Auteur Topic: consenza bruin BBM  (gelezen 39630 keer)

bloemetje

• Sr. Member
consenza bruin BBM
« Gepost op: april 14, 2010, 20:19:03 »
Ik neem de helft van de aangegeven hoeveelheid op de verpakking. Je kan dus 4 broden bakken uit 1 pak consenza bruin (900 gram)

263 handwarm water + 5 gr fiberhusk
1 eetlepel zonnebloemolie
1 eiwit (eiwit scheiden van dooier en mixen met staafmixer)
225 gr consenza bruin meel
4 gr gist

In deze volgorde erin!

BBM Panasonic 255 glutenvrije programma (2 uur) en evt. harde korst.

Als de BBM de eerste keer mixt, help ik even mee om de randen schoon te vegen (natte spatel)

Je weet niet wat je ziet als het klaar is. Als je het brood eruit haalt, zakt het wat in, maar voor de smaak geeft het niet. 's Avonds gebakken. De hele nacht af laten koelen op aanrecht. Dan is de volgende morgen de korst lekker hard. Je kan het brood dan heel goed snijden. Het brood was licht bruin van kleur, net zoals normaal tarwebrood. Lekker zacht van binnen. Echt een aanrader! Door het eiwit rijst het brood nog meer. Als ik dit recept neemt zonder eiwit, was het de helft kleiner. Het water komt heel nauw. Er waren er al 3 mislukt door teveel of te weinig water. Even voor de uitleg:
Normaal 425-450 water. Ik gebruik nu 425:2=212,5 + 50ml voor fiberhusk = 262,5 of 263

Geef het niet op! Het is misschien mijn 15e brood voor ons zoontje, wat eindelijk lekker is en blijft!

miepie

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:consenza bruin BBM
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2010, 19:08:00 »
briljant idee om er eiwit aan toe te voegen. Ik hou er niet zo van om hele eieren overal maar in te doen (cholesterol enzo) maar een eiwit kan geen kwaad. Ga het gauw een keer proberen. :jump:
Coeliakie vastgesteld in juli 2009. Marsh 3b

Renate48

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2010, 19:11:52 »
Maar dan zou ik eerder het opgeklopte eiwit op het laatst toevoegen.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2010, 21:17:08 »
zou het ook werken met eivervanger  :?
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2010, 23:00:02 »
Zou ik niet weten of het kan met eivervanger. Ik zie helaas dat je geen eieren mag. Toen ik dit eiwit erdoor deed is het brood meer gerezen en luchtiger. Er zit er nu weer een in, dus ik ben benieuwd. Ik heb alles gewoon bij elkaar gedaan, dus het eiwit niet later erin gedaan. Let wel op dat ik een klein brood maak. Bij normale hoeveelheden (450-500 gr meel) 2 eiwitten. Ik heb het hier ergens uit het receptenarchief. Diegene deed er ook nog 18 gr broodverbeteraar door per 450-500 gr meel. Voor mijn broodjes dus 9 gr. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik gebruik al fiberhusk en ik weet niet of het dan allemaal een beetje teveel wordt. (Ik bedoel meer of dat wel gezond is).

Lieneke

• Jr. Member
  • **
  • Because He lives, I can face tomorrow
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2010, 09:59:47 »
Dit brood wil ik vanmiddag eens proberen. Ik heb een AFK, weet iemand op welke stand je die moet zetten voor dit brood?
Ik zie dat je er eiwit door doet... maar als je het geel er nou ook bij doet, maakt dat iets uit? (beetje jammer om weg te gooien  ;) )
Ik ben een leek op het gebied van broodbakken, dus ik vraag het maar even...

Sinds begin 2009 trage schildklier
Sinds april 2010 glutenvrij

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2010, 13:01:35 »
Ik heb geen ervaring met AFK. Mijn BBM van Panasonic zet ik op glutenvrij programma. Hij doet er 2 uur over. Als het brood eruit komt ziet het er heel mooi uit. Zodra het een paar tellen op je aanrecht staat zakt het wat in. Niet aankomen en ik laat het gewoon een nachtje staan of in de ochtend bakken en 's avonds aansnijden. Dan is de korst goed hard en snijdt het gemakkelijk. Het eigeel weet ik niet of dat kan. Door het opgeklopte eiwit rijst het goed en wordt het luchtiger. Succes en ik hoor het graag van je!

