Auteur Topic: Cake van rijstemeel en ketanmeel  (gelezen 49956 keer)

Rozemarijn

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
Cake van rijstemeel en ketanmeel
« Gepost op: augustus 11, 2004, 20:08:04 »
Op verzoek het recept van cake met rijstemeel en ketanmeel:

200 gr boter
200 gr witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
100 gr rijstemeel
100 gr ketanmeel (te koop bij de toko)
1 eetlepel bakpoeder
4 eieren (M)
eventueel 1 theelepel xanthangom

De boter samen met de suiker en vanillesuiker tot room mixen. De eieren één voor één toevoegen. Het volgende ei pas toevoegen als de vorige geheel is opgenomen. Meel, bakpoeder en xanthangom erdoor mixen. Goed luchtig kloppen. Deeg in een cakeblik doen. Plaats het blik in een voorverwarmde oven op 150 graden (hetelucht). Hij zou dan in 60 minuten klaar moeten zijn, maar mijn ervaring is dat het ongeveer een half uur langer duurt. Even prikken met een sateprikker om te kijken of ie gaar is.

Je kan ook na de eieren nog een theelepel citroenaroma toevoegen. Dit maakt de cake iets frisser.

Ik maak meestal een half gewone, half chocoladecake. Ik voeg dan aan de helft van het deeg 2 eetlepels cacao toe. Het is dan wel lekkerder om 4 grote eieren te gebruiken ipv medium. Anders wordt de cake zo droog.

Eet smakelijk!!

Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Mootje

• Gold Member
  • Maak je vandaag geen zorgen
Re:Cake van rijstemeel en ketanmeel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2004, 22:31:56 »
Lijkt me weer lekker. Maar hoe voorkom je dat die cake snel kruimelig wordt, behalve door hem heel snel op te eten? :schansen:.

Tot nu toe is de cake en de kruidkoek prima gelukt, maar na een paar dagen vallen de plakjes uit elkaar als je er naar kijkt alleen al. En al die kruimels, ik stofzuig me een breuk!

Groetjes, Monique.
Groetjes, Monique
moeder van Nienke (4 jaar), geen coeliakie. Wel klachten in het verleden gehad.

Rozemarijn

• Gold Member
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2004, 23:43:44 »
Ik heb met deze cake nooit gemerkt dat ie kruimelig werd!! Hij blijft gewoon super lekker. Ik dek hem wel af met plastic folie en dan blijft hij lang goed. Ik heb overigens voor de naturel variant ook grote eieren gebruikt en dan is het echt zo'n cake uit de supermarkt. In ieder geval kleffer dan de cake die ik vroeger bakte met zo'n pak glutencakemeel. Misschien scheelt dat ook?! Gewoon een keer proberen zou ik zeggen!!
Groetjes, Rozemarijn
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Mootje

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2004, 08:19:31 »
Hebben we weer een nieuw recept. Ik moet binnenkort maar eens een speciale multomap aanschaffen voor de glutenvrije recepten. Volgende week gaan hier de scholen weer beginnen, heb ik zeeeeeeeen van tijd (ik weet niet waar de puntjes moeten en hoe het met de iMac moet), kan ik dat ook nuttig besteden.

Ik moet zeggen, de cake die ik nu steeds bakte (al 2x! ;D) is inderdaad erg lekker, maar dus zeer kruimelig. De coeliaak hier eet hem dus niet, de rest van het gezin wel. En de kruidkoek, die bevalt haar beter. Daar vraagt ze zelf om.

Groetjes, Monique.
Groetjes, Monique

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2004, 08:44:55 »
hoi Monique

Heb je de cake uit de bbm wel eens geprobeerd ? die word echt niet kruimelig
Maar misschien om dat jullie het recept aanpassen naar lactosenvrij (toch?) dat ie dan wat droger word
of misschien net iets te lang in de oven ???
Groetjes Anita ;)
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Mootje

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2004, 10:39:41 »
We hebben wel een BBM, maar daar is al een jaar lang gluten in gebakken, dat durf ik dus niet zo goed aan. Vandaar dat ik alles verder nu in de oven bak voor onze dochter. En het vreemde is, dat hij in eerste instantie niet droog en kruimelig is. Pas na een dag of wat (ik hou niet precies bij hoe lang het duurt) wordt hij dus heel kruimelig en valt razendsnel uit elkaar. De smaak blijft wel goed  ;), gelukkig. Ik doe er nu wel eens wat boter op, maar het blijft een rommeltje.

