Auteur Topic: coeliakie en Sjögrenn  (gelezen 3287 keer)

ina vlaanderen

• Newbie
  • *
coeliakie en Sjögrenn
« Gepost op: juli 06, 2010, 14:48:13 »
Zijn er nog meer mensen die het syndroom van Sjögrenn hebben in combinatie met coeliakie?

MiekevL

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Senne & Ella
Re:coeliakie en Sjögrenn
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2010, 15:15:09 »
Nee, maar ik heb wel het vermoeden dat er met 1 van mijn dochters met Coeliakie meer aan de hand is. Ze wrijft de hele dag in haar ogen en roept soms dat ze vreselijk moe is om een uur later weer vrolijk rond te rennen. Ze heeft ook veel last van exceem. Klinkt dat bekend?

Groetjes,
Mieke
Moeder van drie dochters: Ella, Senne en Dani. Ella & Senne hebben Coeliakie. Nu maar hopen dat Dani het niet krijgt...

ina vlaanderen

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2010, 16:33:35 »
Bij mij uit de Sjögrenn zich door te weinig speeksel, dus altijd een droge mond (vooral 'snachts) en het gevoel dat er steeds zand in mijn ogen zit. Dit komt doordat er te weinig traanvocht gemaakt wordt in mijn ogen. Het is niet ernstig, wel heel lastig!Maar gel voor de ogen en kauwgom helpen wel wat. Het is een "ziekte"die bij de andere auto-immuunziekten hoort.

Ik hoop dat het bij je dochtertje iets anders is. Sterkte , groetjes. Ina

Yvonne87

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2010, 15:26:35 »
Ik vermoed dat ik het heb, gebruik oogdruppels die ook bij sjögrenn voorgeschreven worden.
Die droge mond herken ik ook wel, maar ik dacht dat het meer psychisch was. Mijn moeder moet altijd en overal plassen, ik moet altijd en overal een flesje water bij me hebben (wel overdreven maar ik heb een hekel aan een droge mond). 's Avonds neem ik vaak als laatste nog een slokje water, als ik helemaal uitgepraat ben, dan hou ik daarna mijn mond dicht.
Van de week moet ik naar de oogarts omdat het niet normaal schijnt te zijn dat ik al jaren kunsttranen gebruik.
Moeheid vind ik altijd een beetje vaag, wanneer ben je moe?

Yvonne87

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2010, 15:28:24 »
Droge mond met eten natuurlijk. Daar geef ik meestal het brood de schuld van :P