.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Sim

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: december 22, 2010, 17:08:49 »
Reactie van de producent (het gaat om mosterd van Marne):

De mosterdsoorten die in Nederland door ons verkocht worden zijn in principe glutenvrij. We gebruiken hier geen ingrediŽnten voor die gluten bevatten.

Volledigheidshalve, moet ik u wel melden dat bij de oogst van het mosterdzaad de kans bestaat dat een verdwaalde tarwe aar onbedoeld mee geoogst kan worden. Het mosterdzaad wordt na de oogst gereinigd, en wordt bij ons ook nog een keer gezeefd. Het is echter niet uit te sluiten dat er glutenhoudend materiaal in de mosterd zit, de kans hierop is echter bijzonder, tot verwaarloosbaar, klein. Daarnaast produceren we een tweetal mosterdsoorten die tarwemeel bevatten. Deze mosterd is voor de Engelse markt en wordt niet in Nederland verkocht. Na de productie van deze mosterdsoorten wordt de productielijn gereinigd.

Bij gladde mosterdsoorten zal de kans op Gluten nog kleiner zijn dan bij grove mosterdsoorten (zoals de Honing mosterd, de de Dijon). Eventuele glutensporen zullen in een gladde mosterd meer verdeeld zijn dan bij grove mosterd (zoals de grove mosterd). Steekproeven op gladde mosterdsoorten laten een glutengehalte van <20 ppm zijn. Aangezien het steekproeven zijn, zeggen deze waarde eigenlijk alleen wat van de gecontroleerde partij en niet over alle producten.

We krijgen deze vraag over gluten vaker, en geven dan altijd een volledig antwoord. Misschien iets te veel in detail, maar zo kan u als klant en gebruiker zelf de keuze maken ons product te gebruiken, al dan niet in overleg met uw diŽtist. We vermelden tegenwoordig niet meer gluten vrij op de verpakking. ĎíVrij vaníí is in de tegenwoordige tijd een steeds lastiger begrip. We kunnen steeds meer meten, en kunnen kleinere hoeveelheden steeds beter aantonen. Helaas geen kort maar wel volledig antwoord.
Mama van Guusje (2007), zij heeft coeliakie. Op dieet sinds 1 augustus 2009. Mama van Jetske (2011) heeft DQ2.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2010, 17:16:53 »
Wat een goede reactie van de producent, Sim. En heel goed dat ze de keuze aan de klant laten, en niet voor ons gaan denken.

12cook, je geeft nu een heel ander verhaal dan je eerste reactie. Daar stel je namelijk dat men nogal eens alles onder 5% niet op de verpakking zet, en dat kan gewoonweg niet waar zijn. Daar wordt op gecontroleerd en gestraft door de Keuringsdienst van Waren.
Verder sluit ik me aan bij Lirio: De ingredientenlijst is het enige waar ik op vertrouw, wat de producent verder aan niet verplichte informatie eronder zet, lees ik niet.

Sim

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2010, 18:36:37 »
Voelde me inderdaad gewoon echt serieus genomen door het bericht van de leverancier. Een heel duidelijk verhaal!