Auteur Topic: de paasdagen glutenvrij overleven ;-)  (gelezen 12445 keer)

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
de paasdagen glutenvrij overleven ;-)
« Gepost op: maart 13, 2010, 21:57:44 »
 haaaj allemaal,

met het oog op de pasen zoek ik heel veel leuke en kindvriendelijk ideeŽn ( vandaag op dit topic en niet op het koken en kopen topic ) voor onderanderen:

palmpasen stok met kippenbroodje
eitjes zoeken ( hoe zorgen we dat ze de juiste eitjes vind?? )
zoeizo paaseitjes... welke zijn bij jullie favoriet? en zijn ze er ook Gluten en MDG vrij?
brunchen met de familie, leuke ideeŽn gezocht voor het gourmetten * zucht

en euhm... voor alles wat ik nog vergeten ben!!
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:de paasdagen glutenvrij overleven ;-)
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2010, 22:35:38 »
1)  zie receptenarchief: paasbrood
2) alleen gv eitjes verstoppen
3) de meeste massieve eitjes (dus melk/puur/wit zijn glutenvrij, zodra er een vullinginzit meestal niet meer) MDG  daar let ik absoluut niet op
4) alle ongepaneerd vlees is glutenvrij, alle groente ook. Daarnaast waren mijn kinderen altijd dol op knakworstjes en stukjes ananas en banaan. Wij aten er nooit stokbrood bij maar bakten aardappels in de pannetjes voor erbij.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

marian

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2010, 22:42:27 »
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik tot nog toe met een boog om de paaseitjes heen ben gelopen. Dit wordt voor mijn dochter de eerste pasen zonder gluten dus voor ons is dat nog allemaal nieuw.  Ik zag laatst op school wel al de kale palmpasen stokken liggen dus we ontkomen er ook niet aan, ik was al blij dat we de kerst goed doorgekomen zijn....

Mijn schoonmoeder had laatst paas-chocolaatjes gekocht bij de aldi, doosje met eitjes en haasjes, die was glutenvrij volgens het livaad, maar of die ook MDG vrij zijn weet ik niet, want dat eet mijn dochter wel, met mate.

Ik ben ook erg benieuwd naar reacties op dit topic...
Moeder van Dennis (23-04-1998) en Lisanne (07-12-2000) Lisanne kreeg in december 2009 de diagnose coeliakie.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2010, 22:42:50 »
zelf een lekkere eiersalade maken met de toast erbij, die ze lekker vinden zoals van der Meulen, voor de rest sluit ik me bij Soez aan. in twente is het eier kuul'n ook leuk, kijk eens op google. ;)
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2010, 22:47:41 »
Ik heb ooit een broodje voor op de palmpasentak gemaakt in de vorm van een haantje, gemaakt van BKB. Volgens mij staat de foto op het livaad bij de plaatjes.... als hij er nog staat. Via internet een tekening van een haan/kip gezocht en uitgeprint en zo vergroot dat het goed past op de stok, dit overgetrokken op bakpapier en daar het deeg op gedrapeerd. Werd erg mooi. Af laten koelen en een plastic zakje eromheen, zodat er geen besmetting kan ontstaan, dus met zakje en al aan de stok gehangen aan een spijker. De rest van het snoepgoed ook in plastic zakjes verdeelt en zo aan de tak gehangen. De meiden mochten zelf de zakjes vullen met gv paaseitjes, paasschuimpjes, paasspekjes, paaskuikentjes, deze kocht ik allemaal bij AH, weet alleen niet of deze MGD vrij zijn.
Eitjes zoeken doen wij alleen bij ons in de tuin, met uiteraard gv paaseitjes. Weet 1x dat we ze in de tuin van de kerk gingen zoeken en toen moest Isabelle ze bij mij inleveren en kreeg ze die 'vergoed' voor gv eitjes.
Brunchen met de familie doen wij niet, eten gewoon met z'n 4en thuis.
Gourmetten doen wij altijd met de kerst. Vlees/vis is goed gv te koop en dan doen wij er groente bij en kleine aardappeltjes.                                                                                                                                                  
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2010, 12:06:06 »
Ik heb met oud en nieuw voor het eerst gegourmet, wij doen alles dan gv. Had eerst aardappel erbij maar dat vond ik te machtig. Dus heb het de tweede keer zonder aardappel of brood erbij gedaan. Je zou je slager kunnen vragen om een gv gourmetschotel. Bij de AH hebben ze er ook die gv zijn.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2010, 12:36:19 »
Bij AH zijn er best paaseitjes die gv zijn hoor. Van MDG heb ik geen verstand.
Goermetten ljikt me neti zo moeilijk met vlees en groenten en eventueel pannenkoekenbeslag gv. Stokbroodje van Schar erbij ipv gewoon stokbrood.
Goed idee van Yvonne, paaskip van BKB deeg. Wel machtig :D
Met de brunch een BKB maken, eventueel kleine BKB hapjes met vulling (knakworstje, stukje salami). Kleine kwarkbolletjes eventueel met kandij erin. En de familie instrueren dat zij als eerste mag smeren, of kleine kuipjes jam erbij voor haar.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Ajta

