Auteur Topic: Appel-rijstevlaai  (gelezen 11024 keer)

toos

• Full Member
  • Place Personal Text Here
Appel-rijstevlaai
« Gepost op: augustus 30, 2004, 23:15:22 »
benodigdheden
springvorm van 26 cm.                                                                        

ingredienten:
Bodem
250 gram glutafin wittebakmix
150 ml melk op kamertemperatuur
5gr. gist
25 gr boter of margarine
2 el.witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker

vulling
2 zoete appels citroensap
150 gr paprijst
3/4 l melk
snufje zout
citroenrasp
75gr. suiker
25gr boter
1 zakje vanillesuiker
1 ei
Bereidingswijze
verwarm de oven voor op 220 c
doe de glutafin,de gist,vanillesuikeren de suiker in een mengkom en roer het goed door elkaar.
smelt de boter en voeg dit met de melk toe aan de glutafin wittebakmix
Roer alles met een lepel door elkaar en blijf roeren tot een soepel deeg onstaat.
Bekleed met het deeg de beboterde springvorm
prik een paar gaatjes in de bodem van het deeg
Schil en boor de appels
snij ze in plakjes en besprenkel ze met citroensap.
kook de paprijst in de melk met het zout en de citroenrasp gaar.
roer dan de suiker,vanillesuiker en de margarine door de pap.
roer in een kom de dooier met enkele eetlepels hete rijstepap los en meng dit door de rest van de rijstepap.Klop het eiwit stijf en spatel deze door de rijstepap
Verdeel de appelschijven over devlaaibodem en schep de rijst daarop en strijk het glad.
Bak de vlaai in het midden van de oven in ongeveer 30 min gaar

bij het bekleden van de springvorm is het erg handig om hier de achterkant van een lepel bij te gebruiken .maak die nart met wat warm water dan lukt dat beter om het deeg te verdelen

hij smaakt erg lekker
groetjes van toos

Rozemarijn

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
Re:Appel-rijstevlaai
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2004, 00:11:41 »
Klinkt goed. Moet ik ook proberen. Ik bak zo wat af!! Ik ga een poging wagen met Schar B denk ik. En bedoel je met paprijst dessertrijst?
Mijn moeder had gisteren een custard rijstepudding met appel gemaakt. Ook om te smullen!!
Groetjes, Rozemarijn
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

toos

• Full Member
  • Place Personal Text Here
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2004, 09:20:41 »
paprijst is dessertrijst

en hier wordde vlaai in een mum van tyd opgegeten ook door de rest van het gezin dus iedereen vind hem lekker

Mootje

• Gold Member
  • Maak je vandaag geen zorgen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2004, 15:52:39 »
Mmmmmmmmmmmm, ziet er inderdaad lekker uit.

En nu wil ik eigenlijk graag afvallen, maar dit moet ik nog even proberen. Volgende maand is onze dochter jarig, en dan wil ik eigen baksels neer kunnen zetten.

Monique ;)
Groetjes, Monique
moeder van Nienke (4 jaar), geen coeliakie. Wel klachten in het verleden gehad.

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2004, 18:09:16 »
Ja Monique, dan moet je wel van tevoren oefenen natuurlijk. Als het met haar verjaardag niet lukt, zou het erg sneu zijn. Dus gewoon wekelijks één bakken om het goed in de vingers te krijgen  ;D ;D
Groetjes, Rozemarijn
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Mootje

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 31, 2004, 19:35:01 »
Tja, en dan de rest van het jaar lijnen voor het volgend jaar.

En het ging echt net eens een keertje in mijn leven goed met dat afvallen!!!! :'(

Maar ik heb gelukkig een sterke wil en het gaat me heus wel weer lukken als de rust hier weer een beetje in de tent terug is. Ik weet tenslotte pas sinds juli dat zij mogelijk coeliakie (of nu dus misschien toch een tarwe-allergie) heeft. En ik moet toch wat uitproberen.

Ik ga dus gewoon stug door hoor. Ik ga het zeker uitproberen, en jullie zijn lekker niet van mij verlost ;D.

Monique ;)
Groetjes, Monique

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #6 Gepost op: augustus 31, 2004, 20:27:34 »
Maar je maakt het ook voor je DOCHTER moet je het niet zelf op eten he!!! ;D ;D ;D

GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2004, 22:48:21 »
Maar ze moet toch proeven om te weten of het lekker is en om het recept eventueel aan te passen!! En een hele taart is wel veel voor zo'n klein meisje en het is zonde om weg te gooien!!
Groetjes, Rozemarijn
Groetjes, Rozemarijn

Mootje

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2004, 07:48:06 »
Wat een dillema's allemaal  ;D, maar gelukkig heb ik ook nog een man die heeeeel graag snoept en nu lactosevrij moet, dus die wil zich best wel opofferen. En ik denk dat zijn collega's ook wel wat lusten.

Deden we vroeger ook wel, als mijn bakkunsten niet zo lukten. Die lui daar eten alles wat los en vast zit. Zelfs koekjes die over de datum zijn, zette hij daar gewoon neer en het was zo op! Wel raar dat het ziekteverzuim zo steeg :lachuh:

Maar ik ga het wel bakken, ik heb me alleen gisteren voorgenomen om het wel even wat rustiger aan te doen. Nu doe ik voor mijn gevoel 1000 dingen tegelijk en daar kun je ook goed moe van worden.
Dus ook besloten om mijn verjaardag samen met die van mijn dochter te vieren, we zijn precies een maand na elkaar jarig. Dat bespaart ons een hoop energie (en baksels)!

