Auteur Topic: zelf brood bakken  (gelezen 5954 keer)

claudia35

• Newbie
  • *
zelf brood bakken
« Gepost op: november 14, 2009, 21:46:59 »
hallo allemaal.,

ik ben hier net nieuw op dit forum.
mijn dochter vindt het glutenvrije brod niet lekker.
heeft er iemand tips om het brood zelf te bakken en het op een bepaalde manier  lekker te maken?

alvast bedankt.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:zelf brood bakken
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2009, 22:04:38 »
Welkom op ons forum  :welkom2
Kijk even in het receptenarchief daar staan genoeg recepten voor brood.
Succes
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2009, 22:43:19 »
Even oppiepen in de magnetron
Even in het broodrooster (wel een schone/glutenvrije natuurlijk)
Flink veel beleg op het brood
Tosti's van maken
Hier is een sneetje brood belegd met ham en kaas en dan de kaas even laten smelten in de magnetron nog steeds favoriet

Het brood wat ik nu voor Patrick bak is het kwarkbrood van consenzamix, recept staat hier wel in het receptenarchief

Misschien is Bren (van Le Poole) wel een alternatief, lijkt op bambix.
Verder kun je rijstwafels geven of snackers van DS, die lijken op craqottes

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

marieke76

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2009, 22:46:08 »
Ik gebruik de Twello's boerenbruinmix. Is een mooi broodje en valt hier goed in de smaak. Goed van structuur en een lekker.
Maar smaken verschillen!

Het brood bewaar ik in een vacuumdichte trommel. Ik doe een dag of drie met een brood.
(alleen mijn zoontje eet glutenvrij brood).
Soms doe ik een boterham even in het broodrooster (glutenvrij) en als ik vrij ben eten we tussen de middag tosti's.
Die eet hij met veel smaak op.

We hebben ook de crackers van de schar. Vallen ook goed in de smaak.

Marieke 
Mijn zoontje (2007) heeft sinds augustus 2009 coeliakie. In de eerste instantie geen antistoffen in het bloed, biopt gaf de doorslag Marsch 3b. In oktober vervolg (bloed) onderzoeken. In deze onderzoeken zijn wel antistoffen zichtbaar.

ietwat

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2010, 10:32:57 »
Ik heb ook heel veel broden kunnen weggooien.

Een tip voor als je zelf bakt....Proef zelf, eet een beetje van het brood mee, dan kun je beter inschatten wat er veranderd moet worden aan het recept. Toen ik dat ging doen boekte ik veel sneller resultaat. Met uiteindelijk een brood waar m'n dochter gelukkig mee is, en wat ze mee naar school kan nemen.

Succes met de zoektocht en de nieuwe uitdaging. Stug volhouden en af en toe een adempauze nemen.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2010, 10:54:38 »
En als het voor jezelf is laat dan je man of iemand anders even proeven. Ik laat mijn man altijd proeven en die moet dan eerlijk zeggen. De smaak is natuurlijk anders, maar hij kan wel veel zeggen over of het droog is etc.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Renate48

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2010, 12:43:20 »
Ik proef altijd ook al is het brood voor mijn man, zelfgebakken of niet. 
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

gonny

• Jr. Member
  • Hobby: aquarelleren, zie ook mijn nieuwe website!!
    • www.gonnyvandongen.nl
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2010, 19:18:58 »
Hallo,

Ik bak broden in de oven met meel van ZIZO, Hollands Boerenbruin.
Alleen water en gist toevoegen en heerlijk!!!!!!.
Volgens de gebruiksaanwijzing handelen en ik doe het alleen even iets langer in de oven, nl. één uur op 200 graden.
Zizomeel vind je via de 'glutenvrije markt.com' Je besteld het online en je hebt het binnen een paar dagen in huis. Ze kennen daar alle merken voor glutenvrij eten, ook de kant en klare pizza's zijn erg lekker.
Succes met bakken.
Groetjes,
Gonny
glutenvrij sinds 1-1-2005 i.v.m. een a-specifieke vorm van coeliakie.

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2010, 20:44:44 »
Kijk ook eens bij consenza bruin BBM (broodbakmachine)
Dit eet mijn zoontje van 4. Hij heeft heel wat broden geproefd, maar geen succes. Dit eet hij erg goed en vind het heerlijk. Vooral het eiwit wat ik erdoor doet maakt het brood luchtig.
Succes met uitproberen!

Nienke

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2010, 11:52:14 »
Tja, glutenvrij brood is volgens mij niet makkelijk lekker te krijgen. Voordeel is wel dat er enorm veel soorten meel zijn, dus dat is lekker wat uitproberen. Mijn tip is om zoveel mogelijk meelsoorten uit te proberen en daar uit te halen wat je het lekkerste vindt. Bovendien gooi ik nog wel eens wat meelsoorten bij elkaar. Glutenvrij eten is een kwestie van alles bij elkaar gooien en proberen  :jump:

Misschien kinderen mee laten bakken. Iets wat ze zelf gemaakt hebben vinden ze vaak veel lekkerder. Tussen de oren kan je ze heel veel wijsmaken;-)

Marjon67

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2010, 11:34:56 »
het grappige is, dat mijn zoontje van 6 juist het witte brood niet lekker vind (maak t alleen voor tostis nog) en maak brood nu meestal met 2/3e bruin en 1/3e wit teffmeel maar wel meer zaden en pitten, hoe lekker het is...verwacht je toch niet van een jong kind. maar ik vond het zelf ook. veel meer smaak!

en in begin at hij 's morgens alleen Milly choco pops met vanilleyoghurt. of crackers, die van Conzenza zijn lekker, soort knackebrod.

ik piep het brood nooit op. ik laat het afkoelen na bakken, snijd het dan in plakjes en vries ze per 2 sneetjes in (weeg het eerst nog af en zet er op hoeveel koolhydraten er in zitten, vanwege de diabetes\). uurtje voor het eten uit de diepvries en je hebt lekker vers brood. het duurt wel langer met ontdooien dan glutenvol brood.

succes.
wat is het toch fijn dat je na een jaar zelf "deskundig"genoeg bent om anderen weer van informatie te voorzien he...
tjonge, een jaar geleden zat ik ook nog met de handen in t haar hoor...pfff.

goed plan, zo'n forum :P :duimop:

groetjes Marjon
Moeder van 2 jongens met Diabetes 1 (sinds dec 2008), waarvan de jongste (7 jr.) ook Coeliakie heeft (ook vanaf dec 2008 vastgesteld maar sinds 6 april 2009 officieel).