Auteur Topic: tips om aan te komen?  (gelezen 11594 keer)

journalistje1

• Newbie
  • *
tips om aan te komen?
« Gepost op: april 15, 2009, 14:27:51 »
Hallo allemaal,
afgelopen maanden ben ik door mijn glutenallergie heel erg afgevallen. Ik ben nu bijna 2 weken bezig met mijn glutenvrije dieet..en wil graag weer snel aankomen want ik zie er nu schrikbarend mager uit :cry. Ik weet dat het lang kan duren voordat je darmen weer hersteld zijn, maar ik zit er erg mee in mijn maag.  :(Ik schaam me voor mezelf als ik buiten de deur kom en wordt gek van al die mensen die maar klakkeloos gaan denken dat je niet genoeg eet en anorexia hebt ofzo! :/

Ik wil binnenkort ook naar een dieetiste gaan, maar ik vroeg me af of jullie misschien nog wat tips voor mij hadden.

ik eet nu:
's ochtends: gv cornflakes  + handje rozijnen (soms ook nog wat noten) met volle yoghurt en 1 glas verse jus d'orange.

tussendoor: Minstens 1 van deze dingen: stukjes kaas, chocolade, appels, snack a jacks, nootjes of een plakje zelfgebakken cake

's middags: 1 glas Optimeldrink (soms volle melk of chocolademelk) en 2 tot 4  gv boterhammen (hangt er vanaf hoe groot het brood is.. ik ben nog aan het testen welke soort ik het lekkerst vind) meestal belegd met een flinke laag boter en een flinke laag hagelsag/kaas/ pindakaas/duo penotti

tussendoor: Een van deze dingen: stukjes kaas, chocolade, appels, snack a jacks, nootjes of een plakje zelfgebakken cake

's avonds: normale tot grote portie gebakken aardappelen + flinke klodder frietsaus + vlees + groente of een rijstgerecht met vlees en groente en als toetje stacciatella of karamel roomijs

en 's avonds nog een koekje of een stukje chocolade. 's avonds heb ik eigenlijk nooit zo veel honger/trek maar ik probeer meestal nog wel wat kleins te nemen

Ik drink de hele dag door thee, optimel, vruchtensappen en af en toe een glas pepsi cola. Qua brood heb ik mijn weg nog niet echt gevonden, alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd vond ik zo droog dat ik liever 's ochtends iets anders eet dan brood. En hoewel ik er wel een volle bak cornflakes neem, vraag ik me af of dit wel voedzaam genoeg is als ik wil aankomen.

Lieske

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Re:tips om aan te komen?
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2009, 15:42:48 »
Hallo allemaal,
afgelopen maanden ben ik door mijn glutenallergie heel erg afgevallen. Ik ben nu bijna 2 weken bezig met mijn glutenvrije dieet..en wil graag weer snel aankomen want ik zie er nu schrikbarend mager uit :cry. Ik weet dat het lang kan duren voordat je darmen weer hersteld zijn, maar ik zit er erg mee in mijn maag.  :(Ik schaam me voor mezelf als ik buiten de deur kom en wordt gek van al die mensen die maar klakkeloos gaan denken dat je niet genoeg eet en anorexia hebt ofzo! :/

Ik wil binnenkort ook naar een dieetiste gaan, maar ik vroeg me af of jullie misschien nog wat tips voor mij hadden.

ik eet nu:
's ochtends: gv cornflakes  + handje rozijnen (soms ook nog wat noten) met volle yoghurt en 1 glas verse jus d'orange.

tussendoor: Minstens 1 van deze dingen: stukjes kaas, chocolade, appels, snack a jacks, nootjes of een plakje zelfgebakken cake

's middags: 1 glas Optimeldrink (soms volle melk of chocolademelk) en 2 tot 4  gv boterhammen (hangt er vanaf hoe groot het brood is.. ik ben nog aan het testen welke soort ik het lekkerst vind) meestal belegd met een flinke laag boter en een flinke laag hagelsag/kaas/ pindakaas/duo penotti

tussendoor: Een van deze dingen: stukjes kaas, chocolade, appels, snack a jacks, nootjes of een plakje zelfgebakken cake

