Auteur Topic: Biopt herhalen?  (gelezen 1869 keer)

jaartjeweg

• Jr. Member
  • **
Biopt herhalen?
« Gepost op: augustus 27, 2009, 19:01:04 »
Drie jaar geleden is by mij Coeliakie vastgesteld door een biopt.
Sindsdien is jaarlijks mijn bloed gecontroleerd. Vitamines zijn op niveau en er na 1 jaar en nu na 3 jaar is er ook getest op antistoffen. (geen antistoffen in mijn bloed)

So far so good, dacht ik dus. Maar nu wil de MDL arts toch graag jaarlijks een biopt doen.
Ik was hierover nogal verbaasd, ik dacht dat een biopt maar 1 keer gedaan zou worden.
Zo was mij destijds ook verteld.

Ik ben benieuwd of dit in alle ziekenhuizen het zelfde is. Ik bezoek het EMC in Rotterdam.

Jootje

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biopt herhalen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2009, 20:09:18 »
Ik heb 2x een biopt gehad.
De eerste keer voor de diagnose en na 1 jaar glutenvrij eten om te kijken of mijn darmen voldoende hersteld waren.
Dit was gelukkig het geval dus de afspraak die de MDL arts met mij gemaakt heeft is nu geen biopten meer mits er weer klachten op treden of het bloedonderzoek aangeeft dat het weer mis is in de darmen.
Wel jaarlijks bloedcontrole en om de vijf jaar een dexa-scan (voor botdichtheid).

Jaarlijks een biopt lijkt mij een beetje overbodig als de darmen weer voldoende hersteld zijn.

Coeliakie sinds augustus 2006, marsh 3B. Augustus 2007 marsh 0.

Ajta

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biopt herhalen?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2009, 23:20:47 »
Ik heb 3 biopten gehad. 1x voor de diagnose, 1x na 4 maanden om te zien of er al wat veranderde, en 1x na een jaar. Omdat mijn darmen helemaal waren hersteld hoef ik geen biopten meer, maar krijg ik volgend jaar alleen bloedonderzoek. Daar was ik toch wel blij mee...
Coeliakie sinds februari 2008