Auteur Topic: 160.000 burgers met voedselziekte: artikel in SP!TS  (gelezen 6970 keer)

NCV webmaster

• Jr. Member
    • website van de Nederlandse Coeliakie Vereniging
160.000 burgers met voedselziekte: artikel in SP!TS
« Gepost op: april 07, 2009, 09:22:12 »
In de SP!TS van 7 april 2009 staat een artikel over het 13e wereldcongres over coeliakie in Amsterdam.

Op de website van de NCV is dit artikel te vinden als nieuwsitem (www.glutenvrij.nl).

Twan Korthorst
Webmaster Nederlandse Coeliakie Vereniging
webmaster@glutenvrij.nl
www.glutenvrij.nl
Twitter: NCV_glutenvrij

jippie1984

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:160.000 burgers met voedselziekte: artikel in SP!TS
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2009, 18:42:01 »
Grappig, mijn vriend heeft het artikel net vanuit zijn werk mee naar huis genomen ;) Ik ben nog aan het afwachten op de uitslag van het biopt of ik ook Coeliakie heb. Ook mijn huisarts heeft hier nooit verder naar gezocht, het is dat de internist erover begon. Dit terwijl ik eigenlijk al vanaf mijn puberteit met klachten loop.

FIjn dat er nu meer aandacht in de media komt voor Coeliakie!

Ray

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2009, 21:40:04 »
"Immunoloog van het Lumc, Frits Koning denkt dat binnen tien jaar vele antwoorden gevonden worden. "

:duimop:

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2009, 21:57:45 »
Leuk artikel, ik ben altijd blij als er op een goede manier aandacht voor coeliakie is.
(En ik zal het T, dadelijk vertellen: Hij is gewoon nog een kind. Dat kan niet anders want hij is geen vrouw en ook nog jonger dan 60..)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Ray

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2009, 21:58:56 »
""Van de coeliakiepatienten is 20% kind, 60% procent vrouw 40-60 jaar en 20% boven de 60 jaar""

Dat kan natuurlijk nooit, dat is 100% bij elkaar.

Ik ben toch echt Man en nog net geen 30.

edit: wat Soezepoes zegt. :)

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2009, 22:01:37 »
Ray ze zijn met heel veel interessante onderzoeken bezig in het LUMC, onder leiding van Frits Koning.
Ik ben daar een keer geweest toen hij met patienten wilde praten.
Ze zijn oa bezig met:
1. Tarwesoorten die glutenvrij zijn, zoals haver, op een commercielere manier gaan verkopen. Ze denken dan bijvoorbeeld aan een soort van gezondheidsbrood van haver gewoon te koop bij de supermarkt. Word dus ingezet op gezondheid en niet specifiek op glutenvrij.
2. De coeliakie-pil. Het enzym wat hier in zit word al getest op mensen. Het idee is dat dit enzym gluten afbreekt in de maag zodat de auto-immuunreactie in de dunne darm niet meer plaatsvind.
3. Speurtocht naar de coeliakie-genen. Er zijn er nu 2 bekend, maar ze verwachten dat er in totaal een stuk of 7 gevonden zullen worden.
4. Onderzoek naar waarom sommige mensen met de genen wel coeliakie krijgen en anderen niet. Hoe komt de auto-immuunreactie tot stand?
En ben er vast nog wel 1 vergeten. :)

Haha die percentages vond ik ook al verwarrend :) Ben 31 en vrouw....dus ben een kind? :P 
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

lizet

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2009, 22:04:43 »
Hij vertelde wel dat punt 2 die Lirio benoemd, die pil, niet de coeliakie wegneemt, maar is voor evt "ongelukjes" met bv uit eten gaan oid.

Ray

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2009, 22:07:00 »
Ja, ik hoop dat die coeliakie-pil wat wordt, zodat ik glucosestroop, maltodextrine, etc weer kan eten.  :)

Nogal irritant om 'glutenvrije' producten niet te kunnen eten.

edit: inderdaad lizet, bedankt, zou fijn zijn.

lizet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2009, 22:07:27 »
Zou fijn voor je zijn, Ray!

Lirio

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2009, 22:13:30 »
Hij vertelde wel dat punt 2 die Lirio benoemd, die pil, niet de coeliakie wegneemt, maar is voor evt "ongelukjes" met bv uit eten gaan oid.
Dat was 1 van de vragen die hij had voor ons. Of we wel 3 pillen per dag zouden willen slikken. Maar goed is afwachten of dat enzym zo goed werkt of misschien maar gedeeltelijk.
Ben wel benieuwd wat hij daar verder over gezegd heeft zaterdag lizet. :)
Want vorig jaar was nog het verhaal dat je dan gewoon gluten zou kunnen eten, als je maar genoeg van die pillen slikt.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.

lizet

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2009, 22:19:03 »
Hij vertelde dat ze ze hebben getest op een machiene die t menselijk lichaam nabootst. Ze gooien daar een Big mac menu in en gaan dan de enzymen toevoegen. Uit dit onderzoek bleek dat  de monsters die ze uit t gedeeldte van de dunne darm hebben genomen gv zijn gemaakt door dat enzym. Maar hij zei er ook duidelijk bij, dat als die pil er eenmaal is, wat nog wel even gaat duren, dat je dan als Coeliaak niet gelijk moet denken aan dat je weer gewoon gluten kan eten, maar meer voor de gelegenheden. Vlgns mij is dat wat er in 1e instantie uitkomt en gaan ze daarna verder ontwikkelen om die pil zover te krijgen dat alle Coeliaken gewoon weer onbezorgd kunnen eten. Ik heb jaartallen als 10 en 15 gehoord, dus nog even geduld, ben ik bang

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: april 07, 2009, 22:23:03 »
Mijn volgende vraag is dan meteen, kan je dan in eerste instantie met die pil wel glutenbeperkt eten?
Dus bijvoorbeeld dat je die pillen slikt en dan kan je 1 pistolet eten per dag ofzoiets??
Zou dan toch ook moeten lukken :P
Maar is vast een te lastige vraag nog. Ben wel erg benieuwd wat er uit de testen op mensen komt.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2009, 22:25:24 »
Hoop doet leven Lirio  :kus
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

lizet

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2009, 22:26:33 »
daar kan ik geen antwoord op geven, lirio.
ik weet wel dat ze zelf niet weten welke mensen wel t enzym slikken en welke niet, dat vind ik wel netjes, zo kan niemand be´nvloed worden

Jannies

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2009, 15:01:22 »
daar kan ik geen antwoord op geven, lirio.
ik weet wel dat ze zelf niet weten welke mensen wel t enzym slikken en welke niet, dat vind ik wel netjes, zo kan niemand be´nvloed worden

zo worden klinische trials altijd uitgevoerd. Zonder dubbel blind zal dit nooit op de markt komen!
Coeliake geconstateerd toen ik 1 jaar was. Vanaf toen altijd glutenvrij. Sinds een jaar aan het modderen met dokter die IBS denkt, maar niet gediagnosticeerd. Suikervrij dieet helpt enigszins, maar niet altijd.