Auteur Topic: hoe streng met lactose naast gluten?  (gelezen 6967 keer)

estherdot

• Newbie
  • *
hoe streng met lactose naast gluten?
« Gepost op: augustus 19, 2009, 15:14:58 »
We zijn met onze dochter sinds een paar weken bezig met gv. Daarnaast met lv, die kwam ook uit de bloedonderzoeken namelijk. Over 2 weken afspraak met ka, maar ik vraag me nu af of we met lactose net zo streng moeten zijn als met gluten.
Loop ik in de jumbo, alles 10 lezen....kom ik bij de vriezer, hehe de ds producten, dus gv bladerdeeg en kant en klare lasagne meegenomen. Zie ik thuis dat het idd gv is maar er wel lactose inzit. Mag ze dit wel of niet hebben? En producten die sporen van lactose zouden kunnen bevatten? wel of niet eten?

Marrianne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 'k hoop veel op te steken!!!
Re:hoe streng met lactose naast gluten?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2009, 11:40:25 »
Alleen als je dochter klachten heeft van lactose moet je lactose vermijden.
Het kan zo zijn dat ze reageert op lactose omdat het lactose-eiwit lijkt op het gluteneiwit en het lichaam ze als "gelijken" beschouwt.
Na een tijdje (ong. half jaar) kun je kijken of er nog reacties op lactose optreden.

Als je dochter geen klachten heeft van lactose is er geen enkele reden lactose-vrij te gaan geven.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

estherdot

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2009, 12:27:09 »
Of ze specifiek last van de lactose heeft weet ik niet, het scoorde wel op diverse bloedonderzoeken afgelopen maanden. Dat ik nu gv doe is dus na de uitslag rechtstreeks van de arts die de bioptie heeft gedaan en lv vanwege eerdere bloeduitslagen. Misschien zegt de ka over 2 weken dus wel dat ze iet lv hoeft. Maar om nu eerst gv te doen en daarna nog meer te verbieden door ook lv te doen lijkt me zwaar, nu kan het alleen maar meevallen als ze wel weer lactose mag. Gisteren heeft ze dus gv lasagne gegeten met lactose, geen directe klachten wel vanmorgen donkere ontlasting.

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2009, 11:24:44 »
hoe kun je nou latose testen via bloed? mij is uitgelegd datz e dat alleen kunnen testen via een waterstofademtest?

Aline is LV en GV, al zijn we nu iets soepeler en krijgt ze soms el eens melkchocolade of een koekje met melk.
 De combinatie vind ik lastig, je zoekt je suf naar dingen die mogen.
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2009, 11:28:35 »
Lactose kan je meestal na een poos wel weer wat gaan proberen. Omdat de darmen aangetast zijn door de coeliakie kunnen veel mensen de lactose ook niet goed verteren. Over het algemeen trekt dat wel bij. En je kan dus gerust eens proberen of het al weer gaat. Zou niet meteen een glas melk geven maar iets met chocolade ofzo kan je best eens proberen.
Ik heb ook een lactose probleem maar let eigenlijk nooit op die kleine ingredienten als weipoeder enzo. Daar krijg ik alleen last van als ik daar echt veel van binnen krijg.
En tegenwoordig helemaal niet meer, gaat steeds beter :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

estherdot

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2009, 16:19:42 »
Vandaag bij de kinderarts geweest, de melk en lactose reactie was zo laag dat ze wel melk ed mag, maakt het al weer iets makkelijker :jump:

Ali1982

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2009, 19:59:59 »
Vandaag bij de kinderarts geweest, de melk en lactose reactie was zo laag dat ze wel melk ed mag, maakt het al weer iets makkelijker :jump:

:jump: :jump: :jump:

Dat maakt het een stuk makkelijker voor je gelukkig.
-Glutenvrij sinds ongeveer 3 jaar(zonder diagnose)
-Allergie voor mais(niet meer voor aardappel!)
-leeftijd -29 jaar oud