Auteur Topic: Mokkataart  (gelezen 6183 keer)

Rozemarijn

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
Mokkataart
« Gepost op: augustus 10, 2004, 21:52:35 »
Hier is ie dan eindelijk. Het recept voor mijn mokkataart:

4 eieren gescheiden
120 gr suiker
100 gr glutafin
20 gr maizena
2 theelepels bakpoeder
snufje zout

Voor de mokka:
300 gr boter
150 gr poedersuiker
2 zakjes vanillesuiker
2 1/4 eetlepel oploskoffie
6 eetlepels kokend water

Klop de eidooiers en de suiker (hou een klein beetje suiker achter voor door de eiwitten) tot het bijna wit is van kleur. Schep het gezeefde meel en bakpoeder in gedeeltes erdoor. Klop de eiwitten stijf en schep het er ook door. Doe de massa in een ingevette springvorm van 24 cm(ik doe altijd bakpapier op de bodem). Bak het in een voorverwarmde oven op 160 graden in ongeveer 45 a 50 minuten gaar. Prik even met een sateprikker om te kijken of hij gaar is. Hij moet veerkrachtig aanvoelen. Schakel de over uit en laat de taart nog 5 minuten staan met de deur open. Verwijder dan de rand en laat de taart afkoelen. De taart zakt aan het einde van de baktijd altijd een klein beetje in. Hij verschrompelt een klein beetje, maar dat is geen probleem. Hij komt daarmee los van de rand.

Mokka: Doe kokend water bij de oploskoffie. Klop de boter met de suiker romig. Voeg druppelsgewijs de koffie toe. Voeg steeds koffie bij als de vorige druppels volledig zijn opgenomen.

Snij de taart in 2 of 3 lagen. Doe tussen de lagen een laag mokka. Smeer de randen in met mokka en rol de taart door amandelschaafsel of hagelslag (doe ik meestal niet, is ook moeilijk te hanteren). Smeer bovenop mokka en spuit kleine rozetjes. Versier de taart met bijvoorbeeld hazelnoten of m&m's.

Ik heb dit recept ook met Schar C geprobeerd. Bij het toevoegen van het meel wordt het een keiharde klont en de taart blijft uiteindelijk heel laag. Ik zou de volgende keer een extra ei toevoegen.
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Mootje

• Gold Member
  • Maak je vandaag geen zorgen
Re:Mokkataart
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2004, 07:44:38 »
Jottum, bedankt. Dat wordt weer in de keuken staan. Niet vandaag, maar een keerjte als het minder warm is (hier in huis is het ondanks de hoeveelheid regen nog niet afgekoeld) en als de oudste in ieder geval op school is.

Kookgroetjes, Monique  :kok:
Groetjes, Monique
moeder van Nienke (4 jaar), geen coeliakie. Wel klachten in het verleden gehad.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2004, 15:34:49 »
Ik ga hem binnenkort eens maken en laat dan wel weten of het gelukt is.  :D
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2004, 17:09:42 »
Die moet ik zeker proberen
vooral met veel chocolade er op als verziering dat vind Maurice heel erg lekker
Ik laat wel weten of het gelukt is met een foto er bij natuurlijk ;D
kunnen we even kijken wie de mooiste maakt :lachuh: :lachuh:
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2004, 17:52:41 »
Mijn moeder had me de vorige keer beschuldigd van een kindertaart, dus ik had nu alleen de bruine m&m's gebruikt en de m naar beneden gedraaid. Zo viel het niet op. En mijn moeder vond het ook geen kindertaart dit keer. Gelukkig maar  ;D. Moeilijk hoor, je losmaken van je ouders  ;)
Groetjes, Rozemarijn
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2004, 20:08:38 »
Maar ik ga hem verzieren met zelfgemaakte chocolade krullen  ;D
Wil je weten hoe je dat maakt?? Het geeft de taart een volwassen uiterlijk  :lachuh:

Je heb nodig chocolade reep naar keuzen
een heel plat bord of onderkant van een glaze(oven)schaal of zo iets
Smelt de chocolade (even in de magnetron gaat prima)
Smeer een dun laagje op de schaal /bord en laat het in de koelkast wat hard worden ,maar niet kei hard
Schraap het er dan van af met iets plats als een paletmes /nieuw plamuurmesje  /kaasschaaf of  groot mes dan krult het op
zet de krullen een tijdje in de koelkast om goed hard te worden
Het is geen makkelijk klusje maar volgens mij ben ja al een aardig gevorderde keukenprinses ;D
Anita ;)
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 11, 2004, 20:10:49 »
Dat is een goed idee. Ik ga het zeker een keer proberen. Gelukkig hoef ik pas volgend jaar weer taart te bakken, dus ik ben nu even lekker vrij. Maar als het zover is, ga ik een poging wagen. Ik zal tzt wel laten weten of het lukt!!
Groetjes, Rozemarijn
Groetjes, Rozemarijn

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2004, 20:12:05 »
O, misschien kan het eerder. Mijn opa was zo gek op de taart, dat hij er vast ook ÚÚn voor zijn verjaardag wil. In november dus alweer een kans!!
Groetjes, Rozemarijn
Groetjes, Rozemarijn

mariska78

• Jr. Member
  • **
Re: Mokkataart
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2008, 19:28:32 »
Hoi Rozemarijn (of iemand anders die me wil helpen?0

Ik ga binnenkort aan de slag om glutenvrije taarten te bakken voor mijn kids (jarig 1 en 19 maart) maar ik wil natuurlijk eerst oefenen... :D
Nu las ik jou recept, en je maakt me helemaal enthousiast! :jump:
Maar voor ik aan de slag ga, glutafin ken ik inmiddels wel, maar alleen als bakmix  :huh. Die moet ik niet gebruiken, denk ik?
Kan je doorgeven welke glutafin je bedoeld? (en waar te koop?)

Ik hoor het graag van je, dan kan ik aan de slag!
Mariska(34),mama van 3 kinderen:BriÓn en Noa en Levi. Sinds  jan `07 coeliakie. !

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
Re: Mokkataart
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2008, 19:32:55 »
Rozemarijn komt niet zo vaak meer dus ik denk dat je lang op je antwoord moet wachten.
Maar je kan gewoon je Glutafin gebruiken  ;)
Veel succes met het bakken  ;)
De slagroom taart van Anita die hier staat is ook echt en aanrader  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.