Auteur Topic: H. communie  (gelezen 17726 keer)

Keon mama

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
H. communie
« Gepost op: november 03, 2010, 17:19:20 »
Hallo er is al veel over geschreven, maar graag zou ik een tip mee willen geven aan ouders. Ik heb dit jaar aan de communiewerkgroep van de kerk doorgegeven dat Keon in mei wel een glutenvrije hostie moet krijgen.
Daarop kreeg ik steeds een negatieve reacite; het kon niet, mag niet van de pastoor.
Uiteindelijk bedacht ik me dat ik het misschien beter aan de pastoor zelf kon vragen, ik heb hem gemaild. De volgende dag belde hij me op en vertelde me dat het geen enkel probleem was, ze hebben zelfs standaard glutenvrije hosties liggen in de pastorie.
Erg jammer dat ik me door de werkgroep er bijna van heb laten weerhouden om mee te doen aan de communieviering.

Ik merk nu al voor de zoveelste keer dat je mensen iets vraagt en een antwoord krijgt wat uiteindelijk alleen hun antwoord blijkt te zijn. M.a.w. ze overleggen niets, maar willen zelf niet meewerken. De tip is dus, vraag door en liefst aan zoveel mogelijk betrokkenen er is altijd wel iemand die je wil helpen met wat dan ook.
Chantal, mama van Keon (6-1-03) en Tika (3-1-06), Keon heeft in augustus 2008 de diagnose coeliakie gekregen, in juli 2011 is gebleken dat de diagnose onjuist was. Wij zijn nu weer een glutenvol gezin.

yvonnezet

• Gold Member
Re:H. communie
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2010, 23:49:39 »
Hier in de kerk liggen de gv hosties ook op voorraad. Voor de dienst ga ik naar de koster en deze heeft een apart schaaltje waar het op wordt gelegd en Isabelle pakt het er dan zelf af. Bij haar 1e communie kreeg zij als eerste de hostie van alle communicanten nadat de pastoor zijn handen goed had afgeveegd aan een schone doek. Dit zo goed met de pastoor doorgesproken en is allemaal goed gegaan.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

jikke

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2010, 09:42:05 »
wat jammer. ik ben hier zelf actief in de werkgroep eerste communie dus hier zou het geen probleem zijn. Maar ik maak me er wel schuldig aan. bij het overgaan naar een nieuwe kerk ben ik niet meer te communie geweest ivm de rompslomp tot afgelopen zondag. mijn zoon heeft afgelopen jaar zijn communie gedaan en ik vond het raar om hem wel te laten gaan en ik niet. Ik laat mijn hostie in mijn eigen doosje zitten en krijg dan doosje met hostie overhandigd. hier geen vast pastor meer dus wordt het wat ingewikkelder om het iedere keer uit te leggen.
coeliakie sinds 1977 (toen 3 jaar). weet dus niet beter. 2 kids zonder coeliakie

Nesje74

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2011, 13:16:17 »
Fijn dit te lezen.

Quinty gaat dit jaar ook haar communie doen. Ik lees alleen over glutenvije hosties.
Weet er iemand of er ook tarwezetmeelvrije hosties bestaan?
Heb het er nog niet over gehad met de pastoor. Ik denk zal eerst zelf uitzoeken wat er mogelijk is.

Mama van Quinty van 9 jaar, sinds juni 2007 op gv dieet en sinds november 2007 ook twzvrij. Vanaf mei 2011 ook lactoserij dieet. En mama van Simone van 5 jaar met lactose intolerantie, sinds november 2010 op dieet. Zelf heb ik de ziekte van Graves (ook een auto-immunziekte).

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2011, 14:06:14 »
Volgens mij bestaan tarwezetmeelvrije hosties niet. De gv hosties komen volgens mij uit StMichielsgestel en daar zit tarwezetmeel in. Als je googled op kopen glutenvrije hostie dan krijg je ook nog een anders site waar je ze kan bestellen. Weet niet of deze wel tarwezetmeelvrij zijn, kan je eventueel even over bellen. Isabelle kan ook niet tegen tarwezetmeel, maar zo'n hostie is niet zo groot (wel iets groter dan de niet gv hostie) en wij gaan ook niet wekelijks naar de kerk, ik heb ook niet het idee dat Isabelle er last van heeft, maar dat zou je dan moeten ondervinden. Misschien kan je ze zelf bestellen en voor de communie alvast eentje uitproberen?!
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

channel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2011, 22:40:26 »
Mijn dochter heeft in maart de ehc gedaan en ze krijgt gewoon gv hosties.
Ze bestaan dus wel.
Hier zorgen ze dat ze altijd gv hosties op voorraad hebben

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2011, 22:42:42 »
Gv hosties bestaan wel, maar hier zit wel tarwezetmeel in, is glutenvrij, maar sommige coeliaken verdragen dit niet.

poekje

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2011, 15:42:01 »
Ik ben leerkracht van groep 4 en zit dus zelf ook altijd met de 1e H. Communie. Ik mag ook geen tarwezetmeel. Dus neem ik mijn eigen 'hostie' mee, gemaakt van een cräcker of brood. Ik leg deze van tevoren (in een speciaal doosje die ik een aantal jaar geleden van een pastoor heb gekregen) op het altaar en wordt dus samen met de andere hosties gewijd. Ik weet dat sommige pastores hier moeilijk over doen omdat er volgens de katholieke kerk iets van tarwe in moet zitten. Gelukkig zijn de pastores hier (degene die deze keer de mis doet is 72 jaar) erg met de tijd mee en vinden het geen enkel probleem. Als de communie wordt uitgedeeld krijg ik het doosje en haal zelf de hostie eruit. Gaat al jaren goed.

Andrew

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2012, 14:23:10 »
Men mag volgens mij pas iets glutenvrij noemen als het glutengehalte minder is dan 20 ppm. Volgens de kerk moet het glutengehalte van een hostie minimaal 100 ppm bedragen, anders is het geen geldige materie.
De kerk noemt dit wel glutenvrije hosties, maar dat mogen ze niet volgens de Europese richtlijnen. De kerk maakt zich dus schuldig aan valse voorlichting.

Smurf78

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2012, 18:09:41 »
Ik lees dit eens door en verbaas mij erover hoe moeilijk erover gedaan wordt door de kerk. Eigenlijk word ik er zelfs boos om. Pffff. Geen geldige materie, *piep*. Nee mensen ziek maken dat is goed.  :roll: Anders neem je toch gewoon geen hostie. Neem je hem aan, en stop hem in je zak, hoeft niemand te merken. Natte doekjes mee om je handen schoon te maken.  :oo: Ze zijn sowieso niet lekker.
Zoonlief (2005) DQ2.5 positief, antistoffen tot nu toe altijd negatief, wel positieve eliminatie-provocatie test met gluten. Uitslag biopt april 2012 : Marsh 1. Voor nu glutensensitief. 14-7-2015 biopt genomen na glutenbelasting. Over 2 weken de uitslag. Spannend!

Zelf: PDS + chronisch B12 tekort

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2012, 23:33:41 »
Men mag volgens mij pas iets glutenvrij noemen als het glutengehalte minder is dan 20 ppm. Volgens de kerk moet het glutengehalte van een hostie minimaal 100 ppm bedragen, anders is het geen geldige materie.
De kerk noemt dit wel glutenvrije hosties, maar dat mogen ze niet volgens de Europese richtlijnen. De kerk maakt zich dus schuldig aan valse voorlichting.

De kerk maakt zich wel aan meer dingen schuldig  :z
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

francien71

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 26, 2012, 15:15:36 »
Ook hier glutenvrije hosties.
Dochter vroeg bij de eerst kenninsmaking/info gelijk zelf al of de hostie glutenvrij is. Antwoord was: Ja

Nesje74

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2013, 11:09:17 »
Ik wilde toch nog even alten weten hoe wij het hebben opgelost.

Quinty heeft een slokje van een kleine kelk gekregen. Niet de kelk van de pastoor zelf, want daar gaan kruimels van de hosties bij.
Telkens als wij nu naar de kerk gaan, bel ik een dag van te voren met de pastoor en die zet dan een kleine kelk klaar, ook als ik naar een andere kerk (bij mijn ouders in het dorp) ga doe ik dit zo. Hiermee hebben we nog geen problemen mee gemaakt. Quinty vind het niet lekker en nipt alleen, maar dit is voldoende.
Bij haar 1e H. communie was het voldoende als de miswijn haar lippen zou raken en ze deze zou aflikken.
Mama van Quinty van 9 jaar, sinds juni 2007 op gv dieet en sinds november 2007 ook twzvrij. Vanaf mei 2011 ook lactoserij dieet. En mama van Simone van 5 jaar met lactose intolerantie, sinds november 2010 op dieet. Zelf heb ik de ziekte van Graves (ook een auto-immunziekte).

Lizette

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2013, 14:57:46 »
Deze maand stond er een artikel in het blad van de NCV, volgens mij. Volgens mij zijn de hosties glutenarm want ze voldoen inderdaad anders niet aan de normen. Er moet tarwe inzitten. Alternatief is inderdaad de wijn, aldus de kerk...
Moeder van Matthijs (2000) en Julius (2002) (coeliakie bekend sinds sept. 2005)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2013, 17:12:27 »
Ik heb het zien staan op de website www.glutenvrij.nl de communiewafels bevatten meer dan 20 ppm gluten ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.