Auteur Topic: de paasdagen glutenvrij overleven ;-)  (gelezen 12446 keer)

Lief_29

• Gold Member
Re:de paasdagen glutenvrij overleven ;-)
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2010, 15:01:20 »
Ja goed punt
Ik eet ze met de regelmaat die een ander heeft voor sausijzenbroodjes. Anders wordt ik echt veulst te dik.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2010, 15:11:03 »
zo ik ben bolletjes aan het bakken, heb geprobeert een kip te maken... whaha
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2010, 15:11:57 »
Ik doe altijd de helft van de hoeveelheid kaas in de B(raziliaans)K(aas)B(roodje).
waar kan ik die vinden  :?
Bij het plaadjesboek.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

gerda1955

• Sr. Member
  • Een top forum !
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2010, 15:19:34 »

hallo
gaat 2.de paasdag met Tamara een dag uit met Streef busreizen en daar
word goed rekening gehouden met glutenvrij dieet
vorig jaar van de zomer ging het ook goed en nergens geen last van gehad
brood soep diner  ijs alles was glutenvrij
groetjes gerda
:paard: :kat:
ik heb coeliakie 3a sinds augustus 2005
ik gebruik soya in plaats van melk

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2010, 15:28:31 »
Ik doe altijd de helft van de hoeveelheid kaas in de B(raziliaans)K(aas)B(roodje).Bij het plaadjesboek.

Top,die kende ik nog niet  :duimop:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2010, 17:01:51 »
Wij gingen altijd paaseieren zoeken in de stad en in het park. De grote holle eieren van BIP en van Pieterman en van AH zijn allemaal geschikt ook voor gevoelige coeliacs.

Van AH eten wij de kleine eieren melk/puur/wit die zijn geel/rood/blauw en zitten bij elkaar in een gemengde zak.

Ik heb ook een paar jaar "stoepkrijtpaaseieren"" verstopt dat was een groot succes die kocht ik bij de Bruna, 6 in een doosje, maar ik weet niet of ze dat dit jaar nog hebben.

Je kunt ook gekleurde paaseieren kopen, die heeft AH, dat zijn echte eieren in een kleurstofje gekookt, of eieren met kleurige stippen of strepen.

Ik zag veel soorten kunststof eieren in de folder van de Wibra, kijk even of ze in het natte gras en de struiken kunnen overleven.

Zelf eieren koken en verven is natuurlijk ook een leuk werkje.

De Action heeft paassnoepjes van het merk Vero, die zijn doorgaans mGD-vrij, het is een grote zak met uitdeelzakjes. Ik heb ook nog kerstsnoepjes, sintsnoepjes etc. ze maken seizoensartikelen (dit stond aangekondigd op hun site, maar ik kon ze helaas niet vinden in de winkel, misschien volgende week?? anders zijn ze al weer op...) Soms heeft de Lidl dit merk ook.

Meestal heeft de HEMA ook halve paaseieren op een kartonnetje, het merk is Wertz en op het zakje staat hema. Het kartonnetje is een kleurig figuurtje van een kuiken of paashaasje etc.

Bij AH heb ik chocolade paasfiguurtjes gekocht, 4 cm. groot, wit en bruin, zijn kippetjes, die gaan hier goed. Er zijn ook paasschuimpjes die zijn glutenvrij, niet MGD vrij. Er zijn ook altijd platte figuurtjes met kerst/sinterklaas/pasen in een plat doosje die gaan hier ook goed.

Ik hoop dat AH straks weer ijsjes heeft in de vorm van een paaskuiken of paashaas, ze zijn glutenvrij niet helemaal MGD-vrij maar gaan hier toch goed.

Je kunt ook van BIP plastic eieren kopen bij Blokker of de speelgoedwinkel, er zit een figuurtje in en wat snoepjes, zijn MGD-vrij.

En je hebt choco eieren van het merk KINDER die bevatten een speeltje en dat is helemaal een feest. Let even op dat de verpakking dicht is. Deze eieren vand je ook bij de speelgoedwinkel maar dan van Cars of Dora etc. die zijn ook geschikt en zonder MGD.

Zelf maak ik eiersalade, dat is heel makkelijk.

En als je wilt gourmetten kun je kijken of er een biologische gourmetschotel ligt bij AH, die is glutenvrij en MGD-vrij.  Ik maak meestal zelf: stukjes kipfilet, shoarmavlees (varkensvlees met shoarmakruiden AH), stukjes varkenshaas, gehaktballetjes (van biovlees AH met zout en peper) geklutst ei of pannekoekmeel, evt. stukjes zalm. En ik bak er mini dobbelsteentjes aardappel bij. Verder bbq-saus, ravigotesaus en knoflooksaus van Calve (ook MGD-vrij).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MvA

• Jr. Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2010, 20:06:37 »
Super Tine, ik had Pasen eigenlijk al opgegeven, GV en LV.....maar ik ga op zoek.
En anders gaan we gewoon gekookte eieren verven, maar het is wel leuk als Amy op school iets ter vervanging heeft.

Dochter (2005) LV sinds nov 08 en GV/eivrij sinds okt 09
Sinds 15 juli 2011 glutenbelasting
DQ2-positief

Sim

• Full Member
« Reactie #22 Gepost op: maart 14, 2010, 20:20:02 »
Jeetje Tine wat een tips en ervaring :-)

Leuk hoor om te lezen!
Mama van Guusje (2007), zij heeft coeliakie. Op dieet sinds 1 augustus 2009. Mama van Jetske (2011) heeft DQ2.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2010, 09:27:09 »
OOOOOOOOOOOOOOOOH feest!!!

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2010, 20:36:40 »
Ja? Gelukt dus?
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: maart 15, 2010, 20:41:13 »
TIne  :D wat ben ik jouw dankbaar zeg, wat ervaring al niet kan doen he... k zag mezelf al moedeloos door 100 supermarkten wandelen

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #26 Gepost op: maart 15, 2010, 20:41:59 »
Ah. Ik dacht dat je kip was gelukt :D

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2010, 21:05:28 »
whahah ja ook... reactie naŽll:

Wat is dat nooouuuuu?
- dat is een broodjes kip...
Ik denk het niet....

zucht... maar het idee was leuk en hij was nog eetbaar ook

Veldson

• Sr. Member
« Reactie #28 Gepost op: maart 16, 2010, 10:21:43 »
Ben van plan om volgende week met de kids de paashaas-broodjes te maken, die in de "glutenvrij" stonden. Die gebruiken we dan ook voor op de palmpasen-takken ipv het haantje. Nog lekker origineel ook!
moeder van 3 kinderen (2005),  (2006) en (2009). <br />Bij de middelste is in nov 2007 coeliakie vastgesteld.<br />Ikzelf en de jongste hebben de genen niet. De oudste wel, maar zij heeft geen klachten

MvA

• Jr. Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: maart 16, 2010, 11:30:04 »
Bedankt Tine, de Vero uitdeelzakjes zijn in huis. Super! Ik kreeg gelijk weer energie om nog even door te zoeken....de Hema paasdingetjes is voor Amy geen optie ivm de lactose. Maar ze zijn er wel en weer glutenvrij en MGD-vrij.

Wel heb ik voor de Lactose intolerante holle "verstop" eieren gevonden van pure chocolade bij Jamin. Ik was zo blij als een kind.....ben benieuwd hoe Amy reageert....ik heb haar gezegd, dat mama waarschijnlijk geen choco-eitjes voor haar kan vinden. Op de verpakking staat wel, dat er sporen van gluten en zuiverproducten in kunnen zitten. Op 1e paasdag na het zoeken, mag ze er van mij ťťn opeten en dan maar afwachten ;-).
Dochter (2005) LV sinds nov 08 en GV/eivrij sinds okt 09
Sinds 15 juli 2011 glutenbelasting
DQ2-positief