Auteur Topic: Na hoeveel gluten kun je je baby laten testen?  (gelezen 8374 keer)

*jessica*

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Na hoeveel gluten kun je je baby laten testen?
« Gepost op: juni 29, 2009, 11:20:00 »
Ik heb een vraagje:
Na hoe lang gluten eten kun je ongeveer in het bloed zien of een baby coeliakie heeft?

Mijn zoontje is nu 7 maanden en krijgt sinds een week of vier granenpap en zo nu en dan een korstje brood. Is dit al voldoende om het te weten te komen? Hebben kinderen het altijd vanaf het moment dat ze gluten te eten krijgen of kunnen ze dit ook later ontwikkelen.

Van mijn dochter weten we het nu sinds een half jaar omdat ze toevallig erop werd getest omdat ze ook diabetes heeft. We zijn ons nooit bewust geweest van de symptomen, dachten dat de vele ontlasting er gewoon bij hoorde! Misschien heeft ze het ook altijd al gehad.

Micha, mijn zoontje dus,  poepte voordat hij hapjes kreeg maar eens in de 3 dagen. Nu elke dag, soms 2 keer en hij is soms erg winderig. Verder is het een vrolijk mannetje dat zich goed ontwikkelt. Maar toch zit het steeds in mijn achterhoofd.

Ik zou er op tijd bij willen zijn. De oorzaak van diabetes is niet bekend, maar stel nou dat het is uitgelokt door de coeliakie die ze misschien al langer had. De wetenschap is er nog niet over uit (zover ik heb begrepen), maar ik houd er toch liever rekening mee.

Groetjes Jessica.
Moeder van dochter van 5 jaar met diabetes (oktober2008) en coeliakie (december 2008) en een zoon van 2.

allchan

• Jr. Member
  • **
  • mijn zoon Bryant
Re:Na hoeveel gluten kun je je baby laten testen?
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2009, 12:44:50 »
mijn zoon was 13 maand ,maar alleen omdat hij een voedselweigering had en we alles al hadden uitgezocht en nadat ik verteld had dat ik het dieet zelf had gevolgd had omdat ik toen ik klein was dezelfde klachten had als coeliakie patienten maar nu blijkt dat ik een spastische darm heb en onze zoon heeft dus wel coeliakie. maar wanneer je getest kan worden na hoeveel gluten te eten weet ik niet. je zou het de arts kunnen vragen.
groetjes sigrid
<br /><br /><br />moeder van Bryant 4 jaar, coeliakie geconstateerd op 16 januari, 2008  Biopt  gehad, hij heeft 3c.

MiekevL

• Full Member
  • Senne & Ella
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2010, 16:18:51 »
Jammer dat hier niet meer reacties op zijn gekomen! Mijn jongste dochter is nu 8 maanden en krijgt dus ook sinds 1 maand gluten binnen.  Ze heeft de hele dag (en vaak ook 's nachts) poepluiers. Ze wordt ook vaak 's nachts huilend wakker en ik heb dan het idee dat ze pijn heeft.

Mijn tweede dochter hadden we ook met 8 maanden getest en die had geen antistoffen (we hadden toen geen verdenking maar wilden wel graag weten hoe het met haar genen zat). Na haar tweede verjaardag is gebleken dat ze ook Coeliakie heeft.

Ben benieuwd of er mensen zijn die al heel vroeg de diagnose hebben gekregen.

Gr.
Mieke
Moeder van drie dochters: Ella, Senne en Dani. Ella & Senne hebben Coeliakie. Nu maar hopen dat Dani het niet krijgt...

