Auteur Topic: Wie weet dieet missers  (gelezen 7308 keer)

Tamaramv3

• Jr. Member
  • **
Wie weet dieet missers
« Gepost op: april 07, 2009, 20:39:58 »
Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie mij aan wat tips kunnen helpen. We weten sinds december 2008 dat onze mddelste (5) coeliakie heeft. Binnen 3 weken (de tijd vanaf de bioptie tot de uitslag) was hij een ander kereltje. Volgens mij gaat het redelijk goed met het dieet. Thuis in ieder geval wel, denk ik tenminste. Nu ligt hij weer met veel buikpijn in zijn bedje met een kruikje en een paracetamolletje.

Er is iets misgegaan met het dieet, maar wat? De klassieke missers hebben we denk ik goed onder controle, maar waar zou het nou toch mis mee zijn gegaan? Dit gebeurt de laatste tijd gewoon veel te vaak. Wie heeft een idee?
Jean-Luc (2003) heeft coeliakie (marsh 3a en 2 keer het DQ8 gen). Zijn zusjes (2002 (noten-allergie) en 2007) hebben ook het DQ8 gen maar geen antistoffen, net als mama.

marliesvde

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie weet dieet missers
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2009, 21:07:31 »
misschien kleurpotloden of speelgoed die hij in zijn mondje steekt
coeliakie pattient sinds 1997

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2009, 21:18:03 »
Moeilijk om zo te zeggen wat het zou kunnen zijn. Misschien op school voordat hij een tussendoortje eet handen niet gewassen, vaak handen in zijn mond, niet schone handdoeken. Maar het kan ook stress zijn, want ik merk dat ik ook gelijk aan een dieetfout denk als mijn dochter buikpijn heeft, maar kan ook iets anders zijn. Misschien een eetboekje bijhouden of opschrijven wanneer de buikpijn is, misschien zit er een patroon in en kan je er zo achterkomen wat het zou kunnen zijn. Succes ermee
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

marliesvde

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2009, 21:20:00 »
het kan zelfs buikgriep zijn die twee dingen kan ik ook niet uitelkaar houden terwijl ik me ook strikt aan het dieet hou
coeliakie pattient sinds 1997

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2009, 22:05:09 »
Speelt hij mss met stoepkrijt?
Patrick kreeg diarree nadat hij met stoepkrijt had gespeeld. Heb nog gemaild en het stoepkrijt was glutenvrij, maar toch kreeg hij steeds last nadat hij met stoepkrijt had gespeeld, hij tekende en blies overtollig krijt weg, denk dat het daar mee te maken had.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

Keon mama

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2009, 13:18:08 »
bij ons gaat het bijna altijd mis op school, brood eten tijdens het overblijven.
Meestal let Keon wel goed op, maar klasgenootjes zwaaien toch flink rond met boterhammen....
en idd het kan ook een buikgriep zijn natuurlijk
Chantal, mama van Keon (6-1-03) en Tika (3-1-06), Keon heeft in augustus 2008 de diagnose coeliakie gekregen, in juli 2011 is gebleken dat de diagnose onjuist was. Wij zijn nu weer een glutenvol gezin.

Tamaramv3

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2009, 16:49:10 »
Iedereen bedankt voor het meedenken! Mijn zoontje krijgt geen diarree (gelukkig is dat hem bespaard gebleven) als hij een dieetfout heeft, hij heeft juist eerder last van verstopping!

1       Ik zat vannacht ineens te denken dat ze Maandag pannenkoeken in de klas hebben gebakken.....kan hij dan echt ziek worden van het inademen? Of van het aanraken, de juf heeft hem wel laten helpen en niet zijn handen laten wassen. Is het zoooo gevoelig?

2     En van stoepkrijt wist ik het niet dat dat gluten kan hebben, ik ga het meteen even vragen of hij dat soms doet!

3     Intussen eet hij tussen-de-middag wel helemaal alleen aan een groepje van 4 tafeltjes. Dus daar zal het dan wel goed gaan denk ik, al vind ik het ook best wel zielig en was erg verbaasd omdat dit zonder overleg met ons gedaan is. Maar ze bedoelen het wel goed en hij zit er geloof ik niet mee.
Hoe doen jullie dat op school met handdoeken ed?

In ieder geval bedankt voor de tips
Jean-Luc (2003) heeft coeliakie (marsh 3a en 2 keer het DQ8 gen). Zijn zusjes (2002 (noten-allergie) en 2007) hebben ook het DQ8 gen maar geen antistoffen, net als mama.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2009, 17:26:58 »
1. Ja zo gevoelig ligt het......altijd na het aanraken van glutenvolle producten de handen laten wassen. Bij Isabelle heb ik ook wel eens het idee dat alleen al bij het inademen zij ziek wordt, maar dat is wel ver gezocht.

