Auteur Topic: Glutenvrije hartige hapjes voor feestdagen  (gelezen 21201 keer)

Lucie

• Newbie
  • *
Glutenvrije hartige hapjes voor feestdagen
« Gepost op: december 19, 2010, 13:29:54 »
Op kerstavond is het bij ons thuis de gewoonte van lekker gezellig met het gezin te babbelen, tv te kijken, samen te zijn,... en natuurlijk hapjes te eten.
Voor mij is dit de eerste glutenvrije kerst en ik vroeg me af welke gv alternatieven jullie gebruiken als hartige hapjes (vb. mini-pizzatjes, ovenhapjes, ...)

VanessaM

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glutenvrije hartige hapjes voor feestdagen
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2010, 13:43:35 »
mini-worstenbroodjes
cocktail knakworstjes in bladerdeeg
dadels in spek/bacon
mini-sate
gevulde olijven
gevulde tomaatjes
wraps/tortillas vullen met koude salades en in kleine stukjes snijden

Ligt er ook een beetje aan hoe een grote doe-het-zelver je bent natuurlijk :)

Gebruik hier ook de zoek-functie, ongetwijfeld dat er al meer topics zijn gewijd aan hapjes/tapas

Smullen maar!   :duimop:
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Lucie

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2010, 14:13:42 »
Bedankt voor de tips Vanessa! Maar ik zou niet weten waar ik al die dingen gv kan halen. Ik vermoed, vermits je vraagt hoe een grote doe-het-zelver ik ben, dat je de meeste dingen daarvan zelf moet maken. Ik ben op zich wel een doe-het-zelver, maar ik ben student en begin dus aan blokperiode waardoor ik totaal geen tijd ga hebben om iets zelf te maken en wil het niet weer allemaal op mijn moeder haar nek laten vallen.
Dus ik was eigenlijk meer op zoek naar dingen die je zo gv kan kopen of miss dingen die je in de gewone winkel ook wel vind, maar die toch toevallig gv zijn. (zo heb ik bijvoorbeeld al heerlijke gv kippenbouthapjes gevonden)

(ik zal je ideetjes alleszins wel onthouden voor na de blokperiode en examens :) )

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2010, 14:43:01 »
Je kunt minisaucijzenbroodjes (glutenvrije) kopen van Le Poole.
Verder cocktailworstjes, plakjes droge worst, blokjes kaas.
Iets wat je wel zelf moet maken maar dat in minder dan 5 minuten klaar is is een omeletje gevuld met roomkaas en/of zalm.
(eitjes kluten met wat peper en in wat boter bakken, af laten koelen, roomkaas erop smeren en eventueel wat gerookte zalm, oprollen en met scherp mes in plakjes snijden.) Het gebeurt bijna net zo snel als dat je het zit te lezen hier.
Garnalen of rivierkreeftjes in olie met kruiden (ook dat is in een minuut gebeurd).
Zoetzure cocktailuitjes en augirkjes. Kleine snoeptomaatjes.
Groente aan stukjes met een sausje uit een flesje. (zelfgemaakt is echt veel lekkerder en ook niet veel werk hoor.)
Plakjes leverworst met een beetje mosterd erbij.
Plakjes salami  met of zonder augurk erin gerold.
Asperges uit een potje eventueel in wat ham gerold.
Artisjokharten uit een blikje. Even afspoelen en doormidden snijden. Ik vind het lekker om er een dressing overheen te schenken maar dat kan je ook prima weglaten.
Gevulde eieren zal je wel teveel werk vinden dus die dan maar niet.
Rundvleessalade van de Hema is glutenvrij.

Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan maar wellicht heb je zo wat meer ideetjes.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lucie

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2010, 19:06:59 »
Wow bedankt! Dat zijn inderdaad meer de dingen waar ik naar op zoek was!

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2010, 06:55:38 »
Bedankt voor de tips Vanessa! Maar ik zou niet weten waar ik al die dingen gv kan halen. Ik vermoed, vermits je vraagt hoe een grote doe-het-zelver ik ben, dat je de meeste dingen daarvan zelf moet maken. Ik ben op zich wel een doe-het-zelver, maar ik ben student en begin dus aan blokperiode waardoor ik totaal geen tijd ga hebben om iets zelf te maken en wil het niet weer allemaal op mijn moeder haar nek laten vallen.
Dus ik was eigenlijk meer op zoek naar dingen die je zo gv kan kopen of miss dingen die je in de gewone winkel ook wel vind, maar die toch toevallig gv zijn. (zo heb ik bijvoorbeeld al heerlijke gv kippenbouthapjes gevonden)

(ik zal je ideetjes alleszins wel onthouden voor na de blokperiode en examens :) )
Dat je het als student uberhaupt al overweegt...  :duimop:. Ik kwam tijdens mijn studententijd niet verder dan pasta met saus uit een potje en wat groenten er doorheen gegooid, liefst nog voorgesneden ook  :D.
Probeer toch eens een ochtendje in de supermarkt rond te lopen en etiketten te lezen. Er is best veel wat je gewoon kan eten zonder dat het van een glutenvrij merk is. Salades, chips, bifi worstjes, etc. Het is alleen ff wel ff zoeken inderdaad.
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2010, 10:08:22 »
bij de AH afd mediteraan(bij de pasta's) heb je bv abrikozen gevult met roomkaas,of pepertjes met roomkaas,geroosterd tomaatjes in olie,zit in pot en het glutenvrije teken staat erop,met de rest van de tips hier kom je al een heel eind  ;)
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

lizet

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2010, 10:18:40 »
Bij de appie hebben ze ook gv geitenkaashappies met spek erom, even verwarmen in de pan en klaar is klara.

