Auteur Topic: coeliaki help!  (gelezen 3191 keer)

paula1964

• Newbie
  • *
coeliaki help!
« Gepost op: juli 31, 2009, 21:40:58 »
Moest vanmiddag bij de internist komen vanwege mijn B12 tekort, en bloedarmoede en verdere lichamelijke kwaaltjes. Ben daar heel vrolijk heen gegaan maar ja de arts had me al snel door dat ik een enorm masker had opgezet. Na lichamelijk onderzoek, betasten en luisteren van de buik en gewicht, omdat ik in 8 maanden tijd nu 14 kilo ben kwijt geraakt, en een heleboel vragen, zei hij, ik ga je helemaal beter maken weet eigenlijk zo goed als zeker wat er met je aan de hand is. Nou moet ik een afspraak maken voor een maagonderzoek (hellup) en daarna meteen weer op het spreekuur komen. Ik vroeg wat hij dacht wat het was en hij zei. Je lichaam neemt het voedsel niet op, vandaar B12 te kort en bloedarmoede, je voelt je erg ziek en beroerd. Oke zei ik maar nu? Hij zei we gaan eerst dat maagonderzoek doen en dan haal ik je dr weer bovenop. Nou ja daar zit ik dan. Bang voor dat maagonderzoek, voel me ellendig, en heb al eens genoeg gehad van al die doktersbezoeken. Ook heb ik nog ijzertabletten gekregen. Maar ja ik zit er wel mee. Wie kan me raad geven?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:coeliaki help!
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2009, 21:46:40 »
De enige raad die ik heb is vertrouwen hebben in je dokter. Wat hij zegt klinkt heel logisch. Hij moet nu gaan uitzoeken waarom je dat voedsel niet opneemt en dan is dat maagonderzoek een belangrijke eerste stap. Wellicht neemt hij meteen een biopt van het begin van de dunne darm.
Het maagonderzoek is 5 tot 10 minuten vervelend en dan ben je er vanaf. Sterkte!
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2009, 21:50:33 »
Hoi Paula.
Welkom op ons forum  :welkom2
Als je erg bang bent voor dat onderzoek kan je om een roesje vragen.
Sterkte er mee  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Ajta

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2009, 22:02:47 »
Je hebt in elk geval een arts die jou heel serieus neemt!
Het biopt dat je krijgt is niet leuk, maar als je je ontspant gaat het wel. Je keel wordt verdoofd, en bij mij bleef er iemand op me inpraten zodat ik rustig kon blijven. Als je er echt bang voor bent kun je van tevoren dat roesje vragen. Maar het is na een paar minuutjes voorbij.
Als de diagnose coeliakie is en je het glutenvrije dieet gaat volgen, zul je merken dat je opknapt. De een merkt dat wat sneller dan de ander; bij mij waren de darmen na 1 jaar al volledig hersteld. Ik voel me helemaal top! En daardoor is het dieet voor mij niet moeilijk vol te houden.
Heel veel sterkte!
Coeliakie sinds februari 2008

paula1964

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2009, 22:04:34 »
Hihi dank jullie wel! Maar t is eigenlijk gewoon niet leuk meer toch? Ik 44 jaar oud die al jaren loopt te sukkelen , loopt de kamer van zo'n dokter binnen en eigenlijk is de oplossing al daar!! Moet ook de B12 injecties voorlopig of voor altijd aanhouden, omdat een paar jaar geleden al is gebleken dat mn maag dit opneemt ofzo. Dus ben eigenlijk een beetje van slag hiervan. Al dat getouwtrek en gedoe, en bingo het is daar. Nu nog even aansukkelen tot de behandelwijze en dan hopen dat t snel wegtrekt. Maar ben jullie dankbaar voor jullie snelle reaktie.

fish

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2009, 22:28:47 »
Welkom hier Paula

Wow, wees maar blij dat je deze arts hebt getroffen  :duimop: die verder denkt dan de oppervlakte, het ziet ernaar uit dat er aan coeliakie gedacht wordt anders zou je niet op dit forum zijn gekomen. Je hoort toch erg vaak dat ondanks dat een arts er met zijn neus bovenop zit niet op coeliakie komt.

Dus: onderga dat onderzoek met biopt maar gewoon dan weet je met een week of 2 waar je aan toe bent.
Er zijn veel mensen die dit onderzoek zonder roesje doen maar als je er tegenop ziet kun je daar gewoon om vragen hoor.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

paula1964

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2009, 08:03:57 »
Hallo

De arts weet het eigenlijk wel zeker zei hij, maar evengoed dat biopt om zijn zekerheid te tonen. Oke dat biopt zal niet leuk zijn, maar t moet toch gebeuren, dus moet er maar aan geloven dan. Als ik het uitstel wordt t ook alleen maar erger, en vooral met dat erge afvallen nu. Hij zei wel dat ik dat al jaren had en daarom zo ziek ben, raar he! Maar ja gelukkig is er t zonnetje wat nu aan de horizon gaat schijnen. Jullie zullen me nog veel op dit forum zien, haha

bloemel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 03, 2009, 18:53:13 »
Heel veel suc6. En als het inderdaad coeliakie is, is het niet het einde van de wereld hoor....
er zijn tegenwoordig heel goede producten op de markt , ook steeds beter verkrijgbaar, meer mensen weten wat coeliakie betekent en als je een tijdje het dieet volgt zul je zoveel winst boeken met je gezondheid. Maar voor de komende tijd sterkte bij de onderzoeken!