Auteur Topic: Volledig herstel van de darmmucosa gebeurt zeer zelden bij volwassen patiŽnten C  (gelezen 3974 keer)

ine

• Gold Member
Vertaald abstract artikel (Google-vertaling).
Onder de tekst de originele link.

Citaat
Volume 29 Issue 12, Pages 1299 - 1308
Published Online: 3 Mar 2009

Volledig herstel van de darmmucosa gebeurt zeer zelden bij volwassen Coeliakie-patiŽnten ondanks vasthouden aan gluten-vrij dieet

A. LANZINI*, F. LANZAROTTO*, V. VILLANACCIÜ, A. MORA*, S. BERTOLAZZI*, D. TURINI*, G. CARELLAá, A. MALAGOLIá, G. FERRANTEß, B. M. CESANA∂ & C. RICCI*
  *Gastroenterology Unit ;   ÜDepartment of Histopathology ;   áImmunology Unit and   ßClinical Nutrition Unit, University and Spedali Civili of Brescia, Brescia, Italy ;   ∂Medical Statistics and Biometry Section, University of Brescia, Brescia, Italy

ABSTRACT
Achtergrond
Verwachte voordelen van een glutenvrij dieet (GFD) in Coeliakie-patiŽnten omvatten de genezing van kleine darmmucosa, maar het blijft onduidelijk in welke mate dit voordeel wordt bereikt bij volwassenen.

Tot doel te beoordelen of de factoren die van invloed histologische resultaat van GFD in een groot cohort van volwassen Coeliakie-patiŽnten.

Methoden
Wij gewonnen informatie over 465 opeenvolgende Coeliakie-patiŽnten onderzocht vůůr en tijdens de GFD.

Resultaten
Dduodenaal biopsieŽn bij diagnose werden ingedeeld als Marsh I 11, II op 25 en III in 429 gevallen.

Na een mediane 16 maanden GFD, 38 (8%) patiŽnten hadden histologische 'normalisatie',
300 (65%) waren 'remissie' met hardnekkige intraepithelial lymfocytose,
121 (26%) hadden "geen verandering"
en 6 (1%) had "achteruitgang".

Coeliakie gerelateerde serologie negatief was in 83% van de patiŽnten met Marsh III laesie tijdens GFD.
Mannelijk geslacht en therapietrouw te GFD waren onafhankelijk geassocieerd met histologische 'normalisatie' en 'remissie'.
Persistentie van intraepithelial lymfocytose werd niet geassocieerd met menselijke lymfocyten antigeen gen dosis of met Helicobacter pylori-infectie.

Conclusies
Volledige normalisering van duodenale laesies is bijzonder zeldzaam in volwassen Coeliakie-patiŽnten ondanks de toetreding tot GFD, de symptomen verdwijnen en negatieve cd gerelateerde serologie.
Control biopsieŽn zijn verplicht om het gebrek aan respons op glutenvrij dieet.

Link:
http://www3.interscience.wiley.com/journal/122233086/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Groeten, Ine

-aatje-

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • van zaadje tot bloem
nou das fijn te lezen .... NOT ,mijn herstel is al minimaal na 2 jaar dus echt beter word het er niet op dan,realiseer mij steeds vaker,waar doe ik het dieet voor,ook omdat ik geen darmklachten had,terwijl nu met het dieet 2 jaar bezig,er nu ochtendden zijn, dat ik wakker word met buikpijn :/ ,ben naar mij idee slechter af met dieet dan zonder :cry,sorry voor mijn reactie op dit bericht,maar je word er niet vrolijker van.....
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ťťneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

Lirio

• Gold Member
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen aatje.
Bij jou lijkt het zo ook zinloos. Zelfs slechter voor je...
Hoewel je wel beter 'weet', wil je gevoel daar logischerwijs niet echt in mee.

Ik voel me na 2 jaar wel beter en ben ook wel beterder... (als je het nog volgt) maar lang nog niet zo gezond als ik was voor alle ellende begon.
Dus zelfs met klachten en wel verbetering voel ik me bij tijd en wijle hetzelfde als jij....
4 jaar geleden is het begonnen. Na 2 jaar op gv dieet, en nu 2 jaar op dieet ben ik nog niet zo als 4 jaar geleden...  :duimlaag:

Er is tegen mij ook wel eens gezegd dat het maar de vraag is of alles wel weer helemaal beter word of goed komt.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen aatje.
Bij jou lijkt het zo ook zinloos. Zelfs slechter voor je...
Hoewel je wel beter 'weet', wil je gevoel daar logischerwijs niet echt in mee.

Ik voel me na 2 jaar wel beter en ben ook wel beterder... (als je het nog volgt) maar lang nog niet zo gezond als ik was voor alle ellende begon.
Dus zelfs met klachten en wel verbetering voel ik me bij tijd en wijle hetzelfde als jij....
4 jaar geleden is het begonnen. Na 2 jaar op gv dieet, en nu 2 jaar op dieet ben ik nog niet zo als 4 jaar geleden...  :duimlaag:

Er is tegen mij ook wel eens gezegd dat het maar de vraag is of alles wel weer helemaal beter word of goed komt.
Fijn Lirio,je begrijpt me echt hoe ik me voel ,ook balen voor jou hoor,dat je je nog steeds niet toppie voelt,en klopt helemaal dat ik wel beter weet,maar idd mijn gevoel komt vaak in opspraak :/
dikke :omhels:
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ťťneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum