Auteur Topic: Wie heeft ook geen/bijna geen symptomen?  (gelezen 14200 keer)

Maddie

• Newbie
  • *
Re:Wie heeft ook geen/bijna geen symptomen?
« Reactie #30 Gepost op: juni 16, 2009, 10:35:07 »
Hallo Conny,
Ja dat zou ik nou ook wel willen weten, wat is het daadwerkelijke risico. Tijdens het lustrumcongres werd gezegd dat nog niet bekend is wat de gevolgen zijn voor mensen met coeliakie en lichte klachten als ze toch gluten blijven eten. Ik denk dat heel veel mensen niet weten dat ze coeliakie hebben en gewoon gluten eten. Dus zullen we dat nooit weten.

Uit mijn tweede biopt (na een half jaar) bleek amper verbetering. Ik ben benieuwd hoe het ermee staat na een jaar of zo, of het biopt dan verbetering laat zien. Als dat niet het geval is, waarom eet ik dan nog glutenvrij? Want mijn maagklachten heb ik nog steeds dus dat is niet verbeterd. Ik heb nu een nieuwe arts en daar wil ik ook deze discussie eens mee aangaan. Maar eerst wordt mijn biopt opnieuw onderzocht omdat ik van ziekenhuis en mdl-arts gewisseld ben .

Overigens ben ik wel weer terug aan het keren op mijn oude gewicht en ook heb ik lekker brood ontdekt! groetjes, Maddie

Coeliakie en gv sinds nov 08. Nieuw biopt in maart 09, bleek dat darm nog niet goed hersteld is. Enige klacht is maagpijn bij lege maag.

Steefy

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #31 Gepost op: juni 29, 2009, 13:10:28 »
Mijn dochter heeft ook amper klachten.
Onlangs is bij haar Coeliakie geconstateerd en we gaan nu na de zomervakantie aan het dieet beginnen.
Onze kinderarts gaf ook aan dat er nog niet bekend is wat de gevolgen zijn wanneer iemand zich niet aan het dieet houdt. Best lastig voor de motivatie.

Maar ja, achteraf wil je jezellf niet voor de kop slaan, dus we gaan er gewoon voor.
Dochter (2001) heeft coeliakie.
Marsh III B diagnose in juni 2009 gesteld, augustus 2009 gestart met glutenvrij dieet.

Maddie

• Newbie
  • *
Geen coeliakie!
« Reactie #32 Gepost op: juli 11, 2009, 00:20:22 »
Beste mensen,
Gisteren ben ik voor de tweede keer bij mijn nieuwe MDL-arts geweest. Ik had geen klik met die andere. Die vroeg niets aan mij en gaf heel weinig informatie. Na lang wikken en wegen ben ik overgestapt naar een ander ziekenhuis en dus ook andere arts. Die heeft al mijn gegevens nog eens bestudeerd en is tot de conclusie gekomen dat de minimale darmafwijking die ik heb, bij heel veel mensen voorkomt, en dat zij dus mijn situatie niet als coeliakie classificeren (ik heb ook geen antistoffen, wel dat gen maar dat hebben ook heel veel mensen die geen coeliakie hebben). Ik moet over 3 maanden terugkomen om te kijken hoe het gaat en er wordt misschien over een tijd een controle-biopt gedaan, maar ik mag weer alles eten... Het was toch wel spannend toen ik een boterham nam: zou ik er toch last van krijgen? Maar nee, gelukkig niet. Wat een opluchting he!
groetjes, Maddie  :jump:
Coeliakie en gv sinds nov 08. Nieuw biopt in maart 09, bleek dat darm nog niet goed hersteld is. Enige klacht is maagpijn bij lege maag.

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #33 Gepost op: juli 11, 2009, 09:22:38 »
 :duimop:

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

lizet

• Gold Member
« Reactie #34 Gepost op: juli 11, 2009, 09:37:29 »
 :jump: Hoera voor maddie!
Geniet van al t glutenvolle eten!

lizet

• Gold Member
« Reactie #35 Gepost op: juli 11, 2009, 17:17:05 »
Mijn dochter heeft ook amper klachten.
Onlangs is bij haar Coeliakie geconstateerd en we gaan nu na de zomervakantie aan het dieet beginnen.
Onze kinderarts gaf ook aan dat er nog niet bekend is wat de gevolgen zijn wanneer iemand zich niet aan het dieet houdt. .

Ik vind dit heel apart, dat weet toch iedere MDL? Lijkt mij!

Steefy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: juli 12, 2009, 20:54:22 »
Ik vind dit heel apart, dat weet toch iedere MDL? Lijkt mij!

O ja?? Wat heb jij te horen gekregen dan? Mijn kinderarts gaf aan dat het kwaadaardige darmaandoeningen of onvruchtbaarheid als gevolg zou kunnen hebben, maar dat daadwerkelijke cijfers ontbreken.

Enne.... wat is een MDL eigenlijk?

Dochter (2001) heeft coeliakie.
Marsh III B diagnose in juni 2009 gesteld, augustus 2009 gestart met glutenvrij dieet.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #37 Gepost op: juli 12, 2009, 21:03:08 »

Enne.... wat is een MDL eigenlijk?

Dat is een maag darm en lever arts  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.