Auteur Topic: Vitamine B12 tekort, vermoeidheid en hoofdpijn  (gelezen 29206 keer)

Brigitte P

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Vitamine B12 tekort, vermoeidheid en hoofdpijn
« Gepost op: maart 31, 2009, 21:03:14 »
Weet iemand wellicht of het tekort aan vitamine B12, vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijnen een directe link heeft met een intolerantie voor bepaalde voedselbestandsdelen?
Moeder van Sylke (5jr); zij is allergisch/intolerant voor tarwe/gluten, kippenei, koemelk, soja, pinda en bepaalde vissoorten.
Overige: Exceem (veel jeuk) en astma en allergisch voor dieren en huisstof

Lino

• Sr. Member
Re:Vitamine B12 tekort, vermoeidheid en hoofdpijn
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2009, 22:41:14 »
dat zou kunnen maar meestal heeft een vitamine B12 tekort een andere reden..
coeliakie sinds april 2007; Marsh 3A
Erg gevoelig! Eet ook geen dextrose, maltodextrine en glucosestroop.

ceetje

• Gold Member
  • darky & tijgertje . Dit forum is Top!!
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2009, 23:44:29 »
Ik ben van de week voor de uitslag geweest van het bloedonderzoek bij de interniste (na 2 jaar gv-dieet) en heb ook een B12 tekort,  daarom ben ik ook best vaak moe..over 2mnden weer laten prikken en kijken of er verbetering is. Wat ik wel van mij zelf weet is dat in heel erg weinig vlees of vleesprodukten eet..
:spring2        :zon2:
Sinds mrt 2007 Coeliakie marsh 3C (2008 na bioptie marsh 3A), Osteoporose. Tweelingzus van aatje ook marsh3C (2008 3A)

Jannies

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2009, 09:46:21 »
B12 komt nog wel regelmatig voor bij mensen met voedsel intoleranties. Er zijn hier een paar coaliaken die dat moeten nemen om weer op peil te komen. Tekort aan B12 kan invloed hebben op je vermoeidheid.
Coeliake geconstateerd toen ik 1 jaar was. Vanaf toen altijd glutenvrij. Sinds een jaar aan het modderen met dokter die IBS denkt, maar niet gediagnosticeerd. Suikervrij dieet helpt enigszins, maar niet altijd.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2009, 11:42:01 »
Ja hier eentje. Ben al weer een jaar aan het prikken. Krijg na 3 weken weer klachten, dus haal om de 4 weken een prik. Die laatste week gaat dan nog net.
Ben al bijna 2 jaar gv, maar die B12 word dus helaas niet beter.

Het kan dus het gevolg zijn van heel lang rondlopen met allerlei tekorten door een voedselintolerantie maar het hoeft niet.

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

demipepper

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2009, 23:46:12 »
Weet iemand wellicht of het tekort aan vitamine B12, vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijnen een directe link heeft met een intolerantie voor bepaalde voedselbestandsdelen?

ja zeker kan dat je darmen zijn ziek dus de darmen nemen weinig of niks meer op en dan komen de tekorten om de hoek kijken.
vitb12,vitd3, folium en ijzer tekort ondanks dat de hb goed is.
en fikse allergieen tarwe,koemelk eiwit en eigeel enz heb ik.en de klachten die je noemt vermoeidheid.
Mij is altijd verteld dat ik ME en fibro had nou daar geloof ik dus niet meer in

demipepper

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2009, 23:49:34 »

ben het niet met je eens

Ajta

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2009, 18:43:09 »
Bij mij ontstond dat door een tekort aan ijzer.
Coeliakie sinds februari 2008

Brigitte P

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: april 02, 2009, 20:46:53 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties.  :duimop:
Ik heb deze vraag namens een vriendin van mij hier neergelegd. Zij krijgt inmiddels injecties (1x pw, sinds een maand), maar haar waarde blijft veel te laag.
Ik zal haar in ieder geval adviseren om het e.e.a. goed uit te laten zoeken, dus mogelijk ook op gebied van voedselintoleranties. 

Gr.
Brigitte
Moeder van Sylke (5jr); zij is allergisch/intolerant voor tarwe/gluten, kippenei, koemelk, soja, pinda en bepaalde vissoorten.
Overige: Exceem (veel jeuk) en astma en allergisch voor dieren en huisstof

Lino

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: april 02, 2009, 22:52:08 »
ben het niet met je eens

toch is het zo  :D. Meest voorkomende reden is het missen van intrinsic factor (IF) in je maag waardoor je vit B12 niet goed kunt opnemen.
coeliakie sinds april 2007; Marsh 3A
Erg gevoelig! Eet ook geen dextrose, maltodextrine en glucosestroop.

Diesel

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • ''Hij is wijs, die weet, dat hij niets weet''
« Reactie #10 Gepost op: april 02, 2009, 23:48:03 »

ben het niet met je eens

toch is het zo  :D. Meest voorkomende reden is het missen van intrinsic factor (IF) in je maag waardoor je vit B12 niet goed kunt opnemen.

