Auteur Topic: Foute opmerkingen mbt dieet  (gelezen 262949 keer)

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • www.rijstwafel.wordpress.com
Re:Foute opmerkingen mbt dieet
« Reactie #915 Gepost op: december 15, 2015, 21:06:13 »
Mijn collega's willen uiteten bij een restaurant. Op de site staat: Al onze gerechten kunnen allergenen bevatten. Klinkt niet heel hoopgevend. Als ik bel zeggen ze dat er altijd wel salade is, maar dat ze niet moeilijk gaan doen met aparte broodplanken en dergelijke. Ik kan wel zelf brood meenemen. Nou verwacht ik nooit brood in een restaurant. Maar "alleen sla ofzo" lijkt me niet echt lekker. Bovendien klonk het niet alsof ze actief wilden meewerken aan het voorkomen van kruisbesmetting. Ik hoop echt dat deze mensen nooit zelf te maken krijgen met coeliakie.
Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-

Ellie

• Gold Member
« Reactie #916 Gepost op: december 15, 2015, 21:45:05 »
Oh, daar maken ze zich mooi makkelijk vanaf zeg Krokeledokus... Wordt dan zeker ook nog het volledige bedrag gevraagd voor een minimalistische hap? Een bakje sla is geen avondje uit eten. Vertel het eens aan je collega's wat de reactie was, wie weet willen ze dan naar een ander restaurant.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #917 Gepost op: december 16, 2015, 07:23:06 »
Ik zou geen moeite doen met chocolade of zo. Wil hij geen glutenvrij koekje? Prima, dan maar geen koekje.

:duimop:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

lilly

• Sr. Member
« Reactie #918 Gepost op: december 16, 2015, 08:21:57 »

:duimop:

Mee eens. Dan maar geen koekje koekie.  ;)

Dat zal hem leren!  :D

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #919 Gepost op: december 16, 2015, 22:27:35 »
Maar "alleen sla ofzo" lijkt me niet echt lekker.
Klinkt inderdaad niet alsof ze moeite willen doen. Hier zou ik dus niet gaan eten. Ik zou mijn collega's zeggen dat je best mee wil maar niet hier heen, gaan ze daar toch heen, dan helaas, ga je niet mee. Zo zou ik het doen.
Ik zou zelf een alternatief zoeken en dat voorstellen.

Pasgeleden was ik met vrienden uit eten, had aan onze vriend aangegeven of hij wilde vragen of ze glutenvrij konden maken en ze hadden zelfs een (overigens hťťrlijk) broodje voor me gebakken. Ik heb heerlijk gegeten en nergens last van gehad. Echt fijn!
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

Tash85

• Newbie
  • *
Re: Foute opmerkingen mbt dieet
« Reactie #920 Gepost op: september 04, 2018, 11:12:56 »
Vandaag voor de zoveelste keer te horen gehad: oh je moet gv eten. Nou zo erg is dat toch niet er zijn genoeg alternatieven. Dus het valt allemaal wel mee hoor dat gv eten..
Kan hier van binnen best boos om worden. Alsof coeliakie al niet vervelend genoeg is wordt het als iets wat niet zoveel voorstelt afgedaan. Mag hopen dat ze er zelf nooit mee hoeven te leren leven.
Kan er wellicht ook niet zo goed tegen omdat ik het zelf ook nog niet heb kunnen accepteren en ik na de start van het gv dieet eigenlijk alleen maar zieker ben geworden.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #921 Gepost op: september 04, 2018, 11:42:54 »
De impact van coeliakie op het dagelijks leven wordt onderschat. Volgens onderzoek komt de kwaliteit van leven in de buurt van die van patiŽnten met diabetes en patiŽnten die nierdialyses moeten ondergaan. Dat hakt er dus behoorlijk in. Al zijn er uitschieters naar beide kanten, coeliakiepatiŽnten die zich prima redden en coeliakiepatiŽnten die elke dag worstelen met hun ziekte en het glutenvrije dieet.

Aan de andere kant: het maakt uit hoe lang je coeliakie hebt en hoe lang je glutenvrij eet. Na een jaar, soms na twee jaar, hebben veel mensen een manier gevonden om ermee om te gaan. Kunnen ze opmerkingen van anderen relativeren. En staan ze steviger in hun schoenen. Dat gaat meestal hand in hand met lichamelijk beter worden, inclusief meer energie, en een betere gezondheid.

