Auteur Topic: tarwevezels?????  (gelezen 5286 keer)

zwany

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Een top forum !
tarwevezels?????
« Gepost op: maart 11, 2010, 09:16:50 »
Hallo,
soms begrijp ik er niets meer van. Je leert er elke dag weer opnieuw of je ontdekt iedere keer weer wat nieuws, over tarwe
Hebben jullie wel gehoord van tarwe vezels Ik had er nog nooit over gehoord, dus ik heb het opgezocht, maar ik vertrouw de informatie niet helemaal
Is het de vlies van de tarwe de gluten zijn er al uit  en dan blijft een soort vlies over. Hebben jullie er verklaring voor Is het glutenvrij of niet. Wie weet het.

gr. zwany
moeder van carmen 7 jaar,heeft in 2001 diabetes en 2004 coeliakie

bloemetje

• Sr. Member
Re:tarwevezels?????
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2010, 09:21:44 »
'k Zou het echt niet weten. Als ik tarwe lees laat ik het al staan. Ben benieuwd!!

jerlet/Demi

• Gold Member
  • mijn glutenvrije meisje
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2010, 09:24:16 »
Misschien kun je kijken bij de eerste hulp hier. Daar staat een mooi schema over tarwe. Weet niet hoe ik de link hier kan krijgen, maar het is dus bij de eerste hulp en dan het topic Tarwemeel, tarwebloem, tarwezetmeel enz.
Ik heb ook nog nooit gehoord van tarwevezels.
Groetjes Nicolette, moeder van Demi (geboren 4 0kt 2002)die sinds mei '04 coeliakie heeft en een dochter (juni '04) en een zoontje (juli '06) beide zover bekend geen coeliakie.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2010, 09:49:21 »
In theorie zijn tarwevezels glutenvrij. Gluten zit in de tarwekorrel zelf en de vezels zitten om de korrels heen. Het vervelende is dat er bij het verwijderen van die vezels altijd wel wat besmetting optreedt. Het is eigenlijk net als tarwezetmeel, dat is in theorie ook 100% glutenvrij. T. eet het niet in elk geval.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

zwany

• Newbie
  • *
  • Een top forum !
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2010, 11:15:47 »
bedankt voor de snelle  reactie.
moeder van carmen 7 jaar,heeft in 2001 diabetes en 2004 coeliakie