Auteur Topic: aline lactose test gehad  (gelezen 8568 keer)

Ayla

• Jr. Member
  • **
aline lactose test gehad
« Gepost op: juni 14, 2009, 10:00:52 »
Aline heeft afgelopen week de ademtest gehad, nuchter zat ze gewoon op nul, tweede score was 30, derde score 130, vierde score 60. Toen zijn we eigenlijk maar gestopt omdat het toch wel duidelijk was. Volgens de kinderarts was dit een vrij hoge score en betekende dit dat ze eigenlijk geen enzym meer aanmaakt. Zij stelde voor haar nu op een volledig melkvrij dieet te zetten en dan langzaam te introduceren om te zien of de LI wegtrekt naarmate de darmen zich meer herstellen. Alleen dat volledig melkvrij daar zie ik wel tegenop. Geen chocopasta meer, geen hagelslag, geen stukje chocola, geen brood met melk meer maken. Wie heeft er ervaring met volledig melkvrij en weet of dit ook echt wel nodig is.
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:aline lactose test gehad
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2009, 12:06:51 »
Deze uitslagen duiden inderdaad op een stevige lactoseintolerantie. Ik zou haar idd volledig lactosevrij geven.
Er zijn wel wat alternatieven te koop voor de producten die je opsomt.
Je kunt pure chocolade geven, pure chocopasta van sommige merken, pure hagelslag, brood zonder melk is prima te eten.
Het lastige zit hem vaak in producten waarvan je niet zou zeggen dat er lactose inzit. Vleeswaren enzo.
Het lijkt me dat Aline alleen lactosevrij moet eten maar in principe is dat volledig melkvrij. Er zijn wel producten waar alleen koemelkeiwit in verwerkt zit en die zou ze dan mogen hebben maar zodra er ergens melk bij de ingredienten staat zit er dus lactose in en is het verboden.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2009, 02:28:16 »
Ik eet al jaren helemaal melkvrij, het is net zoals met glutenvrij gaan, eerst lijkt het overal in te zitten en helemaal onmogelijk maar met tijd vind je alternatieven. En ze zal zich toch echt beter voelen zonder denk ik dus dan merk je waar je het voor doet. :)

Ik heb niet veel recepten in het receptenarchief gepost maar de paar van mij zijn allemaal melkvrij omdat ik er zelf niet tegen kan.

Het is even uitproberen waar ze in de praktijk wel en niet tegen kan, met een beetje mazzel kan kaas bvb wel, dat helpt al.

Pauliina
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2009, 09:38:36 »
bedankt voor jullie tips. Ik moet zeggen dat ik er wel van baal. een heleboel dingen die ik speciaal gekocht had mag ze helemaal niet meer, de rozijnen met yoghurt, de snack a jacks kaas. Het lijkt alsof er nog maar zo weinig overblijft. ook de choco repen van schar mogen nu niet meer en de glutenvrije wafels van de dieetbakker.
Ik vind lekkere en leuke tussendoortjes voor haar vinden steeds moeilijker worden.

Ik heb vandaag geprobeert contact op te nemen met de dietiste en die zou mij terugbellen, misschien word ik iets wijzer van haar.

Trouwens nog een vraag, de MinusL melk, is die lactose arm of lactose vrij?
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2009, 11:00:33 »
Die is lactose-arm.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2009, 09:03:05 »
nog een vraag. Op de mayonaise van Aline staat dat de aroma's melk bevatten, mag ik het haar dan geven of niet? Bij de gluten zou ik het niet doen maar moet ik bij de lactose ook zover gaan?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2009, 14:35:00 »
Volgens mij kun je dat dan gewoon gven. Mensen met een lactose-allergie.intolerantie kunnen meestal wel  een beetje lactose verdragen. De hoeveelheid lactose in die mayonaise is werkelijk minimaal en daarom lijkt me dat geen probleem.

berg444

• Sr. Member
  • Groetjes Ellie
    • webshop met glutenvrij en lactosevrije artikelen te koop
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2009, 22:39:18 »
Hoe streng je precies moet zijn durf ik je niet te zeggen.
Inderdaad een pietsje minder streng als glutenvrij lijkt me wel zonder risico uit te proberen.
Ik en mijn dochter zijn ook melkvrij.
Ik vond de overstap van glutenvrij naar glutenvrij en melkvrij inderdaad ook heel erg lastig. Denk je eindelijk een beetje te weten wat je kopen kunt . Kun je weer opnieuw alle etiketten lezen.

De pindakoeken van zonnatura zijn melkvrij.
unoxknaks (groene etiket) en ijsseldijk knakworsten zijn melkvrij.
chocolade en vanille soyapudding van aprosoya.
croissants van procelli.
kool/wortelsalade van de Aldi
bv alle kipfilet bij de vleeswaren van de Albert Heijn kunnen niet.
Maar bij de kip staan wel gerookte kipplakjes kant en klaar die tevens melkvrij zijn. welliswaar niet goedkoop.

Grotere (buitenlandse) webwinkels hebben handige zoekfuncties waardoor je ook op melkvrij kunt sorteren.
Bij gourmetsansgene.fr heb ik kant en klare maaltijden besteld. Is best lekker maar wel 5,99 per stuk.
Onze c1000 had in de diepvries nasimaaltijd van gogo die ook melkvrij is. niet alle maaltijden van dit merk zijn melkvrij.
Mijn dochter vond hem echter te gekruid.
Livaad is natuurlijk ook een goed hulpmiddel.
knorr rodegroentensoep is melkvrij en heinzsoep uit een fles.
biologische paprikachips is melkvrij.
gemarineerde shaslick van albert heijn is melkvrij.
diepvrieskipsate van golden is melkvrij.
chocoladekoekjes van 3pauly is helaas bij onze ah uit het assortiment gehaald.
Vandaag hebben we heerlijk de milde boemboesate (zelf aanmaken) van Xenos gegeten.

Nadeel ik moet naar zoveel verschillende winkels en heb niet altijd de auto.

Veel succes en hopelijk is het voor tijdelijk.

Misschien krijgt mijn dochter ook nog een test. Over een paar weken een eerste afspraak bij allergoloog.
1989:klachten 2002: b12 tekort, 20kg afgevallen in 6jr, HLA-DQ8 pos., antistoffen+biopt geen afwijkingen, ik+dochter (\'97) lv+gv+tzv en melkvrij sinds 2007 dochter: penicilline allergie zelf:E120 probleem.  http://www.ordersnoborders.com