Auteur Topic: Vandaag de definitieve uitslag!  (gelezen 1433 keer)

Yvon&Sam

• Newbie
  • *
Vandaag de definitieve uitslag!
« Gepost op: september 07, 2009, 13:53:28 »
Hallo,
Vandaag hebben we de definitieve uitslag van het darmonderzoek binnen, en ja hoor, het is coeliakie...
de bloedtesten waren ook al positief, dus het was geen verassing , maar toch.
Nu dus duiken in de wereld van glutenvrije producten.
Mijn zoontje is 2 jaar, dus hij gaat hier mee opgroeien.
Iemand tips voor deze beginner?
groet, Yvon
bij Sam van 2 (2007) is sinds 7 september 2009 coeliakie geconstateerd.
Bij Daantje van 6 (2003) is sinds 12 februari 2010 coeliakie geconstateerd

Cora71

• Jr. Member
  • **
Re:Vandaag de definitieve uitslag!
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2009, 18:20:21 »
Hoi, vervelend dat het coeliakie is, maar je weet nu wel wat je eraan kunt doen. Tja tips. Ik zou beginnen bij eerste hulp bij coeliakie hier op het forum. Daar staat al heel veel.
En mijn ervaring, gewoon beginnen en ik maakte in het begin ook kleine foutjes (ik denk dat iedereen dat wel heeft gehad). Het is gewoon je weg vinden in hoe je dingen aan wilt pakken. En echt in het begin komt er een hoop op je af, maar het went en dan gaat alles automatisch.

Heel veel succes.
Cora mv Thijs (okt 2002), coeliakie vastgesteld  april 2008

linda@

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2009, 18:46:16 »
 vervelend dat je zoontje coeliakie heeft.
Maar hij word wel beter als hij zich aan een glutenvrij dieet houd zo moet je maar denken.
Tja ik heb het al heel me leven dus toen ik hoorde dat me dochter van 8 het ook had dacht ik ohhh makkie.
Maar dat was toch anders.
Ik ben door verwezen naar een dietiste die heeft mij ook nog tips gegeven.
Ik bak zelf brood en ben op zoek gegaan naar brood uit de vriezer die me dochter ook lekker vond uit nood.
Ik heb op alles stickers geplakt met haar naam er op.
snoepkast verdeeld bovenste plank voor mij en me dochter .
Onderste plank voor de rest.
In de keuken heb ik 1 stuk waar wij ons brood smeren en de andere kant voor me andere dochter en man.
Tja ik probeer me best te doen maar ik merk wel dat ik ook nog wel eens een foutje maak hoor.

Ik zou zeker gaan kijken bij eerste hulp !
succes

g
coeliakie sinds 1976 dochter louise (mei 2001) sinds jan` 08  coeliakie marsh 1

Veldson

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2009, 19:40:04 »
Hoi Yvon,

Balen van de uitslag, maar je zult zien dat je zoontje snel zal opknappen!

Jelle is nu bijna 3 jaar en al bijna 2 jaar op dieet.
In het begin vonden wij het moeilijk, maar nu hoort het er gewoon bij en gaat het allemaal vanzelf.
Alleen met een dagje uit of op vakantie, baal ik wel eens dat je niet zomaar ergens kunt gaan eten.
Het brood was het moeilijkst, ik heb behoorlijk wat misbaksels weggekiepert.
Maar toen we eenmaal het kwarkbrood (zie receptenarchief) hadden ontdekt ging het goed en Jelle vond het ook lekker. Eerst nog met een dikke laag jam of smeerworst van bob de bouwer erop, maar nu eet hij alle soorten brood en beleg wel. Ik bak nog wel steeds zelf brood voor hem.
Het brood uit de winkel vind ik veel te droog en bovendien ook duur...
Warm eten doen we eigenlijk met het hele gezin gewoon glutenvrij. Alleen pasta maak ik voor hem in een apart pannetje. En qua tussendoortjes eet hij veel fruit en glutenvrije koekjes, die er tegenwoordig zat te krijgen zijn.
We merken dat Jelle nu ook doorheeft dat hij anders in dan andere mensen (wat eten betreft dan).
Eigenlijk gaat hij daar (tot nu toe) heel makkelijk mee om. We lezen ook al soms het boekje "Jonas mag geen koek" aan hem voor en dan noemen wij het jongetje naturlijk Jelle ipv Jonas. Dit boekje kan ik je echt aanraden. Het is nog wat moeilijk voor peuters, maar als je het in versimpelde taal voorleest snappen ze er best al wel wat van. Ik ben trouwens ook van plan om als hij 3 is met hem naar glutenvrije kinderbakles of andere activiteiten te gaan, zodat hij ziet dat hij niet de enige is en dat er ook leuke kanten aan het dieet zitten...

Succes met alles en voor vragen kun je altijd op dit forum terecht. Lang leve het forum!

moeder van 3 kinderen (2005),  (2006) en (2009). <br />Bij de middelste is in nov 2007 coeliakie vastgesteld.<br />Ikzelf en de jongste hebben de genen niet. De oudste wel, maar zij heeft geen klachten