Auteur Topic: Bolletjes nav discussie op forum  (gelezen 8445 keer)

estherdot

• Newbie
  • *
Bolletjes nav discussie op forum
« Gepost op: september 09, 2009, 17:01:49 »
Bolletjes

Verwarm de oven voor op 225 graden

Kom A

Doe deze met 300 ml melk en 50 gram margarine in de magnetron, zodat het lauw wordt.
Voeg 1 eetlepel fiberhusk toe, laat dit 10 minuten weken en roer het daarna goed door.

Kom B

Doe hierin: 100 gram rijstmeel, 100 gr maizena, 100 gr Schar mix B, 50 gram maismeel, 1 eetlepel droge gist, 1 eetlepel witte basterdsuiker en 1 theelepel zout. Meng deze droge ingrediënten door elkaar.

Doe de inhoud van kom A erbij in kom B en kneed dit geheel goed door (mixer met deeghaken, worden je handen minder moe).
Doe de kom met inhoud in een dichte plastic zak, dek deze af met een handdoek en laat het zo 30 minuten rijzen.

Vorm hiervan bolletjes op een met bakpapier bekleed bakblik, afdekken met plastic en handdoek en nog een x 10 minuten laten rijzen.

De bolletjes besmeren met gesmolten boter en in de oven bakken in 15 minuten. Zodra je ze uit de oven haalt, nogmaals met gesmolten boter besmeren

Recept is ontstaan naar aanleidng van een topic:http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=13858.new;topicseen#newDaarmee verdergekokkereld

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bolletjes nav discussie op forum
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2009, 19:45:01 »
Super! :jump: :jump: :jump: Ik denk dat ik dit morgen ga proberen of anders vrijdag.
Ontzettend bedankt Esther.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2009, 20:09:23 »
Toppie  :duimop:

Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

estherdot

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2009, 20:48:25 »
Graag gedaan, wie nog positieve wijzigingen heeft...gewoon aangeven, kunnen we samen tot 't beste komen :)

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2009, 20:56:31 »
die ga ik vrijdag zeker maken voor mijn zoon  :)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2009, 21:41:39 »
Super! :jump: :jump: :jump: Ik denk dat ik dit morgen ga proberen of anders vrijdag.
Ontzettend bedankt Esther.
Volgens mij heb jij ook een combimagnetron. Op welke stand en hoeveel graden bak je dit dan?
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2009, 00:04:57 »
Dan ben ik nu benieuwd wat Sibel ervan vindt.

En Esther, volgens mij moet jij deze baksels gewoon "Bolletjes van Esther " noemen na al het werk wat je daarvoor hebt gedaan.  :jump:

Ik vraag me alleen af wat dat witte ronde in de grote kom is op de 2e foto, een ei?
Man heeft in

estherdot

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: september 10, 2009, 07:35:21 »
dat "gat" is de basterdsuiker...die is zwaarder dan de melen in de kom :lol2:

Ik heb ze gisteren per 2 in een zakje bewaard, deels in de vriezers, vanmorgen wat niet in de vriezer zat vochtig gemaakt met water en in d emagnetron gehad, nu vind Mirjam het een beetje droog en korrelig, recept mag dus nog beter

Renate48

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2009, 12:15:29 »
Er is ook zoiets als broodverbeteraar in de handel, misschien is dat een optie.
Oh is dat de suiker. Dat had ik niet als zodanig herkend. Ik liet dit topic aan mijn man zien en die vond de broodjes erg goed eruit zien.
Man heeft in

estherdot

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2009, 13:37:34 »
Zojuist toevallig hier naar gezocht maar niet gevonden, broodverbeteraar zal ik dan online moeten bestellen, maar de overige dingen kan ik wel hier kopen, beetje jammer van de verzendkosten dan. Heb wel wijnsteenbakpoeder staan, zou dat ook werken?

Lirio

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2009, 15:24:11 »
Je hebt er toch al fiberhusk doorgedaan? Waarom dan nog broodverbeteraar?
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

estherdot

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2009, 15:56:38 »
Je hebt er toch al fiberhusk doorgedaan? Waarom dan nog broodverbeteraar?
Omdat ze het vanmorgen droog en korrelig vond, doet broodverbeteraar exact hetzelfde als fiberhusk?