Ik ben er zelf sinds vandaag achter geen coeliakie te hebben maar collagene colitus. Vandaag heb ik me wat meer verdiept in deze ziekte (lang leven internet) en 1 van die dingen die ik zeer regelmatig tegenkom is de relatie tussen collagene colitus (vanaf nu CC) en andere auto immuun ziekten vooral coeliakie wordt genoemd. 1 website beweerd dat in een/derde van de gevallen CC voorkomt citaat:
Many case reports describe patients with preexisting presumed autoimmune conditions, such as celiac sprue, psoriasis and rheumatoid arthritis, who subsequently are diagnosed with microscopic colitis. Patients diagnosed with LC also have had uveitis, idiopathic pulmonary fibrosis, juvenile diabetes mellitus, pernicious anemia, autoimmune thyroid disease, and idiopathic thrombocytopenic purpura.
Approximately 1/3 of patients with celiac disease have histologic findings consistent with microscopic colitis. For this reason microscopic colitis should be considered in patients diagnosed with celiac disease who have diarrhea that fails to respond to a gluten-free diet. Removal of gluten from the diet, however, is ineffective in treating microscopic colitis in the absence of celiac diseasebron:
http://emedicine.medscape.com/article/180664-overviewmicroscopic colitus is een verzamelnaam voor darmontstekingen die alleen via een darmbiopt gediagnostieerd kunnen worden, eentje heet dus collagene colitus en de andere heet lymphocytic colitis (LC). Beide ziektes zijn sterk aan elkaar verwant. Hoewel het een darmontsteking is zijn het totaal andere ziektes dan crohn colitus ulterosa (of zoiets) dat is een onsteking van het darmslijmvlies en met het blote oog (van binnen dan) zichtbaar, in tegenstelling tot CC en LC, dit tast het darmslijmvlies niet aan.
Het zijn vrij zeldzame ziektes, zeker als je jonger bent dan 50. Mijn MDL arts ziet er gemiddeld 3 per jaar. Veel zeldzamer dan coeliakie (vergerlijk 1:150 tov 1:10.000).
Maar mocht je coeliakie hebben en met onverklaarbare diarree klachten zijn, is dit misschien het onderzoeken waard.
Het is goed te behandelen, maar wel met van die rotmedicijnen, van die cortisterioden, zelfde al die je ook voor Crohn krijgt
Ik lees regelmatig berichten op deze site over mensen met coeliakie, zich goed aan hun dieet houden en toch weer klachten krijgen, vooral diarree dan. Als je zeker weet dat je je goed aan je dieet houdt, zou misschien CC kunnen zijn