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2010, 13:21:35 »
Even voor de zekerheid. Vorige week heb ik er 1 gebakken met een eetl. olijfolie. Maar die was minder lekker. Ik gebruik altijd zonnebloemolie.

Lieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2010, 13:30:37 »
Even voor de zekerheid. Vorige week heb ik er 1 gebakken met een eetl. olijfolie. Maar die was minder lekker. Ik gebruik altijd zonnebloemolie.
Dan bof ik, ik had er per ongeluk zonnebloemolie in gedaan ipv olijfolie.  :D
Het  eigeel heb ik voor de zekerheid maar aan mijn man gegeven, die heeft het gebakken met een ander ei. Misschien moet ik alleen brood bakken als hij thuis is ;)

Ik wacht vol spanning op het resultaat! Ik laat het weten.

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2010, 13:34:57 »
Ben ook benieuwd. Het eigeel kan je misschien ook wel een daagje bewaren in koelkast. Als de BBM bij mij net aan staat help ik altijd even mee met een spatel om de zijkanten (bloem) weg te vegen. Weet niet of dat bij jouw BBM ook nodig is.

Lieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2010, 17:03:18 »
 :jump: Hij ziet er prachtig uit!
Mooi kleurtje, mooi luchtig, hij ruikt lekker, en het stukje dat ik er net alvast stiekem van afgesnoept heb smaakte prima. Dit gaat 1 van mijn standaardbroodjes worden. Teffbrood vind ik ook lekker, maar ik wil een beetje afwisselen om het lekker te houden. Bedankt!

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2010, 21:02:38 »
Fijn voor je dat het gelukt is.  :jump: Het leuke is dat je 4 broden uit een pak haalt. Leuk dat je elkaar zo nog een beetje kan helpen. Wat voor brood bak jij altijd? Hoef je dat ook niet te roosteren?

Lieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2010, 21:44:18 »
Eerlijk gezegd ben ik nog maar een paar weken geleden begonnen met bakken. Tot nu toe vond ik het teff meel van Zizo het lekkerst. Dat heb ik niet geroosterd. De broden die ik gebakken heb van Glutafin en Scharr waren minder succesvol. Ik heb ze wel opgegeten, omdat ze lekkerder waren dan supermarkt-brood. Maar voorlopig stort ik me op de meelsoorten van Consenza en Zizo.
Ik wil mijn brood buiten de vriezer kunnen bewaren, en niet roosteren voor gebruik, omdat ik het dan makkelijk mee kan nemen als lunchpakket of zo.
... alleen ben ik pas deze week begonnen om bij te houden welke recepten ik precies gebruikt heb, en wat de bevindingen zijn. Wie weet wordt ik nog eens een expert  :oo
En dat terwijl ik tot voor kort nog nooit iets anders had gebakken dan vlees  ;)

miepie

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2010, 22:10:10 »
Jetje het is een super recept! :jump: Ik was helemaal in mijn nopjes deze week. Eerst had ik een consenza bruin brood gebakken precies volgens jou recept. Het was super gelukt en vooral vers errug lekker.
 2 dagen later het meel vervangen door Hollands bruin van Zizo en verder precies hetzelfde. Had er zelf nog wat extra zaadjes doorgedaan en het proefde gewoon als meergranen brood! Ik was er zooo blij om. En ik ben nogal kritisch dus het wil wel wat zeggen dat ik het goed vond hihi.
Coeliakie vastgesteld in juli 2009. Marsh 3b

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2010, 22:33:40 »
 :jump: ..ik heb er net ook weer 1 inzitten. Ik ben blij dat het bij jouw ook zo goed gelukt is, want ik weet ook hoe frusterend het is als je zoveel bakstenen moet weggooien. Ons zoontje wil ook niets anders meer proberen. Hij vind het nog steeds erg lekker. Als je het uit de diepvries even oppiept in de magnetron, zodat het een beetje warm is, komt het verse weer helemaal terug. Na een paar keer hoef je niet meer na te denken en weet je alle ingredienten/ hoeveelheden uit je hoofd. Dat maakt het allemaal weer wat gemakkelijker. En... je haalt 4 broden uit een pak... Binnenkort koop ik een elektrisch broodmes, dat lijkt me nog makkelijker. Succes met uitproberen, je hebt in ieder geval wat! :goedzo: