Auteur Topic: Fructose-intolerant?  (gelezen 3491 keer)

Saar

• Jr. Member
  • **
Fructose-intolerant?
« Gepost op: februari 19, 2010, 22:57:04 »
Mijn dochter van 3,5 jaar is nu 3 maanden op glutenvrij dieet. Dat begint nu toch goed te lukken. Soms heeft ze soms nog last terwijl ik niet weet wat ik fout deed. Wel al gemerkt dat ze precies reageert op fruitsap en bepaalde soorten fruit zoals kiwi, ananas, ...

Zijn er nog mensen die daar last van hebben?

Heb ergens gelezen dat lactose en fructose-intolerantie vaak samen voorkomt.
En aangezien lactose-intolerantie ook vaak bij coeliakie voorkomt ...

Mama van Amélie: 6 jaar (coeliakie vastgesteld november 2009).

yvonnezet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fructose-intolerant?
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2010, 23:11:56 »
Zou nog even langer geduld hebben. Mijn dochter was ruim 2 jaar op dieet toen haar buikpijn pas veel minder werd, dacht ook dat het nooit over ging en de kinderarts zei al dat er sommige mensen buikpijn blijven houden  :/ Het enige wat ik na 2/3 maanden dieet achterwege liet was tarwezetmeel en daar werd de buikpijn al iets minder van. Succes.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Ray

• Jr. Member
  • **
Re:Fructose-intolerant?
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2010, 20:03:05 »
2 dingen.

Ik kan ook niet tegen kiwi en ananas. Van kiwi krijg ik aften en van ananas ongelooflijk jeuk op mijn voorhoofd en wangen.

Maar dat heeft niets met fructose-intolrantie te maken, want dat heb ik ook en dan zou ik het bij meer fruit dezelfde klachten moeten hebben.

Wat ik wel bij al het fruit heb is, als het meer fructose dan glucose bevat, zoals appels, druiven, meloen,, aalbessen, peer, dat ik dan last heb van de fructose-intolerantie, dit uit zich in een gistend gevoel en boeren, wat bij mij goed helpt is dan wat pure glucose innemen (druivensuiker van Dextro), dit helpt met de absorptie van de fructose.

Het kan dus zijn dat ze gewoon last heeft van kiwi en ananas en anders eens wat druivensuiker geven om te testen of dat helpt.

Per 100 gram fruit wat ik hebgegeten neem ik dan 1 gram glucose (druivensuiker) extra.

Let op dat het druivensuiker is van Mais (zoals van Dextro) en niet van Tarwe anders kan ze daar misschien last van krijgen als ze gevoelig is.