Auteur Topic: Wie heeft ook geen/bijna geen symptomen?  (gelezen 14370 keer)

Maddie

• Newbie
  • *
Wie heeft ook geen/bijna geen symptomen?
« Gepost op: april 21, 2009, 16:57:06 »
Hallo allemaal,
Ik had af en toe wat maagpijn (heb ik nog vaak 's ochtends), maagpillen, maagonderzoek en uiteindelijk blijk ik coeliakie te hebben. Ik heb verder nergens last van. De maagpijn gaat over zodra ik wat eet. Ik eet nu een half jaar gv en voel me niet anders dan voorheen. Ik voelde me al prima, behalve dan 's ochtends met een nuchtere maag, en dat voel ik me nog steeds. Niet moe, geen diarree, eerder moeilijke ontlasting, wel winderig. Al die dingen heb ik nog steeds of nog steeds niet. Kortom: er is niet veel veranderd sinds ik gv eet.

Hoera zou je denken, ik heb nergens last van. Daar ben ik natuurlijk ook blij mee maar eerlijk gezegd valt het dieet me zwaar, misschien wel daardoor. Als ik eens een foutje maak (kan me twee keer herinneren) merk ik het niet. De motivatie moet dus echt van mezelf komen. Die komt ook wel, ik eet volstrekt gv (tenzij ik het niet doorheb), maar ik merk dat ik er toch stevig van baal. Ik vertel aan iedereen die er naar vraagt dat het allemaal wel mee valt, maar ondertussen merk ik dat ik er toch moeite mee heb om zo'n ingrijpend dieet te volgen zonder dat er een reden voor lijkt te zijn (die is er wel, dat weet ik wel, maar zo voelt het niet altijd).

Wie herkent dit?
groetjes,
Maddie

Coeliakie en gv sinds nov 08. Nieuw biopt in maart 09, bleek dat darm nog niet goed hersteld is. Enige klacht is maagpijn bij lege maag.

Ajta

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie heeft ook geen/bijna geen symptomen?
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2009, 17:41:24 »
Mijn symptomen waren hoofdpijn, duizelingen en vermoeidheid. Met name die vermoeidheid sloop erin; dat realiseerde ik me pas toen ik weer opknapte.
Als ik nu iets fout eet merk ik helemaal niets (dat wil zeggen: ik ga er toch van uit dat dat weleens voorkomt, onbewust). Het is aan de ene kant gemakkelijk; aan de andere kant kom je zo niet achter je fouten. Maar mijn darmen zijn in een jaar tijd genezen dus het zal toch wel goed gaan meestal ;)
Coeliakie sinds februari 2008

Natasja v B

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2009, 15:48:21 »
Hoi Maddie,

Ik herken je verhaal helemaal. Bij mij is het door toeval ontdekt (Laag ijzergehalte).Ondanks mijn slechte bloedwaardes voelde ik me toen men het ontdekte goed en nu nog steeds. Ik volg al 2 1/2 jaar het dieet en voel geen verschil. Ik haal mijn motivatie uit het feit dat je kanker kan krijgen als je gluten eet. Als ik op een terrasje de bitterballen voorbij zie komen, heb ik het ook moeilijk. Maar op de een of andere wijze zwicht ik dan niet. Ik merk wel dat ik in restaurants altijd goed navraag doe, maar dus geen rekening houd met de mogelijkheid tot kruisbesmetting e.d.. Mijn bloedwaardes zijn bij iedere controle goed....dus

Ik heblang getwijfeld of ik het wel had, maar ik heb bloedonderzoek en een biopt gehad en mijn bloedwaardes zijn nu goed, nu ik het dieet volg...dus ja ik accepteer het maar.

Groet
Natasja

Ink

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2009, 17:59:02 »
Héél herkenbaar, je bent echt niet de enige die weinig/geen last had!  Kwestie van "gewoon" volhouden, dat is het enige wat telt.  Succes!

giggle

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2009, 18:17:13 »
Natasja, heel erg herkenbaar! Ook ik merk niets van het feit dat ik glutenvrij eet, en doe het idd ook met de gedachte geen kanker te willen ontwikkelen. En ja het frustreert erg als dat lekkers dat aan je neus voorbij gaat .... maar net als jij, let ook ik goed op!
sept 2008: Coeliakie Marsh 3

Esmee1984

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2009, 18:51:43 »
Heel herkenbaar! Alleen ben ik nog niet eens begonnen met het dieet! Door erfelijkheid erachter gekomen via een bloedtest, maar ik heb helemaal nergens last van! Ik voel me prima zoals ik me nu voel! Toch was er in het bloed direct te zien dat ik coeliakie heb!
Dus een hele omschakeling gaat het worden, je voelt jezelf gezond en toch word ik op een levenslang dieet ''gezet''! Ik wens je alle succes!

Groetjes Esmee..

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2009, 17:09:31 »
Echt heel herkenbaar,ik had precies hetzelfde geen klachten,behalve idd bij lege maag een stekerig en knagend gevoel achter borstbeen,verder nix zelfs geen tekorten van iets,uitlsag marsh 3c en na 2 jaar dieet 3a dus het herstel is moeizaam,en dan toch dat moeilijke dieet blijven volgen,ik probeer positief te zijn maar het eten komt 3x per dag ter "spraken" dus,er gaat geen dag voorbij of ik denk of baal ervan,hopelijk zal dat gevoel een keer weg zijn.Ik hou het vol omdat het gewoon MOET.Sterkte met het dieet en Lees vooral de positieve verhalen die zijn er ook heel veel ! op het forum
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

Maddie

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2009, 00:14:23 »
Beste allemaal,
Bedankt voor al die reacties, ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich zo voelt!! (ik wist niet dat er al reacties waren, dacht ik daarvan een berichtje zou krijgen, anders had ik eerder gereageerd). Het is zo raar dat je een dieet moet volgen terwijl je er niets van merkt, ook niet als je het eens een keer niet goed doet (ik nam gisteren zonder nadenken een in de frituurpan gebakken frietje in mijn mond, kon het nog net op tijd uitspugen...).

Ik doe ook heel erg mijn best en het kost me geen enkele moeite om dingen af te slaan maar ik word soms wel somber van de dingen die niet kunnen. Zo keek ik van de week naar een tv-prgramma, 'de geboren leider'. Dat gaat over managers die in de bush van Oeganda een trektocht maken en steeds is iemand anders de leider. Ze eten natuurlijk samen een prakkie dat ze in de jungle maken. Dan denk ik direct: aan dit programma kan ik niet meedoen want in de jungle kunnen ze onmogelijk voor mij gv eten klaarzetten. En natuurlijk wil ik helemaal niet meedoen aan dat programma, maar het feit dat het niet kan is irritant. Ook waren kennissen laatst in Madrid geweest, 'zo gezellig, elke dag tapas gegeten, flesje wijn erbij'.  Ik heb dan zoiets van: dat kan dus ook niet meer. Want ik heb geen zin om te gaan uitzoeken welke tapas ik allemaal wel en niet mag hebben. Laat maar.

Misschien komt het allemaal nog, dat ik me er wat meer in kan berusten, maar op dit moment is het allemaal nog niet zover. Er zijn ook positieve kanten hoor: ik hoef tenminste niet meer op elke verjaardag taart te eten. Ik wil heel vaak geen taart want ik probeer slank te blijven en ik ben niet zo dol op die zoete zooi en nu kan ik eindelijk met goed fatsoen weigeren. Geldt ook voor koekjes en zo. Vroeger at ik regelmatig een pak koekjes leeg. Gv koekjes koop ik eigenlijk niet want die eet ik toch allemaal tegelijk!op dus heb ik geen koekjes voor mezelf in huis. Scheelt weer in de kilo's! (helaas zijn er ook weer vervangende gv lekkernijen in huis geslopen...)
Groetjes, Maddie
Coeliakie en gv sinds nov 08. Nieuw biopt in maart 09, bleek dat darm nog niet goed hersteld is. Enige klacht is maagpijn bij lege maag.

giggle

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2009, 17:57:40 »
Tja, nog steeds erg herkenbaar, voor mijn diagnose snoepte ik megaveel, nu heb ik de bon bon bloc bv. ontdekt, net zo slecht.

Verleden week liep ik op de vrijmarkt en had trek, maar ik kan niet zo snel een frietje of dergelijke kopen, dan baal ik flink!

Op mijn werk komt geregeld taart voorbij en elk weekend dat ik werk worden en voor mijn collega's speciaal appelflappen gebakken of friet of kroketten!! Gaat allemaal aan mijn neus voorbij! Zit ik weer sneu (en stiekum een brok in m n keel) aan mijn crackers met kaas.

Ik betrap mezelf af en toe op de gedachte, zal ik gewoon een keertje zondigen, merk r toch niets van. Maar kan t.n.t. gelukkig nog steeds weerstand bieden!

Moeilijk, moeilijk, moeilijk!!!
sept 2008: Coeliakie Marsh 3

Lirio

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2009, 22:36:57 »
Ik weet niet waar jullie wonen maar er zijn friettenten waar ze de patat apart van de snacks frituren. Ik heb de 'gok' een keer genomen bij bram ladage en dat is helemaal goed gegaan!  :jump:
Dus die 'gok' kan je denk ik af en toe wel nemen.
De kans dat er echt een glutenkruimel aan je patat zit is niet heeeel erg groot.
En kan je af en toe ook wat lekkers nemen.