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2010, 13:09:23 »
Ik kan bij mijn plus ook GV-gourmetschotels bestellen.
Coeliakie sinds februari 2008

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2010, 13:17:30 »
Paasbroodje van BKB staat nog bij de plaatjes in het livaad, heet dan BKPB.  :D
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2010, 13:27:26 »
Wij eten met pasen altijd eieren met brood en allerlei soorten beleg, maar de hoofdzaak is eieren, gebakken gekookt, rul gebakken, eiersalade. Het is een traditie hier en die houden we in stand, vond het bij mijn schoonouders altijd erg gezellig, eitje tikken met elkaar, en na het eten samen naar het paasvuur die er niet zoveel meer zijn.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2010, 13:50:23 »
Paasbroodje van BKB staat nog bij de plaatjes in het livaad, heet dan BKPB.  :D

waar kan ik die vinden  :?
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Sim

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2010, 13:53:54 »
Eerlijk gezegd zie ik er helemaal niet zo tegen op. Ondanks dat het ook onze eerste GV pasen is. Wij gaan overigens ook naar de paasbrunch in Eersel, georganiseerd door de NVC (vrijwilligers) op een boerderij. Helemaal leuk voor Guus natuurlijk. Ben ook heel benieuwd.

Het belangrijkste is denk ik inderdaad dat je creatief wordt. En bij de AH zag ik ook al GV paaseitjes. Dus als het even kan zou ik die gebruiken, ook als je bijvoorbeeld het met familie viert waar meer kinderen komen. Dan gewoon alle eitjes GV inderdaad. Anders is het onbegonnen werk. Of eitjes laten zoeken en dat ze ze bij jou inleveren, voor GV eitjes. Ik neem aan dat de kids ze toch niet meteen mogen opeten?? Ik denk dat Guusje dat al zou begrijpen als ik haar dat uitleg. Als ze er bij de ruil maar eigen voor terug krijgen, wat ook chocola is.

En in het NCV blad stond ook een leuk recept voor paasbroodjes bakken in de vorm van een haas dus en een ei erin later. Helemaal leuk om samen met de kids te bakken.

Succes in ieder geval!
Mama van Guusje (2007), zij heeft coeliakie. Op dieet sinds 1 augustus 2009. Mama van Jetske (2011) heeft DQ2.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2010, 14:34:45 »
hey, leuk al die reacties... ik denk dat we dit jaar maar eens "eieren" gaan verstoppen van vrolijk gekleurt karton, en die kun je dan ruilen voor chocolade.... vind je ook niet naar maanden nog 3 verschimmelde eitjes in de tuin...  ;)
... alleen glutenvrij eitjes vind ik een beetje overdreven ( 300 gram MDG vrij kost 5,50 ) voor meer dan 20 kindjes!!!...

gourmetten nog nooit gedaan maar ze wil zo graag ook SELLUF in t pannetje iets hebben, hoeft niet eens zelf te doen als ze maar een eigen pannetje heeft, dus tja ;-) daar ontkom ik niet aan

dat broodje ga ik dan ook maar eens proberen! wat is BKB???  :oops

naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2010, 14:40:32 »
300 g strooikaas
300 g tapiocameel
1 zakje bakpoeder
3 eieren
100 g melk
60 g olie
beetje peper

mixen met kneedhaken en paashaas vormen op het bakblik (van de rest bolletjes maken), 20 minuten 200C

Dŗt is BKB (Braziliaans Kaas Broodje)
Neem niet die van het Livaad, die zijn veel te vet met al die olie erin.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2010, 14:46:51 »
Ik vind deze ook nog heel vet Lief met 300 gram kaas erin maar voor een keer zal dat wel niet zo erg zijn. ;)
En het wordt van dat gummibrood, daar moet je op voorbereid zijn want anders denk je dat het niet gaar is.  :lol2:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl