Auteur Topic: glutenvrij en andere ziektes  (gelezen 3470 keer)

margrieta

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
glutenvrij en andere ziektes
« Gepost op: maart 09, 2010, 19:34:21 »
Ik ben na de diagnose van mijn ziekte (geen coeliakie) en het starten van een glutenvrij dieet lid geworden van het nederlandse coeliakie vereniging en heb een paar keer hun tijdschrift ontvangen. In het laatste nummer viel mijn oog op een artikel/colum van Chris Mulder voorzittervan van de medische advies van de NCV. Hierin gaat hij in op glutenvrij eten in Nieuw Zeeland en Australie. Hij noemt de aantal gediagnostiseerde coeliakie patienten, het aantal dat in het land na optimale screering zou kunnen voorkomen en de werkelijke hoeveelheid mensen dat glutenvrij eet. Dat verschil is enorm. Veel meer mensen eten daar glutenvrij, omdat zij denken dat zij daar op een andere manier baat bij hebben. Hij maakt het onderscheid tusssen de echte coeliakie patienten en de pseudo's. Het komt er in essentie op neer, dat de mensen zonder diagnose zich inbeelden dat wel en geen gluten eten invloed heeft op hun gezondheid. Zij doen het als het ware voor de lol. En de echten, ja die moeten wel, want die hebben een diagnose (dit laaste is een beetje mijn vrije vertaling).

tot voor kort was ik mij nooit zo bewust van dit onderscheid. Ik maak hieruit op dat de NCV alleen de belangen behartigd van de mensen met een diagnose die gerelateerd is aan een gluten intolerantie (coeliakie en DH). De rest die ook baat heeft bij een glutenvrij dieet behoort blijkbaar niet tot de doelgroep. Dit is mijn conclusie, zijn er anderen die dit idee ook hebben? Het hele artikel is voor mij genoeg aanleiding om het lidmaatschap op te zeggen.

Hier op dit forum merk ik gelukkig dit onderscheid niet, van 'wij' zijn echt met een diagnoze en 'jullie' zonder diagnoze zijn fake. Wat ik wel heel erg goed van jullie vind dat de moderators en de ervaren forum leden altijd aan te dringen op een goede diagnoze door een MDL of kinderarts en groot gelijk, glutenvrij eten is niet niks. Maar hier zitten toch ook best een aantal tussen met een ander diagnose of zonder diagnose die wel glutenvrij zijn gaan eten en daar heel veel baat bij hebben. 

"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

Lief_29

• Gold Member
Re:glutenvrij en andere ziektes
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2010, 20:03:08 »
Natuurlijk kan je baat hebben bij glutenvrij eten, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit standpunt van Mulder/NCV wel begrijp. Het heet niet voor niets de Nederlandse COELIAKIE Vereniging en niet de Glutenvrij vereniging.
Overigens ben ik nooit lid geworden en dat ga ik ook niet doen. Ik heb niet het idee dat ik iets mis :D
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2010, 20:49:44 »
Ik denk dat hij bedoelt dat er mensen zijn die denken dat het glutenvrij dieet ongeveer overal goed voor is en er zijn zoveel mensen die het via een ander circuit te horen hebben gekregen. Ik begrijp het goed dat hij het liefst iedereen gediagnostiseerd wil zien omdat er nog heel veel mensen rondlopen die nog niet weten dat ze het hebben, ik ben zelf ook lid van de NCV en ik vind het altijd leuk om dingen te lezen in de verandering in ons dieet. Wat jij er mee doet moet je zelf weten maar ik blijf wel lid.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2010, 21:27:39 »
Het verschil zit hem voor mij in MOETEN of KIEZEN VOOR.
Ik vind dat wel een heel groot verschil. Ik kan het niet een dagje niet doen, doe het ook niet voor de lol en het is voor mij van levensbelang (was halfdood). Dat is het niet als je geen coeliakie of een aanverwante ziekte hebt waar je glutenvrij voor MOET eten.
Ook zit er een stukje angst in. Dat het niet zo serieus genomen word als dat zou moeten, omdat de mensen die niet moeten het misschien wel niet zo nauw nemen met het gv dieet.

Volgens mij val jij wel onder de categorie MOETEN. Toch? Mulder doelt duidelijk op mensen die geen medische noodzaak hebben voor het glutenvrije dieet.
Dus ik zou me niet aangesproken voelen als ik jou was.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"