Auteur Topic: H. communie  (gelezen 17725 keer)

yvonnezet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:H. communie
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2013, 19:46:51 »
Ik wilde toch nog even alten weten hoe wij het hebben opgelost.

Quinty heeft een slokje van een kleine kelk gekregen. Niet de kelk van de pastoor zelf, want daar gaan kruimels van de hosties bij.
Telkens als wij nu naar de kerk gaan, bel ik een dag van te voren met de pastoor en die zet dan een kleine kelk klaar, ook als ik naar een andere kerk (bij mijn ouders in het dorp) ga doe ik dit zo. Hiermee hebben we nog geen problemen mee gemaakt. Quinty vind het niet lekker en nipt alleen, maar dit is voldoende.
Bij haar 1e H. communie was het voldoende als de miswijn haar lippen zou raken en ze deze zou aflikken.
Bij ons krijgen alleen de misdienaars en pastoor de wijn, ook bij de 1e communie krijgen zij alleen dit. Bij jullie in de kerk iedereen??
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

francien71

• Gold Member
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2013, 20:43:44 »
Bij ons krijgen alleen de misdienaars en pastoor de wijn, ook bij de 1e communie krijgen zij alleen dit.

Bij ons ook. Er is altijd glutenvrije hostie aanwezig.

Nesje74

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2013, 21:16:32 »
Nee, alleen inderdaad de misdinaars en de pastoor.
Die drinken uit de grote kelk, voor Quinty staat dan een mini kelkje klaar. Appart op een ander tafeltje. Zij wordt als eerste ter communie uitgenodigd (zij krijgt de communie van de pastoor zelf) en daarna de rest van de kerk. Zodra zij is geweest wordt "haar" kelkje weer weggezet.
Mama van Quinty van 9 jaar, sinds juni 2007 op gv dieet en sinds november 2007 ook twzvrij. Vanaf mei 2011 ook lactoserij dieet. En mama van Simone van 5 jaar met lactose intolerantie, sinds november 2010 op dieet. Zelf heb ik de ziekte van Graves (ook een auto-immunziekte).

petraw

• Gold Member
« Reactie #18 Gepost op: januari 17, 2013, 21:32:02 »
In de laatste 'Glutenvrij' staat een artikel over de hostie en waarom die een minieme hoeveelheid tarwe moet bevatten, wil hij voor de officiŽle regels van de Kerk geldig zijn als Communie.

Ik meen me te herinneren dat in datzelfde artikel iets stond over dat als je wegens coeliakie geen normale hostie mag (glutenvrije hosties worden door de Rooms-Katholieke kerk dus niet geaccepteerd als Communie) je wel op een geldige manier ter Communie kunt gaan door iets van de Miswijn te drinken (en net als het lichaam van Christus moet ook dit bloed van Christus aan strikte, eeuwenoude normen voldoen). En zo doet Quinty het waarschijnlijk ook.

Francien, dat er in onze kerk ten minste vijf kerkgangers een glutenvrije hostie mogen pakken, hebben deze mensen met coeliakie denk ik aan het liberale, warmhartige karakter van onze pastores te danken ;) Maar laat Bisschop Punt het niet horen! :z
(en kennelijk mogen ze ze nog gewoon blijven bakken in Sint-Michielsgestel ;))

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2013, 23:13:56 »
De hosties uit Sint-Michielsgestel bevatten wel tarwezetmeel!!
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

francien71

• Gold Member
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2013, 07:07:11 »
Ik heb het met de pastor dus ook over dat artikel gehad.
Ze had daar een duidelijke mening over.

Gelukkig denkt ze heel goed aan onze kinderen

petraw

• Gold Member
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2013, 15:09:32 »
De hosties uit Sint-Michielsgestel bevatten wel tarwezetmeel!!
Maar niet genoeg tarwe om de hoge heren van de kerk tevreden te kunnen stellen, Yvonne.
Ik heb het met de pastor dus ook over dat artikel gehad. Ze had daar een duidelijke mening over.Gelukkig denkt ze heel goed aan onze kinderen
We boffen enorm met haar (en met onze oude pastoor), Francien. Ze zijn er echt voor ons mensen i.p.v. de regeltjes voorop te stellen. ;)

Angela76

• Gold Member
« Reactie #22 Gepost op: februari 03, 2013, 15:06:35 »
Dat is prettig Petra en Francien, ik lees dit topic met opgetrokken wenkbrauwen. Dan denk ik al de symboliek, het is wel 2013 inmiddels. Je moet met wat beters komen om de mensen in de kerk te houden. Ik geloof niet dat ik ergens in de bijbel kan lezen dat het brood dat gedeeld werd van tarwe is gemaakt, de term graan is breder dan tarwe toch? Maar ik ben dan ook protestants, dus heb eigenlijk geen recht van spreken in dit topic
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

petraw

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: februari 03, 2013, 15:52:05 »
Mijn wenkbrauwen bevonden zich in dezelfde positie als de jouwe hoor Angela ;)
En ik denk ook niet dat al die regels en uitsluitingen de bedoeling moeten zijn geweest.....
Ik heb het ook nergens in de Bijbel gelezen dat het brood van tarwe gemaakt moet zijn, maar ik heb hem dan ook nog lang niet uit :) Maar zelfs al staat het er wel in, dan nog is het de vraag of je er als kerk nu op deze manier mee om moet gaan: ten tijde van het ontstaan van de Bijbel bestond immers de hele ziekte coeliakie nog niet zoals nu?
Waarom zou je geen recht van spreken hebben als protestant? Ik zou wel eens willen weten hoe jullie het dan oplossen met het brood op Witte Donderdag. Mag je dan je eigen haverbroodje meenemen naar de viering Angela?

Lizette

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: februari 04, 2013, 09:55:49 »
Ik heb respect voor alle religies, maar ik heb er toch ook moeite mee dat de kinderen aan de wijn worden gezet. Wat mij betreft geen druppel, op achtjarige leeftijd! De discussie met alcohol is niet voor niets zo actueel.
Dat wil niet zeggen dat ik iemand veroordeel hoor! Ik bedoel het vanuit de kerk gezien. De oplossingen die geboden worden zijn allebei niet goed voor de gezondheid van de kinderen.
Moeder van Matthijs (2000) en Julius (2002) (coeliakie bekend sinds sept. 2005)

Angela76

• Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2013, 10:23:00 »
Ik pak het aan stop het in mijn vuist, maar eet het niet op. Ik stop het in mijn tas en maak mijn handen schoon met een snoetenpoetser. Het is allemaal wat vrijblijvend. Maar meestal ga ik gewoon niet. het is niet elke dienst. Dus ik kan kiezen. :D

Lizette, in de protestantse kerk ga je aan het heilig avondmaal als je beleidenis hebt gedaan. Dit doe je op volwassen leeftijd, ik had met niet gerealiseerd dat het in de katholieke kerk gewoon is om de kinderen wijn te geven.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

petraw

• Gold Member
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2013, 11:03:49 »
De oplossingen die geboden worden zijn allebei niet goed voor de gezondheid van de kinderen.
Dat is ook zo. Alleen ik begreep dat Quinty geen slokje neemt, maar haar lippen bevochtigt en die dan aflikt. Op zich zal dat haar toch geen hersenbeschadiging opleveren?
Maar in principe heb je wel een punt, Lizette. Eigenlijk zou de kerk dat niet mogen verlangen van zulke jonge kinderen, dat ze wijn drinken.

Ik pak het aan stop het in mijn vuist, maar eet het niet op. Ik stop het in mijn tas en maak mijn handen schoon met een snoetenpoetser. Het is allemaal wat vrijblijvend. Maar meestal ga ik gewoon niet. het is niet elke dienst. Dus ik kan kiezen. :D
Hier ben ik wel verbaasd over Angela, hoe jij er mee omgaat! Zou je niet kunnen vragen om glutenvrij brood voor jezelf? En wie weet zijn er nog wel meer kerkgangers die dat nodig hebben?
ik had me niet gerealiseerd dat het in de katholieke kerk gewoon is om de kinderen wijn te geven.
Dat is het ook niet hoor!!! Quinty nipt alleen wat aan de wijn bij wijze van Communie als alternatief voor de hostie, zo schreef haar moeder dat tenminste hier.
En op Witte Donderdag mogen zowel volwassenen als kinderen hun hostie in de wijn dopen als ik het me goed herinner....... en anders een minislokje wijn nemen, maar dat is geen verplichting.

peet

• Jr. Member
  • **
H. communie
« Reactie #27 Gepost op: oktober 15, 2014, 13:58:57 »
Ik haal even een oude discussie naar boven.

Ver. Ned. Kaarsenfabrieken b.v. uit Zwolle levert glutenvrije hosties, volledig vrij van gluten.
De enige ingrediŽnten zijn aardappelzetmeel en water.
Dit bedrijf is zich bewust van het feit dat volgens voorschrift hosties gluten moeten bevatten, maar zij zijn van mening dat mensen met een allergie een hostie uitgereikt moeten kunnen krijgen die hen niet ziek maakt.
Nikki, geb febr 2007, coeliakie febr 2009, 2x DQ 2.5, marsh IIIb
Daan, geb maart 2009, 2x DQ 2.5, deelnemer prevent CD onderzoek
Isa, geb november 2011, 2x DQ 2.5

petraw

• Gold Member
« Reactie #28 Gepost op: oktober 15, 2014, 14:35:47 »
Bedankt voor de informatie, ik zal 'ns informeren of onze glutenvrije hosties ook uit Zwolle komen.
Heb je zelf contact gehad met de fabriek hierover? :)

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #29 Gepost op: oktober 15, 2014, 16:45:01 »
Heel fijn deze informatie. Bedankt!