Groetjes, Monique.
Groetjes, Monique

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2004, 15:51:26 »
Hoi Monique.
Wij hebben toen de tijd een BMM van iemand overgenomen en die had er ook gewoon brood in gebakken.
Als je hem heeeeeeeel goed schoonmaakt moet het lukken.
En dan alleen gebruiken voor glutenvrijbrood en cake ;D ;D.
Gr Lies.
 :D
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Mootje

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 13, 2004, 16:27:49 »
Tja, maar ja, mijn man is nu verslaafd aan zijn broodbakmachine. Eigenlijk hadden we hem vorig jaar gekocht toen we al dachten dat onze dochter coeliakie had. Maar omdat toen het biopt het tegendeel bewees, zijn wij hem maar voor onszelf gaan gebruiken. In de tussentijd ben ik lactose-intolerant  :'( geworden, en kan ik ook niet meer van het zelfgebakken brood genieten.

Dus nu is de keuze aan hem, ik ben bang dat er toch nog eentje bij zal moeten komen.

Gelukkig heb ik opeens plotsklaps totaal onverwachts een baantje! Ik ga vanaf aanstaande maandag zo'n 2 1/2 dag per week op 2 broertjes passen. Een ervan zit bij mijn zoontje in de klas en de ander gaat per november naar dezelfde school. Ik ben dan dus gastouder! We kunnen dat extra zakcentje goed gebruiken. Ben dus direct vandaag naar de Action gegaan voor die friteuze. Iemand nog een goedkope BBM gezien? ;D

Groetjes, Monique :duim:.
Groetjes, Monique

irene

• Gold Member
  • daimairah
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2004, 16:51:49 »
he mootje,ik heb van de fabrikant tweede bakblik gratis gekregen zodat ik ook gewoon brood kan bakken.misschien kun je dat ook doen
ivory en daimairah 20-01-2001,daimairah is 7 jaar gluten en tarwevrij.lengte 136 -25kg.

Mootje

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2004, 17:04:13 »
Had ik nog nooit aan gedacht, prima idee, ga ik ook proberen. Maar eh hoe heb je het voor elkaar gekregen? Zielig verhaal opgehangen :'(? Ik bedoel dit niet negatief hoor, nu ik het zit te typen, denk ik, oei dat klinkt onaardig. Maar ik bedoel het goed. Ik vraag me gewoon af hoe je kunt regelen. Ik zal eerst eens op de doos zoeken naar een adres of zo.

Goed weekend allemaal  :D, Monique.
Groetjes, Monique

irene

• Gold Member
  • daimairah
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2004, 17:56:06 »
nee hoor hou niet van zielig,heb meerdere malen contact gehad met fabrikant omdat pan nareparatie weer niet deed wat er verwacht werd,nl broodbakken.en omdat ik alles heb voorzien van het opschrift glutenvrij bood ie me zelf een binnenpan extra aan.
ivory en daimairah 20-01-2001,daimairah is 7 jaar gluten en tarwevrij.lengte 136 -25kg.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2004, 21:12:31 »
Hoi Irene
Ben je dan niet bang voor besmetting.
Want meel stuift nogal en broodkruimels???
Of maak je hem steeds schoon.
Gr Lies.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Mootje

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2004, 21:15:42 »
Goed zeg. Wij hebben alleen nog helemaal niks van die fabrikant kunnen vinden. We hadden al eens geprobeerd, omdat de deeghaken steeds in het brood blijven zitten om een adres te achterhalen. Nooit gelukt. Maar ik bij me er al een pittbull in vast en ga het alsnog proberen. We hebben hem ooit bij een doehetzelfzaak gekocht, de Formido, geloof ik.

Iemand hier misschien toevallig ook? ;D.

Ik heb ook al op marktplaats gekeken, maar allemaal erg uit de buurt. Het komt vast nog wel eens. Manlief wil 'zijn' bbm zelfs opofferen, maar het is zo'n grote met 2 deeghaken, en de broodjes zijn maar klein. Onze dochter is ook maar een kleine eetster, 1 boterham en ze hoeft niet meer. En dat terwijl ik ook heb ontdekt dat er veel minder kcal in 1 bammetje glutenvrij zit dan in een gewone boterham. Wordt ze dus ook niet dik van!

Groetjes, Monique :wiggle2:
Groetjes, Monique

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2004, 21:25:53 »
Hoi Monique.
Bij expert te koop een inventum BMM 58 euro
Dit is een prijsstunt.
kreeg net het blaadje
Gr Lies.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: augustus 13, 2004, 21:28:07 »
Hoi Monique
Even een tip.
Voordat hij gaat bakken gewoon de haken er uit halen.
krijg je ook geen gat in je brood ;D ;D ;D
Gr Lies.