3. Isabelle blijft ook over op school en zij bewaakt haar brood en zorgt dat andere kinderen er niet aan komen of netjes naast haar eten. Brood uit trommeltje eten en dat zit ook nog in folie verpakt..de tafel kan namelijk ook besmet zijn.
Ik heb een tijd Isabelle elke dag een schone eigen handdoek in haar tas meegegeven naar school, dat wilde ze toen niet meer, daarna een pakje snoetenpoetsers, maar inmiddels laat ze haar handen aan de lucht drogen.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2009, 10:04:58 »
Van het inademen wordt hij niet ziek maar van het aanraken en het daarna niet handen wassen waarschijnlijk wel. Dat is echt vragen om problemen helaas.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Meike

• Full Member
  • Finn, Mees en Mare
    • Onze website
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2009, 19:04:14 »
Mees heeft laatst ook overgebleven, gelukkig nergens last van. Tja hier thuis vliegen de gluten soms ook in het rond met nog een 4-jarige en een anderhalf jarige erbij. Mss is ie wel niet zo gevoelig (gelukkig!!).
Handen wassen geen idee of ze dat voor het eten laten doen. Hier moet het thuis wel, als ik er aan denk...
Maar dat heeft ook meer te maken met het feit dat ze zelf naar de wc gaan, en dat gaat bij een vierjarige nou eenmaal anders als bij ons... :roll

Handoeken verschoon ik thuis regelmatig maar ik geloof eigenlijk niet zo dat dat gluten aan blijven "plakken". Tja als je je brood mss op de handdoek legt ofzo... :roll Maar je droogt er je handen toch alleen maar mee af?? :?
Trotse mama van Finn en Mees (22-1-2005) en Mare (18-08-2007)!! Mees Coeliakie sinds april 2007. Finn en Mare hebben de genen DQ2 en DQ8 maar gelukkig (nog) geen Coeliakie. Van papa en mama worden de genen nog onderzocht.  Meer info op onze site; www.wijallemaal.nl

Tamaramv3

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2009, 17:20:32 »
Ja die rondvliegende gluten herken ik ook, want hier nog een dochtertje van 2 die af en toe met haar korstjes (gluten) brood echt raak gooit op het bord van mij en zoontje! Maar inderdaad als zij een koekje eet zit alles onder de kruimels.
Ik heb nu in ieder geval aparte potten met beleg en strooigoed voor glutenvrij. Dat had ik nog niet gedaan, dus misschien is dat ook een oorzaak van zijn terugkerende klachten. Zo zag ik dus van de week dat mijn oudste (7) met de hagelslag gewoon het brood aanraakt met het schenktuitje...
Bedankt voor alle tips.

We gaan rustig verder, maar inderdaad het handdoeken verhaal vind ik ook wel erg ingewikkeld en mijn zoontje wil geen handen wassen, tja een echte kleuter, maar dan denk ik ook aan die kraan knop zitten misschien ook wel kruimels en dan met gewassen handen de kraan dichtdraaien is dus ook niks....En hij wil echt absoluut geen "baby"doekjes mee....Misschien dat het nu al heel veel opknapt met het gescheiden beleg en hij mag nu niet meer stoepkrijten totdat ik weet welk merk de school gebruikt.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2009, 00:21:43 »
Ik heb voor het zoete beleg 2 aparte mandjes (1 gv en 1 niet gv) om het beleg in weg te zetten, deze zet ik ook zo op tafel, dan weet iedereen niet aan het mandje van Isabelle komen.
Die kraanknop met kruimels ken ik ook. Isabelle draait heel handig de kraan na het handen wassen met de mouw van haar shirt over haar hand dicht. Heeft ze zichzelf aangeleerd... maar hoe ze dat doet met een shirt met korte mouwen... daar moet ik nog even op letten.  :lol2: Het komt vanzelf dat ze zelf heel handig worden in het bedenken van oplossingen waar ze tegen aanlopen. Want ze weten zelf heel goed dat ze er buikpijn van krijgen, nou dan wil je er wel rekening mee houden. Maar goed dat zal ook wel met de leeftijd komen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2009, 21:54:45 »
... en hier gaan de "baby-doekjes" in een platte gele doos (lievelingskleur van Tom) gekocht bij de Xenos en zijn het gewoon handenpoetsdoekjes, andere kinderen weten echt niet dat het baby-doekjes zijn, bovendien gebruik ik de sensitive variant van de Etos, ruikt minder lekker, maar is niet als baby-doekje te herkennen. In mijn tas zitten kleine verpakkingen schoonmaakdoekjes, Wetties, die gaan ook mee naar Toms voetbal bv. Dus stop de doekjes in een leuk doosje, misschien scheelt dat. Of kijk even wat handig is voor in de klas, of bij de overblijf. Tom had vroeger zijn eigen keukenrol op school, stond in de vensterbank en alleen hij mocht die gebruiken. Als er niets voorhanden is, bv. in de dierentuin, smeert hij zijn handen droog aan zijn kleren. Of die van mij, een maatje groter :D.