Wat wel kan tegenvallen is het tempo van het herstel. Die darmvlokken hebben er maanden en soms jaren over gedaan om af te slijten. en die zijn niet van vandaag op morgen weer aangegroeid. Dat kan dus even duren. Desondanks is het wel de bedoeling dat je binnen enkele weken tot maanden vooruitgang merkt. Is dat niet zo, dan zou de arts verder moeten zoeken of er misschien meer aan de hand is.

In het verleden had niemand van coeliakie gehoord en glutenvrij eten was ook al onbekend. Nu hebben mensen wel eens de klok horen luiden, maar niet helemaal een juist beeld van wat het inhoudt. Dat is ook lastig, want de 30.000 mensen bij wie coeliakie is vastgesteld hebben ook allemaal verschillende ervaringen, het is geen homogene groep.

Ik hoop dat je op den duur verder opknapt, en het glutenvrije dieet zijn vruchten afwerpt, je wilt je natuurlijk beter voelen, dus daar werk je hard aan, ik kan me goed voorstellen dat die opmerkingen van outsiders rauw op je dak vallen, daar zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten, maar daarom zijn wij hier, we zitten toch een beetje in hetzelfde schuitje en hebben wel een beetje een idee wat je meemaakt. Sterkte en beterschap!

:knuf3:   
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #922 Gepost op: september 04, 2018, 21:44:54 »
Van mij ook sterkte en beterschap  :knuf2:

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Tash85

• Newbie
  • *
« Reactie #923 Gepost op: september 05, 2018, 11:18:31 »
Dank je wel Tine en Lies Merceij!  :)

@Tine, ik heb over 1,5 week weer een afspraak bij de internist omdat de klachten eigenlijk met de dag verergeren. Dus ben benieuwd wat daar uit komt.

Nessa

• Newbie
  • *
« Reactie #924 Gepost op: september 08, 2018, 13:04:32 »
Gisteren de dame van de kantine maar vast voorbereid dat ik straks niets meer bij haar ga kopen. Ik ben nogal een snacker dus ik koop nogal eens een extraatje.
'Volgende week ga ik glutenvrij eten dus dan koop ik niets meer bij je'
'O ja, dan mag je geen brood he, en geen kroket, want daar zit ook tarwe in...'
Dus ik denk: hee ze snapt het.

En dan vervolgt ze: 'Ik kan wel af en toe een loempia voor je maken, daar zit geen tarwe in, alleen maar bladerdeeg!'
Lief bedoeld natuurlijk, maar ik denk toch dat ik maar niets meer ga kopen, lijkt me na die opmerking echt beter.
Moeder en broer met coeliakie, zelf nu mogelijk DH, maar dit kwam niet uit het huidbiopt. Toch denk ik nog steeds dat het DH is. Nu eerst maar de darmroute, binnenkort gastroscopie.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #925 Gepost op: september 08, 2018, 13:17:30 »
Het traditionele recept voor een loempia is (op eventuele sojasaus) glutenvrij. Het vel is namelijk van rijstdeeg gemaakt.

Ik zou niet zomaar een loempia uit een kantine eten, hij kan besmet raken als die in hetzelfde vet als kroketten en bitterballen gebakken wordt.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Nessa

• Newbie
  • *
« Reactie #926 Gepost op: september 08, 2018, 17:19:46 »
Sjonge dat wist ik niet. Zou fijn zijn als ik af en toe toch nog een loempia kan eten! Maar in de kantine staat volgens mij maar 1 frituurpan waar dus ook de kroketten en frikandellen in gaan, dus daar koop ik het toch maar niet.

Groetjes, Nessa
Moeder en broer met coeliakie, zelf nu mogelijk DH, maar dit kwam niet uit het huidbiopt. Toch denk ik nog steeds dat het DH is. Nu eerst maar de darmroute, binnenkort gastroscopie.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #927 Gepost op: september 08, 2018, 17:38:33 »
En pas op voor "imitatie". Er wordt ook vaak tarwemeel door het loempiadeeg verwerkt. Is goedkoper en makkelijker te verwerken.

Lees bij deegproducten altijd het etiket, dan voorkom je grote fouten. Besmetting blijft altijd een risico bij industrieel gemaakte producten zonder "glutenvrij" logo.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.