Wat makkelijk en snel zelf te maken is, is beenham (gv) in een keukenmachien, zuivelspread, sjalot en gemalen peper erbij. Pureren tot een mousse. In slagroomspuit. Dan op plakkies komkommer spuiten, altijd een succes. Je kan het ook met gerooktze zalm of heilbot doen.

Plak beenham insmeren met zuivelspread, bieslook erover knippen, gemalen peper erop. oprollen en in stukkies snijden. Prikker erin...klaar! Te simpel voor woorden en in no-time klaar!

Veel plezier

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2010, 14:58:32 »
O, en Consenza heeft nog kant en klare kibbeling. Dat is niet in de supermarkt te kopen maar bij natuurvoedingswinkels. Het ligt in de diepvries. Ik heb het nog nooit gegeten want ik maak het altijd zelf maar normaal gesproken vind ik alles van Consenza prima te eten dus ik ga er vanuit dat dit ook lekker is.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2010, 15:44:21 »
AH heeft nog meer tapas bij de verafdeling die gv is. Die gietenkaas met spek, maar ook geitenkaas met salami, stukjes spaanse worst, en ik dacht ook iets op een stokje dat even in de magnetron moet.

Echt Soez, kibbeling? Owwww...... ik heb een missie......
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Bertine

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2010, 16:53:03 »
Wij gaan naar mijn ouders waar ook mijn zus, zwager, neefje en nichtje komen en verzorgen de hapjes. Ik ga het volgende maken/meenemen:

- gevulde eieren
- champignons gevuld met feta uit de oven
- ham/monchou rolletjes
- olijven
- zoete pepertjes met verse kaas
- blokjes oude kaas
- plakjes grilworst
- cervelaatworst met augurk
Op 01-06-2010 ziekte van Dühring vastgesteld; sinds 05-06-2010 glutenvrij.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #11 Gepost op: december 20, 2010, 17:41:48 »
AH heeft nog meer tapas bij de verafdeling die gv is. Die gietenkaas met spek, maar ook geitenkaas met salami, stukjes spaanse worst, en ik dacht ook iets op een stokje dat even in de magnetron moet.

Echt Soez, kibbeling? Owwww...... ik heb een missie......

Klik op de foto om meer te lezen. Op de site van PureFood staan ook verkoopadressen. :)

lucia

• Sr. Member
  • All I have seen teaches me to trust the Creator...
« Reactie #12 Gepost op: december 20, 2010, 18:33:23 »
Gevulde eieren is ook echt niet moeilijk te maken en duurt ook kort.

Je kookt de eieren hard, snijd ze in de lengte doormidden, haalt het eigeel er uit, prakt het eigeel fijn met een vork, roert er wat slasaus door (gv natuurlijk), wat kerrie en wat zout, en stopt het met een lepeltje weer terug in de eieren.
Als je het heel feestelijk wilt maken prik je er een stukje peterselie in, of een klein stukje komkommer, voor de kleur.

Ze zijn altijd binnen een mum van tijd op, zo populair zijn ze hier bij familie en vrienden!
Soms maak ik het zelfs nog terwijl het bezoek er al is, want het is echt zo gedaan.

Succes met je hapjes!
Juni 2013: GEEN COELIAKIE aangetoond in biopten. Waar de vlokatrofie in 2001 dan vandaan kwam is een raadsel en zal het ook wel blijven.
2011: oudste zoon heeft HLA-DQ 8 gen van vader, tweede zoon heeft gen van mij, namelijk DQ5 en 7

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #13 Gepost op: december 20, 2010, 20:56:09 »
De kinderen maken hier de eiersalade en zalmsalade voor op rice toast van Van der Meulen. Door de eieren gaat mayo met wat bieslook, peper en zout. Door het blikje zalm gaat even veel ketchup als mayo, en wat peper en zout. ;)

Wat de kids ook lekker vinden: kleine bolletjes mozzarella met kerstomaatjes en een blaadje basilicum (ik heb zo'n plantje op het aanrecht staan), bestrooid met wat peper en zout (er hoort ook olijfolie over, maar dat knoeit te veel zonder bordje.)  ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Sascia

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2010, 22:33:20 »
gewelde abrikoosjes (kant en klaar te koop of zelf te wellen) en dan vullen met blauwe kaas  :eten2:
Mijn lief heeft coeliakie sinds april 2005.