Auteur Topic: kleef bestanddelen?!  (gelezen 2206 keer)

marthe

• Newbie
  • *
kleef bestanddelen?!
« Gepost op: januari 24, 2010, 09:23:59 »
Hoi ben ik weer :D
In het receptenboekje van de broodbakmachine hebben ze het over glutenvrij broodmix met kleef bestanddelen maar wat zijn dat? Heeft iemand een idee?
Groet

Lieske

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Re:kleef bestanddelen?!
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2010, 09:32:18 »
Het enige wat ik hierbij kan bedenken is Fiberhusk,dat zorgt ervoor dat je brood niet uit elkaar valt.  ;)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

marthe

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2010, 11:23:32 »
Zouden ze misschien ook broodverbeteraar kunnen bedoelen? :/

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2010, 11:28:44 »
dat zou kunnen  :)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

ronenmariska

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2010, 16:07:53 »
In broodverbeteraar zit volgens mijn man(bakker) ook gluten. Waarschijnlijk bedoelen ze fiberhusk.
Mariska, moeder van Tess(12-10-2005). Bij Tess is 13 april 2007 coeliakie
vast gesteld d.m.v. darmbiopsie.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2010, 16:37:17 »
Er is speciale broodverbeteraar te koop die gv is, zal hem even erbij pakken. Dat is broodverbeterpasta van Le Poole en dat bestaat uit: suiker, plant. vet (soja), water en emulgator en is te bestellen via www.glutenvrijlepoole.nl maar ik heb het uit de reformzaak gehaald, nu overgenomen door de Tuinen.
Kan het niet zijn dat er kleefristmeel in de bakmixen zit?
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2010, 21:33:56 »
Veel glutenvrije meelmixen zit guar gom of xanthaan gom in, die zorgen ook dat het brood niet uit elkaar valt. Misschien bedoelen ze dat?
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: januari 25, 2010, 13:55:19 »
Ik bak brood met meel, zout, suiker, rijsmiddel (gist), vocht (melk of water), evt. ei, olie/boter en bindmiddel (xanthan gom). Ik denk dat ze het laatste bedoelen. Ik bak met puur meel, dus dan moet je het zelf toevoegen. In de meeste bakmixen zit het al standaard, zoals Pauliina al zegt.  ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.