Auteur Topic: coeliakie en overgevoelig voor glutamaat  (gelezen 3138 keer)

ietwat

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
coeliakie en overgevoelig voor glutamaat
« Gepost op: juli 24, 2010, 10:28:41 »
Na een verbetering door het glutenvrije dieet ontdekten we steeds grote terugvallen in energie en 'goed voelen' van m'n dochter. Na een tijdje opletten bleek dat steeds samen te vallen met de avond ervoor oplos jus gegeten te hebben. Hierin zit veel gistextract en daar blijkt ze dus gevoelig voor.
Dus ook maar de laatste chipsen met smaak eruit die ze nog mocht omdat er geen gluten in zaten.

De opklimmende lijn is nou weer rustig stijgend. We zijn wel vrij streng omdat ze ook niet tegen glutafin kan.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:coeliakie en overgevoelig voor glutamaat
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2010, 12:43:21 »
Vervelend voor je dochter. Maar waar blijkt nou de overgevoeligheid voor glutamaat uit?
Die kan ik even niet volgend. :?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

ietwat

• Newbie
  • *
Re:coeliakie en overgevoelig voor glutamaat
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2010, 19:07:48 »
Het is een kwestie van uitproberen, een eliminatie dieet.
Na de ingrediŽnten van de jus bekeken te hebben dacht ik:' dat zal die gistextract wel kunnen zijn', ik dacht dat dat met gist te maken had en als de darmen nog kapot zijn kan makkelijk een overgevoeligheid voor schimmels ontstaan.

Dus eerst maar geen jus meer (ze is vegetariŽr dus andere jus was ook geen optie), dat had al een positief effect. Later kwam ik erachter dat gistextract ťťn van de benamingen van MSG is (glutamaat) en zijn we dus meer producten gaan schrappen (onder andere een paar chipsen, en de consensa kaassaus).

Het feit dat deze laatste actie wederom een positief effect heeft op hoe ze zich voelt en er bijna geen terugvallen meer zijn doet mij toch zwaar vermoeden dat ze overgevoelig is voor glutamaat. Allergisch is ze niet want ze is al een keer op allergieŽn getest en die had ze volgens het ziekenhuis niet. Ze wordt er ook niet zo ziek van dat ik denk dat ze antistoffen aanmaakt.

De huisarts was het met me eens dat het op dit moment niet slim was de zaak in het ziekenhuis te testen (ze moet zich eerst psychisch beter voelen) ook omdat het zo duidelijk beter schijnt te gaan kunnen we voorlopig gewoon op deze weg doorgaan.

in feite dus mazzel omdat ik erachter kwam door een denkfout