En voor die weekenden werken zou ik een lekkere salade ofzo halen bij de AH, of iets lekkers koken en dat dan opwarmen op je werk. Heb je ook wat lekkers.
Is natuurlijk niet zo leuk als wat de anderen hebben, maar op een cracker gaan zitten kauwen is helemaal vreselijk!
De gv frikandellen kan je ook in een koekenpan bakken, doe ik ook, heb geen frituurpan namelijk.

Kortom probeer wat dingen te vinden die ook lekker zijn en jezelf beetje te verwennen.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Maddie

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2009, 00:20:45 »
Ja ik verwen mezelf best wel hoor, ik kom op zich niets te kort. Er is genoeg te krijgen wat ik wel mag hebben, maar het is meer het gedoe. Dat je denkt van: laat maar. Terwijl je weet dat je er niets van voelt als je het toch eet.  Ik houd het echt wel vol hoor, maar het is fijn af en toe te kunnen klagen...

Maarre .. ik heb net de frituurpan afgewassen en er nieuwe olie ingedaan en nu kan ik dus weer gewoon thuis frietjes eten. Kroketten of zo eten we toch maar zelden eigenlijk. En vanaf nu halen we die dus maar!

En als mijn man er volgende week een avond niet is, ga ik lekker met mezelf en een pak kaasfondue voor de buis zitten, met mijn eigen gv broodjes en een lekkere film erbij, kan ik me nu al op verheugen...

lizet

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2009, 10:09:37 »
De gv stokbroden van Schar doen t erg goed bij de kaasfondue! Eet smakelijk

Els_1984

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2009, 14:15:05 »
Hoi allemaal,

Ik heb zelf ook vage klachten. Mijn ergste klacht is: een opgezette, harde buik; opgeblazen gevoel; dikke bolle buik. Daarnaast heb ik af en toe last van misselijkheid, aften, wisselende ontlasting etc.
Ik ben met mijn klachten naar de huisarts gegaan. Zij dacht aan het prikkelbare darm syndroom. Ik moest informatie er over lezen en kijken of ik me hierin herkende. Al zoekend naar informatie kwam ik bij coeliakie terecht. Ik herkende me nauwelijks in de erge klachten van het PDS. Veel meer herken ik me in de symptomen van coeliakie.
Opvallend is trouwens ook dat ik heel gevoelig ben voor tarwekiemolie. Is dat herkenbaar? Ik krijg er jeuk van en exceem.
Nu moet in 2 weken GV eten en daarna weer 2 wk met gluten. In de weken van GV merkte ik direct resultaat. Aan het einde van de 1e 2 weken was mijn harde buik bijna verdwenen (ik weeg 55 kilo; 165 cm lang). Nu eet ik voor de 5e dag weer met gluten. Mijn buik wordt steeds opgezetter. Hierdoor voel ik me minder lekker in mn vel zitten (psychisch), heb ik minder energie.
Van de huisarts moet ik nu bloed gaan prikken. Ik hoop dat dit verheldering geeft. Is mijn verhaal herkenbaar?
Ik heb bijv. geen enorme buikpijn o.i.d. Wel darmklachten, zoals dunne ontlasting. Maar ik krijg geen krampen ofzo, meer vage klachten.

Groetjes, Els

jootje23

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 05, 2009, 14:31:22 »
hoi Els,

Ja zeker herkenbaar.
Ik heb ook een aantal vage klachten maar heel veel dingen zijn al uitgesloten. Ik eet nog niet Gv. Ik heb net afgelopen vrijdag gehoord dat ik het DQ2 gen voor coeliakie heb en dat ik antistoffen aanmaak tegen gluten. De biopten die zijn gedaan waren wel volledig normaal dus geen coeliaki te zien daarin.
A.s dinsdag naar de dietiste en dan beginnen met een maand of 5 proefdieet.

Mijn klachten staan in het topic Hoe groot is de kans dat ik coeliakie heb.

Als je het leuk vind kunnen we wel priveberichtjes sturen via dit forum?

groetjes, Johanneke

Natasja v B

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: mei 09, 2009, 15:50:24 »
En nog iets,

De meeste mensen met coeliakie zijn ook erg dun (valt mij op), nu ben ik niet dik, maar zeker ook niet dun.
Als er dan één voordeel aan coeliakie zou zitten, dan hoor je dat mensen veel afvallen. Helaas heb ik dat voordeel niet. Of was ik anders heeel dik geweest?

Groet
Natasja