Auteur Topic: van een broodliefhebber naar een broodhater  (gelezen 9492 keer)

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:van een broodliefhebber naar een broodhater
« Reactie #15 Gepost op: april 02, 2009, 12:11:13 »
Even een kleine aanvulling hoor. Glutafin bevat glutenvrij gemaakt tarwezetmeel. (zie de uitleg op livaad, klasse 1 tarwezetmeel). In theorie zou iedere coeliaak daar tegen moeten kunnen. In de praktijk blijkt dat niet het geval te zijn, maar als je net begint kan je het dus met een gerust hart gebruiken. Er blijkt vanzelf als jijzelf of je kind er toch niet tegen kan.
Voordeel van deze mix is namelijk dat het gebruik van fiberhusk niet perse nodig is. Door het gv tarwezetmeel heeft het een betere consistentie.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Renate48

• Gold Member
« Reactie #16 Gepost op: april 02, 2009, 12:23:42 »
Alleen mijn reformhuis verkoopt het niet meer Marlies, welke wil je hebben? In Enschede kan ik/jij ze namelijk wel krijgen. Zou alleen eerst even bellen. 
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Renate48

• Gold Member
« Reactie #17 Gepost op: april 02, 2009, 12:29:55 »
Ayla, heb jij weleens muffins gebakken? Ik meen dat Rain een leuk recept in het archief had gezet.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: april 02, 2009, 13:41:12 »
vorige week met mix b van schar maar ik vond ze niet heel super gelukt, ik zal eens neuzen naar het recept van Rain
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

Rain

• Gold Member
« Reactie #19 Gepost op: april 02, 2009, 18:39:50 »
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=9443.msg245881#msg245881

Hier staat het recept :) Ik bak meestal een heel aantal tegelijk en die gaan in de vriezer als we een feestje hebben ofzo dan neem ik er een mee :)
Moeder van Ivy (2006) Niya en Yale (coeliakie) (2007) en ook man lief heeft coeliakie evenals zijn broertje.

nicvanderreis

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: april 03, 2009, 19:21:42 »
Hallo allemaal,

Ik weet sinds twee weken dat mijn zoontje coeliakie heeft. Nu hebben we twee keer "kant en klaar" brood geproefd, een keer van Albert HEijn uit de diepvries en een keer van een merk met een D (voorverpakt) en het was echt smerig, mijn zoon luste het ook niet en gaat liever aan de WASA crackers...

Is er iemand die weet of er ergens brood te koop is of te bakken is (zelf) dat niet van gewoon brood is te onderscheiden, of in iedergeval minimaal?

Groetjes,
Nicole

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #21 Gepost op: april 03, 2009, 19:53:25 »
Kijk eens in het Recepten Archief,en brood uit
de winkel is idd niet te vr*ten  :/  succes  :duimop:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: april 03, 2009, 20:39:08 »
het brood uit de winkel is ok echt niet te eten. Als je dan toch al iets moet hebben en je kunt nu geen brood zelf bakken dan ga voor de broodjes van schar. tenminste ik meen dat het schar is Ik haal ze hier bij de reformwinkel. je hebt zoete broodjes een soort ciabattabroodjes. Dochter van vooral de zoete broodjes wel lekker
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

Lirio

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: april 03, 2009, 20:51:26 »
Hallo allemaal,

Ik weet sinds twee weken dat mijn zoontje coeliakie heeft. Nu hebben we twee keer "kant en klaar" brood geproefd, een keer van Albert HEijn uit de diepvries en een keer van een merk met een D (voorverpakt) en het was echt smerig, mijn zoon luste het ook niet en gaat liever aan de WASA crackers...

Is er iemand die weet of er ergens brood te koop is of te bakken is (zelf) dat niet van gewoon brood is te onderscheiden, of in iedergeval minimaal?

Groetjes,
Nicole
Helaas bestaat er niet zulk brood... Als het er is wil ik het ook graag weten!
Je zoon zal toch moeten wennen aan de smaak van gv brood. Ik vind zelf mam's kikske wel lekker op het moment.
En kwarkbrood of broodjes zijn ook wel ok.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #24 Gepost op: april 03, 2009, 20:55:23 »
T. eet graag de broodjes van Schär. Maar ook de broodjes van Proceli zijn goed te eten al vindt T. die iets te zoet.
Zelf bakken is het lekkerst en het minst duur. In het receptenarchief staan heel veel recepten om zelf brood te bakken.
Maar je zou kunnen beginnen te bakken met Glutafin bakmix. Dat is erg gemakkelijk in het gebruik en echt goed te eten. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Astrid

• ERElid (Platina member)
  • Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: april 04, 2009, 10:10:02 »
Thymen houdt ook niet van het glutenvrije brood. Ik maak nu zo nu en dan wentelteefjes voor hem, die vindt hij wel erg lekker.
Moeder van Thymen, 22 jaar. Thymen bleek na 7 jaar glutenvrij te hebben gegeten toch geen coeliakie te hebben.

Lino

• Sr. Member
« Reactie #26 Gepost op: april 04, 2009, 13:48:25 »
Ik vind zelf de ciabattabroodjes van schar goed te eten. Die eet ik meestal. En las laatst dat het stokbrood van schar ook best lekker moet zijn, die ga ik ook eens proberen. Ik denk dat er altijd wel een verschil inzit met normaal brood, maar met een beetje dik beleg vind ik het best lekker!
Succes!
coeliakie sinds april 2007; Marsh 3A
Erg gevoelig! Eet ook geen dextrose, maltodextrine en glucosestroop.

Caroly

• Newbie
  • *
« Reactie #27 Gepost op: april 05, 2009, 21:41:24 »
Wij bestellen hier altijd Teff brood bij de natuurwinkel en dat gaat er altijd goed in bij mijn zoon. Dik belegd met boter en beleg weliswaar, maar toch. En teff schijnt wel erg gezond te zijn (ijzer, calcium), dus dat vind ik wel belangrijk voor een kind in de groei.
Zoon (3-6-2004) sinds 1-2-2008 op glutenvrij dieet.

Meike

• Full Member
  • Finn, Mees en Mare
    • Onze website
« Reactie #28 Gepost op: april 07, 2009, 12:38:13 »
Ja hier wilde Mees in het begin ook niets maar uiteindelijk ging ie wel eten hoor.  ;) In het begin alleen maar tosti's, later ook de crackers (fette crocanti). De zoete puntbroodjes van Schar vond hij ook vrij snel lekker.
Ik denk ook dat ze jullie nu gewoon aan het uitproberen is. Toch volhouden, komt vanzelf goed. Sterkte!
Trotse mama van Finn en Mees (22-1-2005) en Mare (18-08-2007)!! Mees Coeliakie sinds april 2007. Finn en Mare hebben de genen DQ2 en DQ8 maar gelukkig (nog) geen Coeliakie. Van papa en mama worden de genen nog onderzocht.  Meer info op onze site; www.wijallemaal.nl

Keon mama

• Full Member
« Reactie #29 Gepost op: april 07, 2009, 20:44:56 »
het brood van de Belgische bakker is echt super. Ze hebben nu ook witbrood met vezels, dat gaat er hier in als koek.
Keon eet zelfs korstjes..... nu kan hij heel hard fluiten.
Chantal, mama van Keon (6-1-03) en Tika (3-1-06), Keon heeft in augustus 2008 de diagnose coeliakie gekregen, in juli 2011 is gebleken dat de diagnose onjuist was. Wij zijn nu weer een glutenvol gezin.