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2010, 17:01:46 »
Hallo Mieke, ik kan je er geen antwoord op geven, maar op het forum zitten heel veel ouders met jonge kinderen die jullie misschien wel antwoord kunnen geven. Ik had als klein kind verstopping en altijd buikpijn, na vele jaren van ziek zijn, ging er bij iemand een lampje branden en ben ik getest op coeliakie en heb een darmbiopt gehad, mijn oudste zus heeft het ook.
Ik hoop dat jullie veel reactie's hierop krijgen.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: februari 16, 2010, 17:32:48 »
In principe is het zo dat kinderen coeliakie kunnen ontwikkelen zodra ze gluten binnenkrijgen. Dus ook die broodkorst zou voldoende zijn. Maar dat hoeft niet. Bij veel mensen ontwikkelen zich pas op latere leeftijd, en dat kan zowel de kinderleeftijd als volwasseneleeftijd zijn, coeliakie. De erfelijke aanleg is natuurlijk al wel vanaf de geboorte aanwezig.
Ik zou je willen adviseren om je vraag eens voor te leggen aan de kinderarts.
Wellicht dat hij eerst een blooedtest laat doen en afhankelijk van de uitslag dan verdere actie onderneemt.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Teigertje

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 16, 2010, 18:59:23 »
wij liepen al lang met klachten, maar bij ons kwam het na het biopt met 1,5 jaar.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2010, 10:34:26 »
Om coeliakie te ontwikkelen zijn er meerdere factoren nodig:
Ten eerste moet je gluten eten, als je nooit gluten binnen krijgt zal je ook geen coeliakie ontwikkelen.
Ten tweede moet je het gen HLA-DQ2 en/of HLA-DQ8 hebben.
Ten slotte zijn er nog zo'n 100 andere genetische bepalingen...
En dan nog moet de coeliakie getriggerd worden.

De artsen zijn hier over verdeeld: sommigen denken dat je coeliakie ontwikkeld zodra je je eerste gluten binnen krijgt. Anderen denken dat je het ook op latere leeftijd kan ontwikkelen.
Volgens de klasieke coeliakie-leer zou je antistoffen in je bloed kunnen vinden zodra je coeliakie ontwikkeld hebt. Het maakt dus niet uit hoe oud je kind is.

Mijn dochter doet mee aan het Prevent CD-onderzoek en is voor het eerst geprikt rond de 6 maanden. Gelukkig heeft zij (tot nog toe) geen antistoffen.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Veldson

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2010, 20:40:30 »
Wij hebben onze zoon vanaf ca 8 maanden gluten gegeven (1 boterham en 1 soepstengel/lange vinger per dag).
Rond 9 maanden begon hij minder te eten en af te vallen. In het begin viel dat niet eens zo op, omdat het een stevige baby was. Hij had geen diarree, maar juist obstipatie.
Toen hij 10 maanden oud was gingen we 2 weken op vakantie, waar hij bijna niks meer at en op het laatst bijna dagelijks moest overgeven en hij sliep veel meer dan normaal. Na de vakantie meteen naar de huisarts gegaan en na een aantal weken doorverwezen naar de kinderarts, die meteen zag dat het coeliakie was en toen na bloedtest en biopt zijn we glutenvrij gegaan. Hij was toen net 1 jaar oud.
moeder van 3 kinderen (2005),  (2006) en (2009). <br />Bij de middelste is in nov 2007 coeliakie vastgesteld.<br />Ikzelf en de jongste hebben de genen niet. De oudste wel, maar zij heeft geen klachten

MiekevL

• Full Member
  • Senne & Ella
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2010, 08:20:47 »
Bedankt voor de reacties! Ik heb de kinderarts al benadert. Ik ga haar gewoon laten testen, het zit toch de hele tijd in mijn gedachten.

Moeder van drie dochters: Ella, Senne en Dani. Ella & Senne hebben Coeliakie. Nu maar hopen dat Dani het niet krijgt...

ronenmariska

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: februari 18, 2010, 09:25:14 »
Onze dochter Tess kreeg al gauw nadat ze met brood/ soepstengels begon met klachten. Omdat wij niet bekend waren met coeliakie vind je het vooral "vage"klachten. Zoals obstipatie, vaak moe, wit zien, weinig energie etc. Toen Tess net 1 jaar was bleek dat zij ruim 2 kilo afgevallen was. En dan ga je de medische molen in!
Bij bloedonderzoek kwam het er al duidelijk uit en dan nog wachten op zekerheid d.m.v. biopt. Nadat 3 keer een bioptafspraak niet door ging is ze dan uiteindelijk toen ze 1 1/2 jaar was coeliakie vastgesteld.
Mariska, moeder van Tess(12-10-2005). Bij Tess is 13 april 2007 coeliakie
vast gesteld d.m.v. darmbiopsie.

