Auteur Topic: Opsporen van coeliakie aan de hand van tTG-IgA dmv 2 meetsystemen  (gelezen 2440 keer)

ine

• Gold Member
Opsporen van coeliakie aan de hand van tTG-IgA dmv 2 meetsystemen
« Gepost op: oktober 01, 2010, 16:24:46 »
Stagerapport (totaal 122 pagina's met afbeeldingen)
van Nele SCHEEPERS
Kandidaat voor de graad van Professionele Bachelor
in de richting Biomedische Laboratoriumtechnologie
Academiejaar 2008-2009

Citaat
Citaat
Ter afronding van mijn opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie liep ik stage in het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL), Campus Sint-Jan te Genk.
Hier heb ik de afdelingen klinische scheikunde, hematologie, serologie, microbiologie, anatomopathologie, IVF en bloedafname doorlopen.

Om te kunnen beantwoorden aan de toenemende vraag naar de tissue transglutaminase – IgA test (tTG) voor de detectie van coeliakie, werd mij gevraagd de mogelijkheid voor het uitvoeren van deze diagnostische test in dit laboratorium na te gaan.
De ImmunoCAP 250, welke al in gebruik is in het ZOL, bevat de mogelijkheid
om de tTG – IgA op te sporen.
Deze test geeft echter vals negatieve resultaten in afwezigheid van immuunglobuline A (IgA), waardoor zowel de titer tTG als de titer IgA dienen te worden bepaald.
De bepaling van IgA wordt reeds uitgevoerd op de Immage.
Hierdoor is alle apparatuur voorhanden, wat de mogelijkheid zou bieden de tTG-test in de toekomst te implementeren.

Het was mijn opdracht om deze testen technisch te valideren en te vergelijken met de resultaten van het referentielaboratorium.
Tevens is er een ImmunoDOT kit (ALPHADIA) voor handen, waarbij men de antistoffen tegen de IgA- of IgG- fractie van gliadine en tTG samen bepaalt.
Beide technieken worden vergeleken in verband met implementatiemogelijkheden in dit laboratorium

Opsporen van coeliakie aan de hand van tTG-IgA door middel van 2 meetsystemen

Trefwoorden
- Coeliakie
- Tissue transglutaminase (tTG)
- Gliadine
- IgA
- ImmunoCAP 250
- Celikey
- Klinische biologie

met afbeeldingen:
3.3 Indeling coeliakie
De klassieke pathologische veranderingen bij coeliakie kunnen geclassificeerd wordenvolgens de “Marsh Classificatie”.
· Marsh fase 0: normale mucosa.
· Marsh fase 1: toegenomen aantal intra-epitheliale lymfocyten, gewoonlijk
meer dan 20 per 100 enterocyten.
· Marsh fase 2: proliferatie van de crypten van Lieberkühn
· Marsh fase 3: gedeeltelijke of volledige villusatrofie
· Marsh fase 4: hypoplasie van de dunne darm architectuur

Deze veranderingen verbeteren of verdwijnen volledig nadat een glutenvrij dieet wordt gevolgd.
Omwille hiervan raden verscheidene instanties aan herhaaldelijke biopsies te doen verscheidene maanden (4-6) na het schrappen van gluten in de voeding.

3.4.2 Genen specifiek voor coeliakie
3.6 Verwante aandoeningen
3.7 Diagnose
3.8.2.5 Referentiewaarden
3.8.3 Technische validatie IgA-testen
Intrarun serum Level 1 IgA (= lage titer)
- Resultaten:
- De firma Beckman Coulter geeft de volgende maximale limieten:
Bron: IMMAGE Chemistry Infomation Manual 962248
Deze CV’s werden bij een concentratie van 1,26 g/l bekomen.
LAGE TITER IgA
staalnummer 911-01389
3.9 Tissue transglutaminasen (tTG)
3.9.1 Definitie

Zie verder de INHOUD op pagina 4 t/m pagina 10
Link:
https://doks.khlim.be/do/files/FiSe40288a2221a480ef0121a62d59150070/Nele-eindwerkv3test1.pdf;jsessionid=8407E88C18B46ADB23C2572C9DEC5A01?recordId=SIWT40288a2221a480ef0121a62d5915006f

Groeten, Ine