Auteur Topic: kind zonder klachten laten testen ?  (gelezen 6236 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:kind zonder klachten laten testen ?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2009, 16:19:55 »
Er is zelfs een speciale verdovende zalf die je een half uurtje vantevoren in de holte van de arm kunt smeren, als jij of je kind erg tegen het bloedonderzoek opziet. Dan doet het in elk geval geen pijn.

De kans dat je kinderen coeliakie hebben, is ongeveer 10%.

Bij kinderen geeft bloedonderzoek vaak al meteen duidelijkheid, bij volwassenen niet altijd. Als het bloedonderzoek positief is, volgt nog wel een darmonderzoek.

En des te jonger je kind, des te makkelijker om met het dieet te starten. En des te minder schade je kind oploopt, mocht hij of zij toch coeliakie hebben. Mijn zoontje heeft coeliakie. Wij zijn allemaal getest met een bloedtest en een darmbiopt (dus vader, moeder, broer). Maar wel omdat we vage klachten hadden. Mijn man wil geen erfelijkheidsonderzoek laten doen, hij trekt liever aan de bel als er klachten zijn. Ik zelf wil wel graag weten waar ik aan toe ben (voor mijzelf en mijn andere zoontje).  ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

jikke

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:kind zonder klachten laten testen ?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 19, 2009, 14:54:58 »
wij hebben bij onze zoon met 1 jaar en bij onze dochter direct na de geboorte DNA onderzoek laten doen. geen DQ8 en DQ? dus nagenoeg geen kans. Omdat ze verder geen klachten hebben hebben we geen verder onderzoek gedaan.

Ik zou ze wel een keer na laten kijken je  wilt niet dat ze het bij jou kinderen ook pas over 36 jaar vinden.
coeliakie sinds 1977 (toen 3 jaar). weet dus niet beter. 2 kids zonder coeliakie