Groetjes, Monique ;D
Groetjes, Monique

Noor

• Prinses
  • Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2004, 11:23:31 »
Nou Monique, ik vind het maar knap van je dat je dat allemaal zo enthousiast doet voor iedereen. En inderdaad is het niet verkeerd om af en toe af te remmen. Maar door dit Forum en de recepten enzo ga je vanzelf wel weer iets proberen. Leuk toch?

Er heeft hier eens een moeder geschreven dat ze 1 keer per week een nieuw product of bakseltje introduceerde. Ik vond dat voor mij zelf persoonlijk een goede tip, en zo heb ik in de loop van een aantal weken nieuwe dingen geproeft en nieuwe dingen leren klaarmaken, een beetje cursus-achtig en toch heel goed te doen. Ik ben daar in de zomer even mee gestopt en ook omdat ik toen moest wennen aan lactosevrij, en nu moet ik nog weer zien hoe het verder gaat maar ik pak het zeker weten weer op.
Het hoeft niet elke keer iets uit de keuken te zijn, maar kan ook een gekocht product zijn wat je misschien zelf nog wat versierd ofzo (bijv. broodjes, heb ik toen ook geprobeert om er broodje gezond ofzo van te maken)

Ik ben nu wel op de vis-toer, iets wat ik helemaal niet kan maar met vallen en opstaan al een beetje leer klaar maken. En ik heb een recepten boek over sauzen, marinades en dressings, ik vraag potjes op mijn verjaardagsfeest binnenkort en dan maak ik mijn eigen geheime toverdrankjes en sausjes, vind ik echt super om te leren! En dat kost geen tijd, gewoon de boel in de juiste verhouding doorelkaar gooien en laten staan om "het bouquet tot bloei te laten komen" alleen van zo'n zin ga ik al plat, kriebelen mijn handen.....
2004: coeliakie marsh 1, goede respons op gv.
2004: lactose-intolerantie
2005: sec. opinion in de VU: diagnose coeliakie, bijzonder gentype, weinig voorkomende variant

Mootje

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2004, 13:43:38 »
Bedankt voor de tip Noor. Dat is een goeie. Inderdaad wil ik zo graag van alles proberen, dat ik straks door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ben ook helemaal verslaafd aan dit forum, en wil de nieuwe dingen het liefst allemaal vandaag nog kopen en proberen. Maar nu ben ik noodgedwongen tot rust gemaand, dat is dus wel eens nodig. Ik wil ook graag weer mijn eigen energie terug, dus ik heb een goed doel voor ogen.

En ach, het hoeft ook allemaal niet op 1 dag. Ik mag er best een maand over doen om weer iets te proberen. Het gaat ook zo goed met haar, ik wil haar zoveel geven wat wel goed gaat. Alsof ik de schade van de afgelopen paar jaar zo kan inhalen.

Groetjes, Monique :-\
Groetjes, Monique

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #11 Gepost op: september 01, 2004, 14:50:18 »
Ik heb ook een periode gehad dat ik val alles aan het bakken was voor T.
Totdat hij op een gegeven moment vroeg waar ik eigenlijk mee bezig was.
Normaal gesproken eet je ook niet elke dag taart en cake en koek.
Dat was ik hem dus wel steeds aan het voorzetten.
Dat doe ik dus inmiddels al lang niet meer.
(Al heb ik de kokoskoeken een tijd wel veel gebakken maar die vond ik zelf ook erg lekker. )
Ik bak uitsluitend nog op verzoek.  ;D
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2004, 18:08:55 »
Ik maak wel regelmatig nog iets maar niet zo veel meer als eerst
Hij begon te klagen ALWEER STROOPWAFELS ;D ;D
Maar morgen maar weer eens kijken of de stokbroodjes eens willen lukken  ;D ;D
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Mootje

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: september 01, 2004, 19:36:43 »
Ja, dat van die cake enzo, logisch eigenlijk. Onze zoon krijgt dat allemaal niet  :-\, hij vraagt er ook niet om hoor.

Het is ook een soort beginfase van mij. Ik herken dat wel hoor. Zo ben ik nu eenmaal, ik stort me er volledig op. Dat is ook bij een nieuwe baan altijd geweest, helemaal gesloopt na een maand  :-*.

Ik ga dit weekend alleen nog die klapperkoeken proberen, kan ik die ook te tracteren geven als ik dinsdag naar de eerste naailes na de vakantie ga. Soort oudejaarsavond voor mij dan  ;D, ben ik alweer bijna een jaartje ouder, maar wel tig jaartjes wijzer (en grijzer ;D ;D)

Groetjes, Monique
Groetjes, Monique

Noor

• Prinses
  • Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: september 01, 2004, 22:59:31 »
En van die klapperkoeken wordt je niet overspannen, dat is zo simpel, een kind kan de was doen, en echt verrukkelijk voor wie van zoet houdt! Moet je echt doen, en verder lekker rustig aan. Ennuh....ja mam, ik ga vanavond op tijd naar bed en zal mijn berichtjes niet meer verhogen tot diep in de nacht! ;D ;D ;D
2004: coeliakie marsh 1, goede respons op gv.
2004: lactose-intolerantie
2005: sec. opinion in de VU: diagnose coeliakie, bijzonder gentype, weinig voorkomende variant