eeka

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2010, 13:22:50 »
Volgens de klasieke coeliakie-leer zou je antistoffen in je bloed kunnen vinden zodra je coeliakie ontwikkeld hebt. Het maakt dus niet uit hoe oud je kind is.

Mijn zoon heeft antistoffen en géén afwijkingen in zijn biopt. Het is mij ook nog steeds niet echt duidelijk hoe dat zit.
zoon van 10 met lactose intolerantie, antiTTG en HLA-DQ2 en een negatief biopt (eigenlijk positief voor hem dus :D)

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2010, 22:56:58 »
Bij Isabelle waren er ook antistoffen en geen afwijkingen in haar biopt. Dit biopt hebben ze toen dmv kleuring nader bekeken en toen kwam er wel coeliakie uit.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

eeka

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2010, 12:02:55 »
Bij Isabelle waren er ook antistoffen en geen afwijkingen in haar biopt. Dit biopt hebben ze toen dmv kleuring nader bekeken en toen kwam er wel coeliakie uit.

En deden ze dat zomaar "vanzelf"? Het gaat namelijk nog niet echt beter met zoon. Hij eet nu lactosevrij maar de buikpijn en de vele ontlasting blijft. Hij heeft alleen geen diarree meer. We gaan nu naar een allergoloog binnenkort. De kinderarts geeft wel aan dat het mogelijk is dat hij wel veel baat heeft bij een glutenvrij dieet maar ik vind dat nogal wat zonder diagnose. Hmm ik wijk wel erg af zo. Ik open een nieuwe vraag  :?
zoon van 10 met lactose intolerantie, antiTTG en HLA-DQ2 en een negatief biopt (eigenlijk positief voor hem dus :D)

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2010, 12:16:29 »
Die kleuring hadden ze inderdaad uit zichzelf gedaan. Na het biopt is Isabelle meteen op gv dieet gegaan en gaf al wat resultaat, na 2 weken de uitslag van het biopt kwam waren ze ook erg verbaasd dat er niets te zien was, maar adviseerden om half jaar toch door te gaan met dieet omdat ze wel hoge antistoffen had. Na half jaar op controle bij kinderarts vermeldde deze dat ze het biopt toch nader bekeken hadden dmv kleuring en er toen wel overduidelijk coeliakie uit kwam.
Ben blij dat ze dat gedaan hebben, maar elk ziekenhuis werkt weer anders....zeer lastig  :/
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

vanessabrosius

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2010, 21:03:01 »
Bij mijn zoontje is het ook met 13 maanden geconstateerd na maanden klungelen en alleen maar huilen, niet slapen, slecht eten en niet willen spelen..
MIjn andere zoontje is nu bijna 6 maanden en ik ben doodsbenauwd om hem gluten te gaan geven maar ja ik zal wel moeten, 10 maart afspraak bij de kinderarts, ja zegt ze we doen vaak pas onderzoek met 1 jaar, want vaak bevatten de kinderen ook het gen maar dat wil nog niet zeggen dat ze het ook krijgen

Nou al is het maar 5 procent kans dat hij het gen niet heeft, ik wil het toch graag weten want dan hoef ik me niet overal druk om te maken als hij niet slaapt of slecht eet en heeft hij het gen wel ja dan is het afwachten, maar ik heb geen leuk eerste jaar gehad met mijn eerste zoontje en dat wil ik niet nog een keer....
Moeder van jayden (geboren op 3-12-2006) en Dani (30-08-2009 )
Bj Jayden is in Januari 2008 coeliakie geconstateerd en Dani heeft het gen maar nog geen symptomen