Auteur Topic: H. communie  (gelezen 16539 keer)

peet

• Jr. Member
  • **
Re:H. communie
« Reactie #30 Gepost op: oktober 15, 2014, 20:11:24 »
Ik heb zelf via de mail contact gehad met deze fabriek.
Een bus met 25 witte hosties van 32 mm kosten 3,98 per busje en zijn ongeveer 6 maanden houdbaar.
Nikki, geb febr 2007, coeliakie febr 2009, 2x DQ 2.5, marsh IIIb
Daan, geb maart 2009, 2x DQ 2.5, deelnemer prevent CD onderzoek
Isa, geb november 2011, 2x DQ 2.5

zrmadeleine

• Newbie
  • *
« Reactie #31 Gepost op: oktober 21, 2014, 10:55:28 »
Ik ga dagelijks ter communie (ben een kloosterling) en dat gaat prima.
De hosties van hostiebakkerij "St. Michael" uit St. Michielsgestel zijn, in tegenstelling tot wat ik hier eerder in het forum lees, wel degelijk bisschoppelijk goedgekeurd. Wij bestellen ze gewoon tegelijk met de andere hosties; ze komen (logisch) in een apart doosje (en in de bakkerij zijn ze gedurende het hele bakproces natuurlijk volledig apart).

Op het doosje staat:
"Met het oog op overgevoeligheid van coeliakiepatient deze hosties niet in aanraking brengen met gebruikelijke hosties." Deze zin wordt gevolgd door "Verklaring van geen bezwaar" en het nummer van die verklaring.

De hosties zijn vervaardigd uit glutenvrij, eiwitarm tarwemeel. Inderdaad betekent dat, dat dit het ingrediënt is:
Glutenvrij tarwemeel (max 2mg gluten/100g)
Vanwege die max 2mg gluten mag het dus glutenvrij heten volgens de geldende normen.

Ik heb eens rondgekeken op glutenvrijbakken en dergelijke sites, maar het meeste glutenvrije meel heeft dit ook als ingrediënt. Ikzelf heb met elke dag zo'n hostie geen probleem (wat de laatste bloedtest ook schitterend liet zien, de antistoffen in mijn bloed zijn volledig gekelderd, geweldig).

Het handigste is:
- zorg voor een eigen doosje. Zo'n doosje heet 'pyxis', en als je online zoekt op b.v. pyxis hostiedoosje dan kom je ze wel tegen http://www.slabbinck.be/product/photos/detail/641-3250_web-LR.jpg hier is een voorbeeld.

- ik neem, als ik ergens anders naar de kerk ga, zo mogelijk van te voren contact op. Of dat wel of niet gelukt is maakt niet uit voor de volgende stap, want ik ga voor de mis begint met mijn doosje en daarin een glutenvrije hostie (je kunt er ook een halve in doen bijvoorbeeld, maar die ik krijg zijn al erg dun en klein) naar de sacristie. Ik leg het zonodig uit (vaak hoeft dat niet eens!) en dan komt de pyxis met mijn hostie op het altaar; soms zet de koster het dan op het altaar, hier in het klooster doe ik dat gewoon even zelf.

- vraag de priester of hij er bekend mee is, en zorg dat het volgende duidelijk is:
1) waar je staat (de priester of, als het iemand anders is die de communie mee uitreikt, degene die de glutenvrije hostie uitreikt) en wie je bent (ik ben nogal makkelijk herkenbaar, dat scheelt). Soms is het handig als eerste in de rij te staan, maar ik heb ook wel eens gehad dat de priester mij vroeg te zorgen dat ik als laatste in de rij stond, zodat hij even naar het altaar liep om mijn doosje te halen;
2) dat het het handigste is als degene die de communie mee uitreikt gewoon het hele doosje met inhoud overhandigt, zodat je het er zelf uit kunt nemen. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het doosje gewoon boven mijn hand werd omgedraaid; uitstekend, zo kan het ook.
3) na afloop even zorgen dat je zonodig het doosje terug krijgt - en, als het doosje van de parochie is, dat de parochie het terugkrijgt.

Maar, voor wie echt regelmatig gaat, is een eigen doosje en eigen bestelde hosties gewoon het handigste, tenzij dat in de parochie al helemaal geregeld is - in dat geval staat het over het algemeen al goed uitgelegd op de website van de betreffende parochie.

Wat ik persoonlijk niet begrijp, zijn verhalen die ik hierboven in het forum heb gelezen waarin mensen melden dat ze wel naar voren lopen en de hostie ontvangen, maar dan in hun zak steken! Wat betekent "ter communie gaan" dan voor je? En wat gebeurt er daarna met de hostie? Dan is het zinvoller, als je wel graag gewoon in de rij wilt staan maar niet ter communie kunt of wilt gaan, om de priester om de zegen te vragen (handen niet openhouden, gewoon "ik vraag om uw zegen" zeggen). Er bestaat ook zoiets als "geestelijke communie". Dan ga je ter communie met je hart... dat doe ik zelf ook als ik ergens kom waar het duidelijk is dat het niet wordt begrepen.