Je kind loopt het meeste risico als hij/zij duimt of zijn vingers in zijn mond steekt. Mijn zoontje doet dat, helaas, het is een hardnekkige gewoonte. Maar normaal gesproken moet het voldoende zijn, als je kind zijn handen schoonmaakt voordat hij zelf iets gaat eten. Ik gaf Tom handige bekers en bakjes mee, die hij zelf kon openmaken. Want anders kan juf niet eerst een ander kind helpen met een verpakking voor koek en dan een coeliakie-kind. Moet ze eerst haar handen wassen... Tom werd zelfs een keer ziek, toen iemand -goed bedoeld- het rietje in zijn pakje drinken stopte - met kruimelhanden, dus, bleek achteraf. Hij kon dat toen al zelf, maar dat weten andere mensen natuurlijk niet.

Wat ook belangrijk is: geef je kind zijn eigen zakje chips, laat hem niet uit een grote schaal iets pakken, dan is de kans op besmetting te groot.

En laat iets wat valt, meteen naar de afvalbak verhuizen, ook al zijn veel juffen dat niet gewend.

Komen andere kinderen aan het eten van je kind, gooi het dan weg. Er is ook een boekje ik geloof ""Thomas mag geen koek"" misschien kan juf dat als leidraad gebruiken om de andere kids uit te leggen dat ze niet aan het eten en drinken van je kind mogen komen.

Mijn zoontje heeft zijn eigen etui met kleurpotloden en stiften, schaar, lijm etc. vanaf groep 1. Bv. de stiften en potloden van de hema zijn glutenvrij (die van Heutink en Bruijnzeel trouwens ook). Mijn zoontje leent zijn etui nooit aan iemand uit. Ook zijn lijm is glutenvrij (hij gebruikt pritt of Velpon, Glutofix lijm van school mag ook). Meestal zijn de potloden van de school wel geschikt, alleen zitten ze vol kruimelresten... daarom gebruikt Tom ze liever niet. Of -bv. als ze gaan kleien of lijmen of verven- wast hij heel goed zijn handen. Alleen bij pasta (macaroni rijgen voor moederdagketting bv.) doet hij niet mee, dan gebruikt hij rietjes bv.

Tot slot: het duurde bij ons wel een jaar voor we een beetje aan het dieet gewend waren.... Ik maakte ongemerkt nog een paar foutjes (verkeerde yoghurt bv.). Dus geef het ook even de tijd! En beschouw momenten waarop het misgaat -hoe vervelend ook- tegelijk ook als leermomenten. Want je weet dan beter wat de symptomen zijn als het misgaat, je kunt die dan beter herkennen (bv. koud, buikpijn, slecht slapen, andere ontlasting, moe etc.). En je kunt zelfs bijhouden op welke dagen het mis gaat, dan kun je ook de oorzaak mogelijk opsporen (ik had een voedseldagboekje en wist dat mijn zoontje na 10 uur reageerde op een lichte fout, dus ik hoefde toen alleen maar terug te rekenen).

Hopelijk is je kereltje al weer opgeknapt! :duimop:
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2009, 22:23:17 »
Pfff, die ongemerkte foutje herken ik, wij hadden altijd fritessaus van gouda's glorie, ook tarwezetmeelvrij en ging goed.
Toen was dat een keer op in de winkel en ik neem fritessaus halfvol van gouda's glorie mee zonder op het etiket te letten. Zit er wel tarwezetmeel in :oops en ikke moppers van de mannen in huis in ontvangst nemen.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

Tamaramv3

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: april 17, 2009, 10:07:48 »
Gelukkig gaat het nu weer goed met hem! Maar inderdaad stof tot nadenken! We zijn pas 4 maanden bezig. Nu dus toch het beleg in aparte kasten. Daar kan het dus niet meer mis gaan. Ik ga inderdaad maar iets van poetsdoekjes meegeven. Ja ik noem het dan maar gewoon anders. Krijg er bekant een kruimelfobie van, inderdaad rietjes insteken met "vieze" handen en werkelijk geen idee of hij dat laat doen, hij kan het wel zelf maar laat zich ook graag verwennen. Het is een echte jongen!!
Ik ga nu toch ook maar de stoute schoenen aantrekken en met de overblijfmoeder praten. Zij moet me toch kunnen helpen, maar op een of andere manier is dat tot nu toe een te grote stap geweest. Telkens moet je toch over je eigen grenzen heen. Heb zelf soms makkelijk praten, maar loop dan toch weer tegen mijn eigen beperkingen aan.
Alles verdwijnt in ieder geval wel al in de prullenbak als het valt, hij heeft al snel geleerd dat hij niet van de grond eten mag en "alles" verdwijnt dan in de mond van zijn kleine zusje, handig zo'n kruimeldief!! Ik hoop dat hij dat op school ook zo doet. Ik heb nog veel te leren. Maar vertrouw erop dat het goed gaat komen! Nogmaals dank en dit forum is echt fantastisch!