Auteur Topic: welke bloedtest bij mezelf  (gelezen 7527 keer)

Ayla

• Jr. Member
  • **
welke bloedtest bij mezelf
« Gepost op: maart 25, 2009, 16:05:40 »
Nu dochter coelkiakie heeft wil ik mezelf ook laten testen. Ik loop al jaren met onverklaarbare klachten rond. Ik heb bij de ha gevraagd of ik getest kon worden en volgens de assistente ligt er een formulier voor me klaar. Pak ik dit verkeerd?
Waar moet ik opletten bij dit formulier, Niet dat ze dadelijk het verkeerde testen en ik met een negatieve test zit terwijl ik het toch heb
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:welke bloedtest bij mezelf
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2009, 16:32:45 »
Als het goed is wordt er in ieder geval op IgA-tTGA en IgA-EMA getest.

Zie ook Eerste Hulp - Bloedonderzoek.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

jippie1984

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2009, 17:05:55 »
Ik heb vandaag bloed laten prikken, dit waren maar liefst 13 buisjes  :O Is dit normaal om coeliakie aan te tonen? Ik geloof dat de internist naar meerdere dingen aan het zoeken is, maar vind die formulieren altijd zo vaag. Er was in ieder geval veel aangekruist op het formulier en onder andere de coeliakie screening. Dit zou voor jou ook van toepassing kunnen zijn Ayla? Succes in ieder geval!

Groetjes Janneke

Astrid

• ERElid (Platina member)
  • Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2009, 22:43:57 »
Bij mij hebben ze pas 8 buisjes bloed afgenomen,  de internist had me 2 formulieren meegegeven, 1 zo'n algemene en 1 alleen voor coeliakie.
De uitslagen van dat bloedonderzoek heb ik nog niet, ik krijg alle uitslagen tegelijk op 17 april.
Moeder van Thymen, 22 jaar. Thymen bleek na 7 jaar glutenvrij te hebben gegeten toch geen coeliakie te hebben.

jippie1984

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2009, 12:47:40 »
Hmm, ik had ook 2 formulieren. Op het ene formulier stond coeliakiescreening en allerlei vitaminen en dergelijke en op het andere formulier stond Hepatitus B ( of ik daar voldoende antistoffen voor aanmaak). Ik ben hier namelijk al voor ingeŽnt voor mijn werk, maar mijn leverfunctie is al een paar maanden wat verhoogt. Dit vond de internist vreemd. Heeft denk ik ook niets met Coeliakie te maken.
Ik krijg alle uitslagen ook tegelijk,maar dan op 20 april. Vind het wel spannend, omdat voor mij bij deze diagnose een hoop puzzelstukjes op zijn plaats zullen vallen. Vraag me af wat als dit er niet uit komt...

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2009, 20:39:14 »
raar, bij mij maar 1 buisje en 1 kruisje, bij dat kruisje stond wel vermeld algehele coeliakie screening. Ik hazd namelijk van een vriendin gehoord dat er zeker 2 buisjes nodig waren

Toen ze dochter gingen testen waren dat trouwens 5 buisjes
Oudste heeft coeliakie.  Zelf sinds mei 2013 op gv dieet zonder diagnose. Maar wat geniet ik van een leven zonder buikpijn

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2009, 00:22:52 »
1 buisje is voldoende omdat ze bij een coeliakiescreening maar 2 dingen testen.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

jippie1984

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2009, 17:59:37 »
Hmm als 1 buisje genoeg is voor de coeliakiescreening (die was bij mij dan ook aangekruist), ben ik benieuwd waarvoor die andere 12 bij mij waren haha. Vond het ook nogal veel 13 buisjes   :?

Duurt wel lang, moet nog wachten tot 20 april op de uitslag van het bloed en andere onderzoeken  :/

Jannies

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: april 02, 2009, 16:25:05 »
zo ben je niet onderuit gegaan????

Ik heb laatst 5 buisjes gehad. Maar inderdaad dan wordt op ijzer, kalk etc etc getest ook erbij...
Coeliake geconstateerd toen ik 1 jaar was. Vanaf toen altijd glutenvrij. Sinds een jaar aan het modderen met dokter die IBS denkt, maar niet gediagnosticeerd. Suikervrij dieet helpt enigszins, maar niet altijd.

jippie1984

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 02, 2009, 16:33:12 »
haha, nee hoor ben niet onderuit gegaan. Ik moest wel nuchter bloed prikken, dus had een appeltje meegenomen voor na de hand ;) Denk dat er inderdaad ook op allerlei vitaminen wordt geprikt en nog wat andere dingen, dit omdat de leverfunctie al een paar maanden wat verhoogd is. De vorige keer dat ik bloed moest laten prikken kwam wel naar voren dat ik ooit pfeiffer heb gehad, maar wanneer dat weten ze dan niet. Ben benieuwd in ieder geval wat de internist te melden heeft 20 april, maar maandag eest nog de gastroscopie.

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2009, 11:44:00 »
mijn bloeduitslagen waren negatief, ik heb het dus niet :lol2:

Juul22

• Full Member
    • Parasieten worden vaak over het hoofd gezien
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2009, 12:00:56 »
De vorige keer dat ik bloed moest laten prikken kwam wel naar voren dat ik ooit pfeiffer heb gehad, maar wanneer dat weten ze dan niet.
80% a 90% van de volwassenen heeft antilichamen voor pfeiffer, dus dit zegt vrij weinig...
Sept'07: parasieten Dientamoeba F en Blastocystis H behandeld
Apr'08: geen coeliakie
Jul'09: veel allergiŽn, op dieet
Okt'09: ziekte van Lyme, VlsE IgG, p39 IgM, p41 IgM, bloedkweek positief

Juul22

• Full Member
    • Parasieten worden vaak over het hoofd gezien
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2009, 12:01:26 »
mijn bloeduitslagen waren negatief, ik heb het dus niet :lol2:
Enkel bloedtesten kan coeliakie niet uitsluiten helaas... Dan heb je ook gastroscopie nodig.
Sept'07: parasieten Dientamoeba F en Blastocystis H behandeld
Apr'08: geen coeliakie
Jul'09: veel allergiŽn, op dieet
Okt'09: ziekte van Lyme, VlsE IgG, p39 IgM, p41 IgM, bloedkweek positief

jippie1984

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 03, 2009, 12:17:37 »
Hey Juul,

Op zich zegt dat niets dat ik ooit pfeiffer heb gehad, maar niet zo erg lang geleden dachten ze ook dat ik dit had en toen konden ze het niet aantonen in mijn bloed. Nu in februari konden ze wel zien dat ik het ooit gehad heb. en sindsdien blijft mijn leverfunctie wat verhoogd en voel ik me beroerd, dus die pfeiffer wil toch wel iets zeggen denk ik. Maar goed, kan natuurlijk ook beroerd zijn omdat ik toch coeliakie heb. Buikpijn en misselijk zijn heeft natuurlijk ook niets met pfeiffer te maken. Dat zou alleen de vermoeidheid kunnen verklaren. maar goed, maandag heb ik de gastroscopie en dan 20 april de uitlagen van alle onderzoeken, dus even afwachten nog.

Ayla

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: april 03, 2009, 12:52:43 »
menen jullie dat nou?? ik dacht echt dat ik hiermee uitgesloten was. Wat kan ik dan nu als beste doen? Een genentest?