Het is belangrijk bij de eerste communie (of direct na de diagnose bij de eerste keer) dit goed duidelijk te hebben en van te voren te bespreken. Dat neemt veel onbegrip weg. Maak de communicatielijnen zo kort mogelijk: spreek met de pastoor, ga al eens van te voren eens na de mis met het kind dat eerste communie gaat doen naar de sacristie, bijvoorbeeld... heel concreet.
Als je regelmatig gaat, is het over het algemeen alleen in het begin een beetje vaak uitleggen, ook bij verschillende priesters in parochies zonder vaste priester. Maar ook dat is over het algemeen vrij snel duidelijk.
Heeft een parochie woord-en communievieringen, dan is het het beste als de parochie een eigen voorraadje geconsacreerde glutenvrije hosties heeft, in een aparte ciborie in het Tabernakel. Zo'n ciborie ziet eruit als kelk-met-een-deksel.

Het is niet eenvoudig, maar het is wel uitvoerbaar...

LauraV

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: oktober 21, 2014, 22:32:44 »
Wat een superuitleg! Het is zelfs voor mij nu compleet duidelijk. Wat je zegt over de geestelijke communie t.o.v. de hostie in je zak steken, vind ik eigenlijk een hele goede. Want inderdaad, waar doe je het voor. Is het om mee te doen en in de rij te staan? Of is het voor jezelf.

Nu ben ik zelf nog nooit ter communie gegaan (niet gedoopt, geen religieuze opvoeding), maar ik snap het ergens wel. Geloof moet van binnenuit komen, anders is het meedoen om het meedoen en dan streeft het echt zijn doel voorbij.

zrmadeleine

• Newbie
  • *
Re: H. communie - glutenvrije hostie - discussie of het mag of niet.
« Reactie #33 Gepost op: juli 10, 2017, 11:30:01 »
Thuiskomend van een mooi weekeinde met jongeren in een ander klooster in het westen des lands hoorde ik het nieuws op de radio. En... "Vaticaan zegt dat glutenvrije hosties niet zijn toegestaan. Paus Franciscus zegt... coeliakiepatiënten moeten wijn nemen als ze ter communie gaan.".

Daar gáán we weer. Nou is de Nederlandse pers & nieuws in het algemeen niet vreselijk goed geïnformeerd en ook niet zo erg goed in het lezen en vertalen van stukken uit het Vaticaan. En.... wijn nemen is geen geschikt alternatief voor coeliakiepatiënten bij het ter communie gaan in de katholieke kerk. Immers, een stukje van de hostie wordt boven de kelk gebroken, en een stukje komt in de kelk terecht. Bovendien gaat de priester het eerst ter communie.

Dus ging ik op zoek naar de oorspronkelijke brief. Hier is een link naar de Duitse vertaling (ik heb de Nederlandse nog niet gevonden). https://de.zenit.org/articles/rundbrief-an-die-bischoefe-ueber-das-brot-und-den-wein-fuer-die-eucharistie/

De brief is duidelijk geschreven als antwoord op misstanden zoals smaakjes toevoegen. Er mag niets worden toegevoegd. MAAR:

wat ik tot nu toe heb gebruikt - de glutenvrije hosties van St. Michelsgestel - zijn gewoon prima! Want de relevante artikelen zijn:

a) „Hostien, die überhaupt kein Gluten enthalten, sind für die Eucharistie ungültige Materie. Hostien, die wenig Gluten enthalten, jedoch so viel, dass die Zubereitung des Brotes möglich ist ohne fremdartige Zusätze und ohne Rückgriff auf Vorgangsweisen, die dem Brot seinen natürlichen Charakter nehmen, sind gültige Materie“ (A. 1-2).

Ik vertaal: hosties die helemaal geen gluten bevatten, zijn voor de Eucharistie geen geldige materie. Hosties die weinig gluten bevatten maar wel zoveel dat toebereiding van het brood mogelijk is zonder andere dingen toe te voegen... zijn geldige materie.

Met andere woorden: zolang het aan elkaar blijft plakken, een hostie kan worden, is het o.k.

Dus de hosties van St. Michelsgestel, zoals ik drie jaar geleden heb geschreven mogen die glutenvrij heten, en zijn geldige materie.
Glutenvrij tarwemeel (max 2mg gluten/100g) en water zijn namelijk de enige ingrediënten.

Waar het hele stuk over gaat is dat er geen toevoegingen mogen zijn. In dezelfde brief staat nota bene dat genmanipulatie mag... kun je nagaan.
Laat je dus niet op stang jagen en blijf gewoon gebruiken wat je altijd gebruikt, dat is gewoon toegestaan.
(zie mijn uitleg van 2014 hoe het handig uitvoerbaar is bij het ter communie gaan, en wijs zonodig mensen die alleen kranten lezen erop dat het Nederlandse nieuws niet altijd klopt)

zr. Madeleine

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: H. communie
« Reactie #34 Gepost op: juli 10, 2017, 17:44:45 »
Dat ook wijn besmet kan raken met tarwe, daar had ik niet bij stilgestaan (ik ben zelf niet katholiek, maar er zijn vast mensen die iets aan die info hebben).

Ik denk dat het verhaal van het Vaticaan ingaat op wat 'geldige materie' is. In het geval van de hostie is dat kennelijk tarwe en geen andere graan, en er mogen geen smaakjes toegevoegd worden, als ik het goed begrijp. Zou de hoeveelheid die je eet nog uitmaken? Ik weet niet of een kruimeltje/ klein stukje van een hostie ook al volstaat...
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

zrmadeleine

• Newbie
  • *
Re: H. communie
« Reactie #35 Gepost op: juli 22, 2017, 11:35:49 »
Nee, de hoeveelheid maakt absoluut niet uit. Een miniem stukje hostie, al is het een kruimeltje, is ook een  hostie.
Je kunt dus ook een kwart van een hostie in het doosje doen, het maakt echt niet uit.