Auteur Topic: (onbewuste) afkeer van gluten voor de diagnose?  (gelezen 6550 keer)

Marjosje

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
(onbewuste) afkeer van gluten voor de diagnose?
« Gepost op: november 17, 2010, 11:29:28 »
Hey,

Sinds april weet ik dat ik coeliakie heb. Sinds een paar jaar lustte ik van de een op andere dag geen brood meer, ik kon er echt van over mn nek gaan. Alsof het een soort van onbewuste afkeer van gluten was, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Nu vroeg ik mij af of meerdere mensen dit hadden (of misschien van andere glutenvol eten), of dat het gewoon puur toeval is geweest bij mij;)
April 2010 diagnose coeliakie

Anne-MarieT

• Full Member
Re:(onbewuste) afkeer van gluten voor de diagnose?
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2010, 11:40:41 »
Hoi,

ik weet niet of het toeval is, maar mijn dochter Rosanna heeft nog nooit een boterham met smaak gegeten, als baby ging ze zelfs kokhalzen. Sinds haar 8ste weten we dat ze coeliakie heeft. Iedereen in onze omgeving maakte dezelfde opmerking: zo zie je maar, haar lichaam moet vast geweten hebben, dat dit niet goed voor haar was!
Ik weet het gewoon niet...want mijn zoontje had dit weer helemaal niet, hij was zelfs erg gek op brood (en nu minder sinds hij gv eet)
2 kinderen met coeliakie, waarvan de jongste ook diabetes 1, dochter Rosanna (2001) is sinds maart 2010 glutenvrij, zoon DaniŽl (2005) sinds juni 2010 glutenvrij, sinds maart 2013 ook nog Diabetes 1 geconstateerd.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2010, 11:42:25 »
Ik ben nooit gek op brood geweest. En lunchen doe ik eigenlijk liever niet zelfs.
Maar geen idee of dat wat met gluten te maken heeft. Ik eet nu ook amper gv brood, is een nog ergere vorm van brood dan gewoon :P
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2010, 12:46:24 »
Ik was altijd gek op brood, heb de ogen uit mijn kop gehuild dat ik nooit meer een lekkere bruine boterham zou mogen eten. En bovendien, waarom dan een afkeer van brood, en niet van pasta bijvoorbeeld? Dat is ook een glutenbom.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2010, 13:18:09 »
Firyel is ook echt geen broodeter, nooit geweest, maar pasta daar en tegen is ze weer gek op, dus denk dat het toeval is ;)
Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2010, 14:50:35 »
Ik heb het ook vaker gehoord: Mensen die bier eigenlijk al nooit lekker vonden, die liever een salade aten dan brood, ...
Ook ik at vaak een salade tussen de middag, als ik alleen thuis was, of tapas.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Marjosje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2010, 15:14:58 »
pasta was ik ook nooit echt gek op, maar brood was echt een drama. ik vind het wel 'grappig' om te lezen dat ik dus niet de enige ben die dat had.
maar ik heb wel een vreugdedansje gedaan toen ik hoorde dat ik nooit meer brood hoefde te eten;) (ik eet nu sporadisch gv brood, en dan meestal in de vorm van pistoletje, of ik maak er wentelteefjes van, anders vind ik het nog steeds heel vies:P)
April 2010 diagnose coeliakie

12cook

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2010, 15:29:51 »
ik heb de geur van brood bakken altijd als heel vies ervaren. Dat vond iedereen altijd maar raar, totdat bleek dat ik niet tegen gist kan.  En een kruidig herstbos, ook een drama.
Ook bier vind ik heel vies ruiken, maar ook dat klinkt logisch als je ontdekt hoeveel gist en gluten er in zitten.
Idem met koek enzo waar roomboter in zit.
En vers gemaaid gras... jahoor, ook allergisch voor grassen.

Kortom, ik denk dat je neus je best het een en ander verteld, alleen is de boodschap niet altijd goed (te begijpen)

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2010, 16:58:30 »
Ik had wel een afkeer tegen brood, maar tegen koek en crackers niet.... Volgens mij dus niet echt een verband.  :?
Glutenvrij ;)

Ellie

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2010, 17:10:35 »
Mijn vriend kreeg in de maanden voordat hij met gv ook steeds minder eetlust. Avondeten ging meestal nog wel, maar brood en dergelijke bleef vaak staan. Nu eet hij weer alles wat los en vast zit ;)
()_()
(^.^)
'(")(")'

joser

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 19, 2010, 16:06:25 »
Mijn zoon heeft ook zijn hele leven moeite gehad met gewone boterhammen, enige wat hij echt lekker vond was stokbrood.
Na de eerste verdenking op coeliakie heeft hij inderdaad geen boterham meer aangeraakt. Hij had pas een half jaar klachten maar onbewust al zijn hele leven. Hij eet nu de gv boterhammen goed, maar maakt er wel iets lekkers van; tosti of eitje of zo.
Josť
Koen (2000) heeft in januari 2010 te horen gekregen dat hij coeliakie heeft.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #11 Gepost op: november 19, 2010, 16:26:03 »
T. is altijd dol geweest op brood. Hij was (en is nog steeds trouwens) een chte broodeter.
Ook toen hij de eerste coeliakieklachten kreeg, veel diarree enzo, heeft hij lekker veel geroosterd brood gegeten omdat dat stoppend zou werken. :P
Achteraf gezien het stomste wat hij toen had kunnen doen maar wisten wij veel. :lol2:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lirio

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: november 19, 2010, 16:27:40 »
T. is altijd dol geweest op brood. Hij was (en is nog steeds trouwens) een chte broodeter.
Ook toen hij de eerste coeliakieklachten kreeg, veel diarree enzo, heeft hij lekker veel geroosterd brood gegeten omdat dat stoppend zou werken. :P
Achteraf gezien het stomste wat hij toen had kunnen doen maar wisten wij veel. :lol2:

Ik heb om die reden kilo's beschuit gegeten toen :P
Ook lekker snugger :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

leentje

• Jr. Member
  • **
  • Een top forum !
« Reactie #13 Gepost op: november 20, 2010, 21:19:26 »
Mijn dochter vond als baby Brinta vreselijk en ook brood ging er zeer moeizaam in. En wij maar boterhammen aanprijzen en erin kletsen. Ze wist zelf prima dat dit voor haar lijf niet klopte.
Leentje,
Moeder van een gv-dochter(1993), gv sinds 1998.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: november 20, 2010, 22:26:03 »
Ze lustte zeker ook geen koekjes?  ;)
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5: