Auteur Topic: lactose vrij  (gelezen 17341 keer)

..:*SasjuhH*:..

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • altijd blijven lachen =)
lactose vrij
« Gepost op: april 10, 2009, 10:44:32 »
Ik denk dat sas wel wat hulp van jullie kan gebruiken :D

Gisteren is besloten om lactose vrij te gaan eten. Dit omdat de klachten enorm aanhouden.
Vandaag belde de dietiste en we hebben afgesproken om na de paasdagen en mijn operatie (woensdag a.s) te beginnen. Want het is best intensief volgens mij.

Ik heb een lijstje gekregen waar ik op moet letten. Ik mag geen melkbestanddelen, magere melkbestanddelen, wrongel, wei, weipoeder, melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat, caseine, cadeinaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, lactose, melksuiker, boterconcentraat, boterolie, boter poeder, melkvet, melkzout, lactalbumine, lactoferrine, beta lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase en nisine.. en daarbij moet ik ook nog op me koolhydraten letten..

Ik vraag me af wat mag ik nog wel eten ipv een wortel  :?
Ik drink nu wel minusl melk en die vind ik wel erg lekker! Alleenbijna nergens verkrijgbaar (tenminste bij ons in de buurt niet)

gr sas

Sacha, 19 jaar oud
Diabets mellitus type 1, inwendige pomp sinds nov 07
lactose intollerantie, lactose vrij dieet

www.sasjuhh.websitemaker.nl/xx

jippie1984

• Jr. Member
  • **
Re:lactose vrij
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2009, 11:07:52 »
Hey Sas,

Ik heb ook een lactoseintollerantie, dus moet ook lactosevrij eten. Bij mij wordt nu nog gekeken of ik ook coeliakie heb, dus ik weet niet hoe het zit in combinatie met elkaar.
Zelf gebruik ik ook MinusL melk, die is inderdaad wel goed te drinken. BIj ons verkopen ze die bij de Jumbo. Ik had van de dietiste een boekje gekregen waarin staat wat je wel of niet mag, maar jij hebt echt een hele lijst  :O Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen beetje kijk waar geen lactose in zit en oplet met melkproducten in zijn algemeenheid. Hmm, misschien dat ik ook maar eens wat strenger op moet letten, heb namelijk nog geregeld klachten haha.

Succes met het dieet en vraag aan je dietiste een gedegen uitleg.

Groetjes Janneke

jippie1984

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2009, 14:18:05 »
Net boodschappen gedaan bij de Jumbo. Ze hebben daar ook lactose vrije yoghurt en chocolade toetjes met room van MinusL :D Ga vanavond het toetje proberen. Ik heb ook ooit sojatoetjes geprobeerd ivm het lactosevrije dieet, maar die vond ik echt smerig.

meelmuis

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2009, 22:12:54 »
MinusL is lactoseARM en niet lactoseVRIJ!! Kijk maar bij de ingrediŽnten van veel produkten op www.minusl.nl   
* Percentage lactose minder dan 0,1 gram per 100 gram  ;)
Good gaon!!

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2009, 18:32:31 »
Maar heel veel lactoseintolerante mensen hebben echt genoeg aan lactosearm melk zoals MinusL. Het is een beetje zoals met glutenvrije tarwezetmeel, sommigen kunnen er wel tegen en anderen niet.

En iemand die wel MinusL melk kan drinken hoeft echt niet te letten op de allerkleinste spoortjes in andere produkten, de lijst die Sasha gekregen had vind ik enorm streng, een beetje te vergelijken met dat je een "gewone" coeliaak ook zou verbieden om glucosestroop uit tarwe te eten, gewoon overdreven.

Pauliina
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

jetteketet

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2009, 16:44:21 »
kun je als je lactosevrij moet eten/drinken dan geen sojamelk of rijstmelk drinken/gebruiken?

Hier zijn de gegevens van de site van Alpro Soya (er zijn vast ook andere merken, maar deze hebben ze bij veel winkels wel):
Citaat
F237 0080000577
Omschrijving
Verfrissende slanke drink met slechts 1,2% vet en toegevoegde vitamines. Naturel smaak. Te vinden bij de houdbare melkproducten in de supermarkt. Ook verkrijgbaar per 3 pakjes van 250 ml.
IngrediŽnten
Water, gepelde sojabonen (4%), fructose-glucosestroop, inuline, calciumcarbonaat, zuurteregelaar: monokaliumfosfaat, zeezout, stabilisator: gellangom, aroma, vitaminen: C, E, B6, B2, B9 en B12.

Kim30

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2009, 17:08:06 »
Ik heb ook Lactose Intolerantie en vind de soja produkten goed te drinken/eten. Voorheen draaide mijn maag echt om bij het denken aan soja alleen al maarja je moet toch iets. Idd MinusL is ook lekker maar helaas ook hier in de regio alleen de melk te verkrijgen, verder geen toetjes. Ze hebben bij ons bij de AH ook nog een ander merk melk. Weet zo helaas de naam niet meer,sorry.

Ik heb nu een merkartikelenboek besteld via Voedingcentrum en daar staan echt heel veel dingen in per merk/supermarkt wat heel handig is als je ineens geconfronteerd wordt met Lactose Intolerantie (weet het pas sinds een paar maanden). Hoef je nl. niet ieder etiket te bestuderen  ;).

Heel veel suc6/sterkte.

Groetjes
Kim

jetteketet

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2009, 17:13:44 »
Citaat
Voorheen draaide mijn maag echt om bij het denken aan soja alleen al
:D
Ik moet zeggen dat ik nog steeds de sojamelk niet voor mn lol drink (behalve de machiato versie, die schijnt nieuw te zijn). :x
Ik gebruik het eigenlijk meer als iets voor in het eten, dus daar waar je normaal water of melk zou gebruiken.
Wel jammer voor mij is dat de versie zonder suiker ook meteen geen toegevoegde vitamines etc bevat (ben veganist geworden, dus dan vind ik wat extra aanvulling voor die dagen dat ik minder groenvoer binnenkrijg toch wel fijn).  :roll

Afijn, jullie ook veel succes met het dieet

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2009, 17:45:58 »
jetteketet volgens mij heb je ook speciale vitaminepillen voor veganisten. Zou ik eens naar vragen bij de apotheek/drogist.
Kan wel vrij lastig zijn om dan je vitamines voldoende binnen te krijgen. Zeker als je ook nog glutenvrij en lactosevrij moet eten.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"