Ik schud er nog een paar aanvullend op de reactie van Elien uit de losse mouw met betrekking op gestoorde opname dan wel gestoorde benutting. En dan laat ik de aangeboren storingen in het Vit. B12 transport of metabolisme buiten deze beschouwing.

http://home.hetnet.nl/~HINDRIKDEJONG/relatiemet.htm

Ziekte van Crohn
Coeliakie
Spruw
Lactose intolerantie
Visselintworm
Giardia Lamblia
Dunnedarmproblemen
Short Bowel Syndrome
Ileostoma
Atrofische gastritis
Maagoperatie
Weight loss surgery
Dumping syndroom
Gastric bypass
Buismaag
Imerslund-Gršsbeck syndroom
Zollinger-Ellison-syndroom
Pancreas-insufficiŽntie
Vagotomie, HSV
Lachgas
Alcoholisme
Antibiotica langdurig gebruik (o.a para-aminosalicylzuur en neomycine)
Maagzuurremmers langdurig gebruik (o.a omeprazol, nexium, pantazol)
Metformine medicijn bij diabetes langdurig gebruik
colchicine (bij jicht)
B12 analogen
Veganisme
Macrobiotiek

Wanneer ik er nog ťťn of meerdere over het hoofd heb gezien, reken het mij niet aan :D

Diesel
Vit. B12 tekort 1995 sindsdien B12 injecties met vanaf 2008 Vit.B12 smelt tabletten Methyl-cobalamine en Adenosyl-cobalamine
Vit. D 25 - OH  tekort 2005 sinds Vit.D3 suppletie achteruitgegaan in 2009 mee gestopt
Osteoporose 2007.
Koper en ceruloplasmine (transporteiwit koperionen) tekort 2008.

flub5

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: december 16, 2009, 16:11:17 »

Vitamine b12 wordt enkel aangemaakt door een micro-organisme dat hoofdzakelijk in het oppervlaktewater en in mest voorkomt. Omdat wij geen oppervlaktewater meer drinken, krijgen we niet genoeg meer binnen.

In dierlijk voedsel zit waarschijnlijk niet genoeg. Je kunt er vanuit gaan dat dieren per kg lichaamsgewicht ongeveer net zoveel vitamine b12 nodig zijn als mensen en zul je dus dagelijks je eigen lichaamsgewicht aan dierlijk voedsel moeten eten om genoeg binnen te krijgen.

Vitamine b12 voedingssupplementen zijn gemaakt op basis van de micro-organismen die hoofdzakelijk in het oppervlaktewater zitten. en zijn dus een natuurlijke bron van deze vitamine.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #12 Gepost op: december 16, 2009, 16:19:24 »
Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel, oppervlaktewater heeft daar niets mee te maken.
De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor volwassenen (22-50 jaar) vastgesteld op 2,8 microgram per dag.
Daarvoor hoef je echt niet je eigen lichaamsgewicht aan dierlijk voedsel per dag naar binnen te werken als je bv. 100 gram koolvis eet heb je al 3 microgram binnen. 
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Chica

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: december 19, 2009, 21:26:31 »
Ik heb een paar jaar geleden bloed laten trekken en ik had ook al die dingen, zwaar vitamine B12 te kort, bloedarmoede, ijzer te kort, vermoeidheid.... Het bleek dus glutenallergie te zijn!! Idd een link dus! Nu na twee jaar nog steeds vitamine B12 inspuitingen om de twee weken, omdat het zo snel daalt!

Cisjuh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: januari 09, 2010, 13:32:23 »
Ik voel me ook al jaren moe en maar blijven bloedprikken.. Steeds weer het antwoord: het is goed, niks aan de hand.
Nu is er vorige maand ook weer bloedgeprikt en alles zit binnen de 'normaalwaarden'. De HA doet vervolgens niks. Mijn Vit.B12 gehalte is 328, maar nu heb ik het volgende op het Internet gevonden.

Is de waarde lager dan 150 pmol/l dan is er duidelijk wel B12-tekort. Is de waarde er tussen (150-350) dan dient extra onderzoek plaats te vinden, vooral als de klachten een B12-tekort doen vermoeden. In dit geval moeten o.a. de concentraties homocysteÔne en methylmalonzuur gemeten worden. Een verhoging van deze waarden is een indicatie zijn dat er toch een functioneel B12-tekort is. In deze situatie kan men ook om de drie maanden een meting verrichten om een eventuele dalende B12-trend waar te nemen. Zo ja, dan is er ook duidelijk iets aan de hand.

Nu weer richting de HA dus,...trouwens mijn ijzer en foluimzuur vielen ook binnen de normaalwaarden..
Coeliakie sinds  okt. '07
Erfelijkheidsfactor in de familie boven de 60%