Auteur Topic: Wanneer zoontje (5mnd) voor het eerst gluten geven? (zus heeft coeliakie)  (gelezen 3623 keer)

*jessica*

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hallo,

Mijn zoontje Micha is nu 5 maanden. Binnenkort breekt dus het moment aan (6 a 7 maanden) dat ik hem officieel voor het eerst brood mag geven. Zijn zus heeft coeliakie, daardoor ben ik er huiverig voor om iets met gluten aan hem te introduceren.
Ik heb gelezen dat er een onderzoek loopt om baby's juist vr de 6 maanden gluten te geven waardoor ze minder kans zouden hebben op het ontwikkelen van coeliakie. Het is nog niet bewezen, dus ik waag me er maar niet aan.
Als hij er aanleg voor zou hebben, zou hij dan sowieso coeliakie ontwikkelen? Ongeacht of ik nou met 7 maanden of later begin met gluten? Waarschijnlijk is dit niet bekend anders zou dat onderzoek ook niet lopen. Misschien weet iemand hier het. Ik heb momenteel de neiging om eerst alleen maar liga eerste stap te gaan geven.
Heeft iemand een advies wat ik het beste zou kunnen doen?

Groetjes Jessica.
Moeder van dochter van 5 jaar met diabetes (oktober2008) en coeliakie (december 2008) en een zoon van 2.

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
Re:Wanneer zoontje (5mnd) voor het eerst gluten geven? (zus heeft coeliakie)
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2009, 16:34:06 »
Volgens mij kun je bij je kind het beste gewoon volgens de landelijke richtlijnen gluten (dus brood enz) introduceren en maakt het niet uit of je langer wacht of juist eerder zou geven.
Eerder zou ik zowiezo niet doen, darmen moeten nog volgroeien en wennen aan bepaald voedsel.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

atsjesiderius

• Jr. Member
  • **
  • Bente 16-12-2005
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2009, 19:47:44 »
Ik begrijp je bezorgdheid, zo'n kleintje kan nog niks aangeven en je wil hem natuurlijk ook niet iets geven wat misschien niet goed voor hem zal zijn.
Ik had dit mijn jongste dochter ook,  mijn dochter moest toendertijd misschien geopereerd worden (voor iets heel anders) , waardoor ik helemaal huiverig was om haar gluten te geven, dan zou ze al verzwakt de operatie in gaan. Gelukkig hoefde ze achteraf niet geopereerd te worden, daarna ben ik begonnen met brood te geven, toen was ze 8 maanden, tot die tijd had ze alleen maar moedermelk gehad. Maar het was toch wel spannend hoe ze er op zou gaan reageren. Ze is nu twee jaar, haar bloed is gecontroleerd, maar was negatief, maar toch blijft de twijfel, zou ze toch echt geen coeliakie hebben.
Over dat onderzoek waar je over schreef, heb ik nog niks over gehoord. Zolang er nog niet veel over bekend is, zou ik het zelf niet uitproberen.
Bente (16-12-2005) Coeliakie bekend sinds 06-12-2007, vastgesteld met een biopt.
Fleur (15-03-2007) al jaren obstipatie en een bolle trommelbuik, 28-06-2011 dagnose coeliakie, vastgesteld zonder biopt.
Jesse (01-07-2010). 01-06-2011 bloedonderzoek negatief.

Tamaramv3

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2009, 20:50:39 »
Wat een dilemma's he? Het ene onderzoek is het andere onderzoek niet...allemaal zo tegenstrijdig he?

Zelf heb ik het bij mijn jongste zo gedaaan, pas na de 6 maanden en begonnen met voorzichtig aan eerst broccoli, wortel, bloemkool. Toen met wat fruit begonnen, appel, peertje en bijv. banaan. Dit alles gewoon 1 voor 1 en een paar dagen hetzelfde achter elkaar. Zodat reacties meteen duidelijk(er) zijn. En rond de 7 1/2 maand kwam toen de soepstengel, een broodkorstje. Gewoon heel rustig aan dus. Soms lijkt het wel of je meteen met de pot mee moet laten eten, maar echt waar rustig aan is goed genoeg. Toen bij mijn middelste de vaste voeding helemaal niet liep, werd mij door de kinderarts verzekerd dat borst/kunstvoeding tot 1 jaar echt wel de hoofdmoot is. Tip "eten voor de kleintjes, van borst tot boterham". Succes met alles uitproberen. Ook een leuke tijd met je kleine om lekker wat anders te gaan eten!
Jean-Luc (2003) heeft coeliakie (marsh 3a en 2 keer het DQ8 gen). Zijn zusjes (2002 (noten-allergie) en 2007) hebben ook het DQ8 gen maar geen antistoffen, net als mama.

jikke

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2009, 20:02:43 »
Hebben ze je zoontje niet ook getest. Ik heb zelf coeliakie en beide kinderen zijn in leiden bij de geboorte getest. geen DQ2 en DQ8 en dus geen kans op coeliakie :jump:. Wel hebben we beide pas na 8 mnd gewoon brood gegeven maar misschien ook omdat het voor mij makkelijker is om ze glutenvrij te laten eten. (wat ze overigens heerlijk vinden)
coeliakie sinds 1977 (toen 3 jaar). weet dus niet beter. 2 kids zonder coeliakie

Lotte29

• Jr. Member
  • **
  • mama van Nienke (26-06-2006) en Anna (28-03-2008)
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2009, 11:21:04 »
Hoi,

Zo herkenbaar je verhaal! Ik heb ook een dochter met Coeliakie van 3 jaar en toen onze jongste (nu 1 jaar) de zes maanden naderde werd ik best nerveus. Advies van de kinderarts: gewoon starten met gluten na zes maanden, het korstje brood etc. Pas als ze een aantal maanden gluten binnenkrijgen kunnen ze gaan onderzoeken of ze het ook heeft/krijgt. Bij Anna (1) zouden ze met anderhalf jaar gaan screenen als er geen klachten waren, nu slaapt ze al maanden slecht groeit niet goed en is veel bleek, dus wordt ze eerder door de molen gehaald. Hoe moeilijk het ook is we zetten door. Anna heeft 10% kans om het ook te krijgen en een gen test (of ze het uberhaupt kan krijgen) doen ze pas als er niks uit de onderzoeken komt.

Succes!

gr Lotte Vermeer
Nienke (26-06-2006) heeft Coeliakie. Glutenvrij sinds 23/01.Biopt gaf totale vlok-atrofie. Klachten in volgorde: verstopt, veel ziek, slecht slapen (sliep nooit door) gewichtsverlies,  braken, bleek, bolle buik. Anna heeft ook klachten binnenkort biopt, bloeduitslag gaf nog geen positief resulaat.

hdalen

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2009, 21:24:31 »
Recente Amerikaanse studies vermoeden dat je bij verhoogt risico op coeliakie niet voor 6 maanden maar ook niet na 7 maanden moet beginnen met het introduceren van gluten. Bron (engels): http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4554661.stm