Auteur Topic: Wat zegt een TGA waarde van 12?  (gelezen 15581 keer)

Sascia

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat zegt een TGA waarde van 12?
« Reactie #30 Gepost op: mei 05, 2010, 09:42:26 »
Nou ik heb de uitslag en ook het coeliakiegen helaas. Beide punten waarop ze kunnen testen waren positief (dus negatief voor mij). Dat houdt in dat ik 30% kans heb om coeliakie te krijgen maar met het laatste biopt in het geheugen vind ik de vooruitzichten niet positief. Omdat ik nu nog prima kan leven met de 'klachten' die ik heb, mijn lichaam ook voedingsstoffen goed op lijkt te nemen (hoog ijzergehalte en andere waardes ook normaal) en ik geen gewichtsverlies heb of extreme vermoeidheid, heb ik met mijn internist afgesproken het gewoon goed te blijven monitoren. In oktober heb ik weer controle voor mijn schildklier en dan 'neemt' hij coeliakie ook mee. Ik vind het toch wel absurd hoor. Toen ik mijn lief leerde kennen had hij diabetes en was ik kerngezond. Vlak daarna 'begaf' mijn schildklier het, een aantal jaren later liet zijn schildklier het afweten. Vijf jaar geleden kreeg hij coeliakie en nu dreigt dat ook bij mij. Bizar toch?? :?

Groetjes Sascia
Mijn lief heeft coeliakie sinds april 2005.

poekje

• Full Member
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2010, 10:50:01 »
Heel fijn dat je je nu zo goed voelt, maar om de 'pret' een beetje te drukken het volgende. Ik begrijp heel goed, waarom je niet aan het dieet wil beginnen terwijl alles er zo goed uit ziet, maar dat wil je toch ook graag zo houden? Om maar over mijn geval te beginnen. Het sloeg bij wijze van spreken in één week helemaal om. Was gewoon op gewicht en viel toen ineens in één week 4 kilo af. Werd doodziek en is eigenlijk niet meer helemaal goed gekomen. (nu 5 jaar geleden). Bij mij waren alle bloeduitslagen goed (behalve de schildklier) en Marsh I bij het biopt (zoals waarschijnlijk bij jou). Ik heb er zoveel verschillende bijkomende klachten aan overgehouden, waarvan ik nooit gedacht had dat het gevolg zou kunnen zijn van onbehandelde coeliakie. Mijn broer zit in hetzelfde schuitje als jou (geen klachten, lichte ontstekingen bij het biopt) en voelt zich goed. Toch zie ik bij hem als 'ervaringsdeskundige' dingen die eigenlijk reden zijn om toch aan het dieet te beginnen en dan vooral om erger te voorkomen. En daar gaat het dan ook om. Als je grote kans loopt coeliakie te krijgen is dat geen reden uit voorzorg het dieet te volgen? Moeilijk hoor. Het dieet is niet niks en misschien wandel je verder je leven door zonder noemenswaardige klachten.
Het goed in de gaten houden had bij mij dus geen zin. Het ging mis van het ene op het andere moment. Als ik het geweten had....
Ik wens je heel veel succes.

Sascia

• Sr. Member
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2010, 18:32:53 »
Dank je Leonie. Het is inderdaad lastig. Daarom volg ik mijn gevoel en luister ik goed naar mijn lichaam. Welke klachten had jij als gevolg van je onbehandelde coeliakie? En is je schildklier inmiddels onder behandeling? Van dat rotding kun je ook enorm last hebben, weet ik helaas als ervaringsdeskundige. Die klachten kunnen veel overlap hebben met coeliakieklachten.

poekje

• Full Member
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2010, 21:43:39 »
Ik ben in totaal 15 kilo afgevallen, maar nu gelukkig weer bijna op gewicht. De klacht waar ik het meest last van heb is perifere neuropathie. Oftewel beschadiging van de uiteinden van de kleinste zenuwen. Niets meer aan te doen. maar alleen met medicijnen de pijn drukken. Een te snel werkende schildklier (gaat inmiddels goed). Afgestorven milt (echt waar, het gevolg van onbehandelde coeliakie) Je kunt zonder milt leven, maar je hebt er toch wel last van. Hartritmestoornissen, al twee keer een cardioversie gehad (met stroomstoot je hart weer in een goed ritme brengen. Niet gevaarlijk, maar wel erg vermoeiend) Het is absoluut niet mijn bedoeling mensen bang te maken over wat er kan gebeuren, en ik zal ook erg veel pech hebben gehad. Natuurlijk val je niet in één keer om, maar het heeft bij mij een grote impact gehad en vind soms dat ik moet reageren. Doe wat je gevoel je ingeeft en luister goed naar je lichaam, lijkt me in deze de beste tip. En volgens mij heb je een goede arts en dat scheelt ook al. Dat had ik jammer genoeg in het begin niet (hij ontkende dat ik coeliakie had en moest volgens hem gewoon goed blijven eten) Nu heb ik een hele goede arts en ben erg blij met hem. Mijn redder in nood zeg ik wel eens.

Sascia

• Sr. Member
« Reactie #34 Gepost op: mei 07, 2010, 18:22:20 »
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bedankt voor je aandacht en tips. Klinkt wel heftig allemaal zeg. Fijn dat je nu een goede arts hebt, dat is inderdaad belangrijk. Gelukkig heb ik ook een goed contact met mijn arts (maar dat heeft wel even geduurd hoor). Maar na tien jaar leer je elkaar beter kennen en vertrouwen, scheelt een boel.