's avonds: normale tot grote portie gebakken aardappelen + flinke klodder frietsaus + vlees + groente of een rijstgerecht met vlees en groente en als toetje stacciatella of karamel roomijs

en 's avonds nog een koekje of een stukje chocolade. 's avonds heb ik eigenlijk nooit zo veel honger/trek maar ik probeer meestal nog wel wat kleins te nemen

Ik drink de hele dag door thee, optimel, vruchtensappen en af en toe een glas pepsi cola. Qua brood heb ik mijn weg nog niet echt gevonden, alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd vond ik zo droog dat ik liever 's ochtends iets anders eet dan brood. En hoewel ik er wel een volle bak cornflakes neem, vraag ik me af of dit wel voedzaam genoeg is als ik wil aankomen.

als je het brood even in de magnetron legt ( ong.20 sec. voor 3 sneetjes)dan is het niet meer zo droog ,bak je het brood zelf ???
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

journalistje1

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2009, 16:00:59 »
Nee, dat wil ik in de toekomst wel gaan proberen maar het is er nog niet echt van gekomen.  ;)Ben nog maar net bezig, en heb er nog geen tijd van gehad. Maar de vakantie komt er aan en dan wil ik eens flink aan het bakken gaan!

Ik heb dit weekend wel geprobeerd een stokbrood te bakken, maar dat is totaal mislukt (het brood was niet goed gerezen, ik kwam er te laat achter dat je het gist eerst moet oplossen in het water, ik had het zo bij de broodmix gegooid) en het zag er uit (en het smaakte naar) deeg (was wel gaar trouwens) :x

Lieske

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2009, 16:08:47 »
het brood dat je in de winkel koopt is niet te vr*ten  :x als je eenmaal gewend bent aan eigen gebakken brood koop je het nooit meer in de winkel ,succes  :duimop:
droge gist hoef je niet op te lossen,verse natuurlijk wel   ;)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

journalistje1

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2009, 17:04:12 »
ik heb zo'n zakje gist uit de supermarkt gebruikt. Dat is toch droge gist? Anders zou ik echt niet weten wat ik verkeerd heb gedaan:S
Ik heb dit recept gebruikt:  http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=2383.0

Lieske

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2009, 17:08:56 »
wat je fout hebt gedaan weet ik niet maar droge gist kun je gewoon mengen met het meel,maar troost je,ieder van ons hier op het forum heeft in het begin heeeel veel brood aan de kliko gevoerd  :D ,gewoon volhouden dus  :duimop:

Lieske

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2009, 17:10:20 »
en ik denk dat je beter kunt beginnen met gewoon brood ipv stokbrood  ;)

Jannies

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2009, 18:09:04 »
Hoi Journalistje,

Vijf keer per dag is al een begin! Ik zou tussendoor wat meer eten en wat minder op de andere momenten. Dan is blijven je darmen namelijk wat in werking. Vetten enzo helpen op dit moment denk ik minder (dus ook die optimel, melk, chocolade etc). Vooral belangrijk om aan te komen zijn koolhydraten: brood, pasta, rijst, aardappelen. Een vet component (mayo, olie oid) is nodig, maar te veel legt eigenlijk je darmen stil, waardoor voedingstoffen juist niet goed worden opgenomen (kom net bij de MDL vandaan  :D ). Ook altijd belangrijk om een eiwit component en groente te nemen. Groente zijn vezelrijk, dit is goed voor je darmen.
Eigenlijk zou ik zeggen, laat 's avonds lekker zitten als je geen trek hebt. Je slaapt er alleen maar onrustiger door...

Succes!
Coeliake geconstateerd toen ik 1 jaar was. Vanaf toen altijd glutenvrij. Sinds een jaar aan het modderen met dokter die IBS denkt, maar niet gediagnosticeerd. Suikervrij dieet helpt enigszins, maar niet altijd.

Lino

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2009, 19:16:24 »
Hoi,

Als ik je dieet zo lees denk ik dat het wel goed moet komen hoor! Vind dat je best veel eet.
Maar ben wel benieuwd naar tips  :), want wil zelf graag ook iets aankomen, het is er bij mij namelijjk eerder af gegaan dan aangekomen na het dieet. Maar ik moet ook zeggen dat ik wel wat minder eet als jij. Ik heb gewoon veel minder trek dan vr het glutenvrije dieet zeg maar.

Ik eet zelf ook cornflakes 's ochtends en zat daar ook al aan te denken, ik denk ook dat daar niet zoveel inzit... Noten zijn sowieso goed om op een gezonde manier aan te komen. Kan daar zelf niet zo goed tegen, maar misschien is het een optie om dat 's ochtends extra door je yoghurt te doen? Oh lees nu dat je dat soms al doet... :D. Je zou misschien ook kunnen proberen of je je beter voelt als je wat minder zuivel drinkt. Vaak kun je in het begin van het dieet dat nog wat moeilijker verdragen en kan me voorstellen dat je dan ook moeilijker aankomt. 

Veel succes in ieder geval en je moet je niet schamen hoor, niks aantrekken van anderen!
coeliakie sinds april 2007; Marsh 3A
Erg gevoelig! Eet ook geen dextrose, maltodextrine en glucosestroop.

ami

• Gold Member
  • g.v eten , a way of living!
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2009, 19:45:49 »
door je yoghurtontbijt zou ik zeker elke keer ook noten doen.
ik eet dit in de ochtend ook met een banaan, cashewnoten en walnoten.
ook goed voor allerlei voedings stoffen.

doe je nog iets door je cake.??
ik maak deze nl met walnoot en rozijnen en vezels (fiberhusk).
dan krijg je ook weer meteen die voedingsstoffen binnen !   

je eet wel ook vette dingen tussendoor, en ook vaak ijs als toetje.
biedt geen vezels want die vullen nl  goed en zetten meer aan als die verborgen suikers .
ik weet niet of je een goede dietiste hebt, anderz zou je daar eens raad kunnen vragen.
je hoeveelheden lijken wel goed, maar het is neit allemaal even gezond vullend vgl mij.

ik ben nl zelf vorig ook 2 x bij dietiste in het V.U geweest om zeker te weten da tik goed bezig was met vezels en voedinfs stoffen.

succes met ook je brood .
mixwell meel van de zaailing in leiden is erg lekker en vullend.
hun site: www.glutenvrijemarkt.com

gr ami
coeliakie marsh1 sinds maart 2005.nu marsh 0. vanwege 1 jaar  candida dieet, eet ik nu nog met weinig suiker.

journalistje1

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2009, 11:53:14 »
Bedankt voor alle reacties! Niet te veel zuivel dus. Maar mag dan bijv. Sojamelk wel?

Meer tips zijn nog altijd welkom;)!

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: april 16, 2009, 12:46:47 »
BkB's zijn ook prima om aan te komen (www.livaad.nl en dan bkb's)

Ilona
Glutenvrij ;)

Jannies

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2009, 12:57:29 »
BkB's zijn ook prima om aan te komen (www.livaad.nl en dan bkb's)

Ilona

als alles goed werkt ja...maar dan zouden de hoeveelheden vet die ze nu neemt ook genoeg moeten zijn....Hoewel BKB hebben natuurlijk wel veel koolhydraten ook.
Coeliake geconstateerd toen ik 1 jaar was. Vanaf toen altijd glutenvrij. Sinds een jaar aan het modderen met dokter die IBS denkt, maar niet gediagnosticeerd. Suikervrij dieet helpt enigszins, maar niet altijd.

marliesvde

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2009, 13:23:51 »
ja daar weet ik alles van maar ze zijn dan ook niet te versmaden en overheelijk ze zijn dan ook mijn favoriete broodjes
coeliakie pattient sinds 1997

poekje

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2009, 17:43:34 »
Jouw verhaal kon mijn verhaal zijn en ik ben het met Janneke eens dat koolhydraten beter helpen dan vetten (zeg ik uit ervaring) Van 48 kilo bij 1.70 naar 58 kilo gegaan echter in twee jaar tijd en geen twee maanden ofzo. Ik drink nog steeds van die flesjes drinkvoeding. Meestal 1, soms 2 per dag. En eerlijk gezegd vraag ik me af of ik ooit wel weer zonder kan. Als ik het even niet heb gedaan (soms heb ik er gewoon geen zin in) moet ik erg oppassen dat ik niet weer afval. Maar daar kan ongetwijfeld de ditiste je meer over vertellen. Mijn MDL-arts zei dat in hun ziekenhuis (VU) standaard mensen die met het dieet beginnen, drinkvoeding er (tijdelijk) bij krijgen. Had volgens hem ook bij mijn dochter moeten gebeuren. Zij viel in het begin van het dieet 8 kilo af. (en ze was al zo mager) Nu gaat het prima.