Auteur Topic: Sorghum  (gelezen 9621 keer)

Deirdre

• Newbie
  • *
Sorghum
« Gepost op: september 07, 2010, 23:48:46 »
Gebruikt iemand Sorghummeel? Hoe zijn de bakresultaten? Weet iemand waar dit te koop in de randstad?

linda.d

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sorghum
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2010, 11:38:38 »
nee, ik weet het ook niet, op Amerikaanse sites wordt het veel gebruikt, maar hier kan ik alleen quinoameel krijgen, verder gebruik ik ook amandelmeel.
coeliakie geconstateerd op 2 november 2007, marsh3c, Vit. B12 tekort, Vit. D tekort
http://boeddhamumglutenfree.blogspot.com

Cisca

• Jr. Member
  • **
  • Goede forum met veel info.
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2010, 15:03:22 »
Sorghum Wafels ( “Wafels” di Maishi Chikí )
Dit is geen Antilliaanse recept maar éénmaal dat ik de smaak te pakken had om nieuwe recepten met Sorghum uit te proberen heb ik dit recept gemaakt! Direct warm serveren!   

300    gram boter (gesmolten)
200    gram bloem
100    gram sorghummeel (ariña di Maishi Chikí/ Maishi Rabo)
¼   theelepel kaneelpoeder van Badia
4    theelepels bakpoeder
5    eieren
200    ml volle melk van Frisian Flag
2   theelepels vanille aroma
250    gram suiker

Smelt de boter zonder dat deze verkleurt. Laat het afkoelen. De bloem, sorghummeel, kaneelpoeder en bakpoeder samen zeven. Klop de eieren los met het melk, vanille aroma en suiker. De gezeefde bloem toevoegen en goed kloppen. De gesmolten boter toevoegen en blijf roeren tot een mooi glad beslag zonder klontjes ontstaat.
Als u het wafel apparaat voor de eerste keer gaat gebruiken dient deze met olie ingevet te worden. Alleen de eerste keer invetten, daarna hoeft het niet meer ingevet te worden. Laat het apparaat voorverwarmen. Giet het beslag met een soeplepel op de bakplaten van het apparaat. Niet teveel beslag erop gieten anders wordt het eruit geperst wanneer u het apparaat gaat sluiten. Sluit het apparaat en bak de wafels ongeveer 3 tot 3,5 minuten. Open het apparaat en haal de wafels voorzichtig eruit. Ze zijn zacht, naarmate ze afkoelen worden ze lekker knapperig.
Met gesmolten boter insmeren, met poedersuiker bestuiven en met slagroom en vers fruit garneren.
±12 stuks

Cisca

• Jr. Member
  • **
  • Goede forum met veel info.
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2010, 15:04:59 »
Sorghummeel 1 kg. Prijs: € 1,69. Meer details >>. Sorghummeel 5 kg. ... Sorghummeel 25 kilo. Levertijd ongeveer 1 week. Prijs: € 24,41. Meer details >> ...
www.de-zuidmolen.nl/Basis.aspx?... - In cache - Vergelijkbaar

Ik hoop dat je er mee geholpen bent.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2010, 15:31:51 »
nee, ik weet het ook niet, op Amerikaanse sites wordt het veel gebruikt, maar hier kan ik alleen quinoameel krijgen, verder gebruik ik ook amandelmeel.

Linda gebruik je amandelmeel als vervanging voor sorghum? Amandelmeel heb ik altijd in huis. Kan ik vanavond nog wafels bakken.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

linda.d

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2010, 18:13:39 »
nee, ik denk dat je wel een bloemachtig meel nodig hebt om wafels te kunnen bakken, dus alleen amandelmeel lukt denk ik niet. Misschien combineren met amandelmeel?
coeliakie geconstateerd op 2 november 2007, marsh3c, Vit. B12 tekort, Vit. D tekort

Renate48

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2010, 19:29:54 »
Oh ik bedoelde ook alleen in combinatie met ander meel.
Man heeft in

StoereMoeder

• Jr. Member
  • **
    • StoereMoeder weblog
« Reactie #7 Gepost op: september 08, 2010, 20:25:28 »
Wow dat is niet duur zeg! Jammer dat de verzendkosten er nog bij komen. Nu nog op zoek naar een winkel. zou je het bij de natuurwinkel kunnen bestellen?
groetjes,

Renate48

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 08, 2010, 20:43:40 »
Ja misschien wel, maar weet jij zeker dat je de smaak lekker vindt? Ik zou niet weten hoe het smaakt.
Man heeft in

linda.d

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2010, 14:18:56 »
geen idee hoe sorghummeel smaakt, quinoameel vind ik nogal uitgesproken, niet per se lekker, wel in combinatie met andere melen.

het probleem met dit meel is ook dat het niet gegarandeerd glutenvrij is. Deze molen heeft een aantal glutenvrije (bekende) melen; de rest wordt daar verpakt, dus is de kans op kruisbesmetting aanwezig. Ik zal het niet bestellen.

StoereMoeder

• Jr. Member
  • **
    • StoereMoeder weblog
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2010, 19:15:36 »
Voor zover ik weet smaakt het iets zoeter dan rijstmeel. Een makkelijke smaak en daarom wordt het vaak in brood en gebak gebruikt in amerikaanse recepten. Ik ben heel benieuwd!

linda.d

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2010, 14:15:58 »
in Amerikaanse recepten wordt sorghum veel gebruikt en als alternatief wordt dan bruine rijstmeel genoemd oftewel zilvervliesrijstmeel, wat hier wel glutenvrij te verkrijgen is.

Deirdre

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2010, 00:31:22 »
Ik had ook gezien dat sorghummeel te koop is bij verschillende molens. Maar ik wil maar 1 kilo kopen om het uit te proberen, door de verzendkosten wordt het een duur grapje.

AnnShari

• Newbie
  • *
Re: Sorghum
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2018, 13:44:24 »
Beste

Probeer eens bij holland and barrett?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Sorghum
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2018, 18:17:00 »
Holland & Barrett (De Tuinen) adviseert zelf om niet hun meelsoorten te gebruiken als je coeliakie hebt. Ook al zijn de meelsoorten van nature glutenvrij, er kan te veel gluten in zitten, door de oogst/ productie/ verwerking/ verpakking, het glutengehalte wordt niet gecontroleerd of gemeten. Als er duidelijk op staat 'glutenvrij' is het wel geschikt, dan moet het glutengehalte gemeten zijn en onder 20 ppm zitten.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.