Auteur Topic: vandaag in Ode  (gelezen 3385 keer)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
vandaag in Ode
« Gepost op: september 27, 2010, 13:33:22 »
Dit las ik vandaag in de electronische nieuwsbrief van Ode
http://nl.odemagazine.com/exchange/22555/glutenvrij_dieet_is_nieuwe_hype
ben benieuwd, wat jullie ervan vinden :/
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re:vandaag in Ode
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2010, 14:04:39 »
"Maar pas op, want niet alle producten met het label glutenvrij hebben minder calorieŽn.
Sommige glutenvrije producten bevatten juist extra suiker, zout en vet om ze lekkerder te laten smaken."

Volgens mij heb ik het al eerder geschreven: Door elk dieet (zeker als je er net mee begint) ben je meer bewust van wat je in je mond stopt. Dus eet je gezonder.

- Met uitzondering van mij, toen ik met het glutenvrije dieet begon: Ik moest 20 kilo aankomen en 'bezondigde' mij aan frietjes met, olijven, 6 volledige maaltijden per dag, chocola, koekjes, ...  :D :D :D -
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Lirio

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2010, 15:28:40 »
"Het geeft de structuur aan brood en pasta en wordt vaak gebruikt als bindmiddel in producten als ketchup en ijs. "

Wat een raar statement, ik ben nog nooit ketchup tegen gekomen met gluten en het meeste ijs is ook glutenvrij.

Verder vind ik het wel een duidelijk artikel en heel kort en bondig uitgelegd.
En waarom mensen gv eten is eigenlijk niet zo belangrijk, zou fijn zijn als de mogelijkheden om aan eten te komen of om uit eten te gaan hierdoor beter worden.

Overigens kom ik alleen maar aan, niet alleen door gv eten, maar vooral omdat mijn metabolisme compleet verpest is door lang rond te lopen met klachten.

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2010, 15:34:47 »
En waarom mensen gv eten is eigenlijk niet zo belangrijk, zou fijn zijn als de mogelijkheden om aan eten te komen of om uit eten te gaan hierdoor beter worden.

Dit vraag ik me af. Deze mensen worden natuurlijk niet ziek van sporen van gluten. Wordt 'de grote boze buitenwereld' hier niet door bevooroordeeld, makkelijk in het bereiden van ons voedsel?
- retorische vraag, hier hoef ik geen antwoord op  ;) -
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Lirio

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2010, 15:42:17 »
Ik stel mezelf ook die vraag mirjam.
Maar ik ben niet zo bang voor besmetting, ik baal er juist van als ik geen sausje krijg omdat iemand dan iets heeft gezegd over kruisbesmetting. Dat gaat mij allemaal veel te ver. Maar ja als je iets niet vertrouwd moet je het niet eten natuurlijk (dan voel je je bij voorbaat al niet goed), maar ik vind meer beperkingen dus eigenlijk vervelender dan als er wat losser mee om wordt gegaan.
Je hebt hier op het forum ook mensen die uit eten gaan zonder te zeggen dat het gv moet en dan iets veiligs bestellen. Dan houden ze dus uberhaupt nergens rekening mee in de keuken en dat gaat ook heel vaak goed. Ik doe dat zelf ook wel eens voor een lunch ofzo.
En sushi vraag ik nooit naar, daar smul ik gewoon van :)
Dus ik zie eigenlijk meer voordelen dan nadelen.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2010, 19:49:06 »
Ik heb dat verhaal gelezen via de coeliakie nieuwsbrief, hoezo hype.
Ik vind het alleen maar positief als er nieuwe glutenvrije producten komen en dat iedereen er van kan smullen. Als die mensen denken dat je er van af kan vallen, nou laat ze mooi denken, het is geen sonja bakker dieet, of een brooddieet. Laat ze lekker twitteren ze weten niet eens wat het inhoud.
Koeli akie , zoals ze het al zeggen. Ik lach er om  :D
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

lizet

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2010, 21:11:32 »

Wat een raar statement, ik ben nog nooit ketchup tegen gekomen met gluten en het meeste ijs is ook glutenvrij.

Gluten zit niet alleen in brood en graanproducten als muesli, cornflakes, beschuit, crackers en pasta. Ook zijn er veel producten die een verborgen bron van gluten bevat, zoals: bouillonblokjes, soja, ketchup, ketjap, mayonaise, dropjes, ijssoorten, gebak, koek, soep, saus, bepaalde vleeswaren, worst, aangemaakt gehakt en kant-en-klaargerechten

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #7 Gepost op: september 27, 2010, 21:26:07 »
Dank je wel Lizet, laten ze dat maar eens lezen. ;)

lizet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2010, 21:31:56 »
Heb ik even van google afgeript, Gerda  :D

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2010, 22:35:50 »
ik ben benieuwd welke ketchup gluten bevat dan.

En ik vraag me af of mensen die voor het 'afvallen" (??????) of voor het "gezonde" (????????) glutenvrij gaan, wel op die kruisbesmetting letten. En op de kleine lettertjes in de ingredienten.
Ik heb er ook wel eens last van dat een restaurant een zeer kruisbesmettingsgevoelige coeliakie-patient langs heeft gehad, maar het is erger als men mij beschouwd als een zeur omdat ik in hun ogen moeilijk doe. Omdat ze dus denken dat het een keuze is in plaats van een ziekte.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Ajta

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2010, 07:12:58 »
Als die mensen denken dat je er van af kan vallen, nou laat ze mooi denken, het is geen sonja bakker dieet, of een brooddieet.
Haha, nee het is zeker geen brooddieet! :D
Coeliakie sinds februari 2008

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2010, 14:36:50 »
Haha, nee het is zeker geen brooddieet! :D
Mogen ze van gaan gebruiken in het brood dieet, hahaha  :D

Ajta

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2010, 18:31:38 »
Mogen ze van gaan gebruiken in het brood dieet, hahaha  :D
Ja, dan vallen de meesten toch wel af :D
Coeliakie sinds februari 2008