Auteur Topic: PatiŽnten met Diabetes mellitus 1 screenen op Coeliakie Ja of Nee?  (gelezen 3896 keer)

Diesel

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • ''Hij is wijs, die weet, dat hij niets weet''
PatiŽnten met Diabetes mellitus 1 screenen op Coeliakie Ja of Nee?

http://umcg.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/Rapporten/2005/coeliakiediabetes/Coeliakie_Diabetes.PDF

Samenvatting 

Diabetes mellitus type 1 is een veelvoorkomende ziekte. Deze ziekte blijkt niet op
zichzelf te staan maar is onder andere geassocieerd met coeliakie. Coeliakie wordt
behandeld middels een glutenvrij dieet. De diabetespatiŽnten die aan coeliakie lijden
blijken zich niet altijd bij de huisarts met klachten te presenteren of worden niet als
zodanig gediagnosticeerd. Daarom rijst de vraag of het zinvol zou zijn om alle patiŽnten
met diabetes type 1 te screenen op coeliakie.
Door middel van literatuuronderzoek is geprobeerd een antwoord te vinden op deze
vraag. De hoofdvraag wordt in verschillende deelonderwerpen behandeld.

Ten eerste is er aandacht voor de klachten van de patiŽnten die coeliakie hebben. Ook
asymptomatische patiŽnten blijken zich beter te voelen wanneer een glutenvrij dieet
wordt gevolgd. Dit pleit voor screening.

Ten tweede is gekeken naar het effect van een glutenvrij dieet op de
bloedsuikerregulatie waarover in onderzoeken tegenstrijdige resultaten worden
gevonden. Argumenten betreffende een positief effect op de bloedsuikerregulatie
kunnen dus niet pro screening aangevoerd worden.

Ten derde is er in de literatuur gezocht naar onderzoeken over de kwaliteit van leven
van patiŽnten die te maken hebben met twee diŽten. Hier is moeilijk antwoord op te
geven, aangezien er geen onderzoek gedaan is naar de specifieke groep patiŽnten met
zowel diabetes als coeliakie.
De kwaliteit van leven van patiŽnten met alleen coeliakie die een glutenvrij dieet volgen
blijkt lager dan die van de gezonde controlegroep. Dit heeft wel degelijk consequenties
voor eventuele screening. Men moet zeer zeker zijn van het positieve effect van het
dieet op de gezondheidstoestand van de asymptomatische coeliakiepatiŽnt voor men
een patiŽnt zoín grote beperking op kan en mag leggen.

Ten slotte is er aandacht voor de eventuele schade die wordt aangericht door niet te
screenen, patiŽnten dus gluten te laten blijven eten en eventueel te wachten op
symptomen. Onder de coeliakiepatiŽnten met symptomen is het risico op een maligniteit
en andere complicaties verhoogd, maar er is twijfel of dit ook het geval is bij de
asymptomatische coeliakiepatiŽnten. Hier zal meer onderzoek naar gedaan moeten
worden.

Op basis van de tot nu toe verzamelde gegevens is het niet goed mogelijk een definitief
antwoord op de vraag te geven of alle patiŽnten met diabetes mellitus type 1 gescreend
moeten worden op coeliakie.

Diesel
Vit. B12 tekort 1995 sindsdien B12 injecties met vanaf 2008 Vit.B12 smelt tabletten Methyl-cobalamine en Adenosyl-cobalamine
Vit. D 25 - OH  tekort 2005 sinds Vit.D3 suppletie achteruitgegaan in 2009 mee gestopt
Osteoporose 2007.
Koper en ceruloplasmine (transporteiwit koperionen) tekort 2008.

Marjon67

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:PatiŽnten met Diabetes mellitus 1 screenen op Coeliakie Ja of Nee?
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2009, 02:15:44 »
tja....................................
ik had t ook liever niet geweten en chris werd ongevraagd getest. heeft maar vage klachten en moet nu ook dat k dieet volgen! wij gaan er toch nog steeds van uit dat "de dokter het wel zal weten". mag ik toch wel hopen dat het echt nodig is ja!!!!!!!! :< :< :< :< :< :< :< :< :<laat ze dat ff iets sneller uitzoeken aub :< :<
Moeder van 2 jongens met Diabetes 1 (sinds dec 2008), waarvan de jongste (7 jr.) ook Coeliakie heeft (ook vanaf dec 2008 vastgesteld maar sinds 6 april 2009 officieel).

rispe0037

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2009, 19:30:05 »
volgens mij wordt dat al gedaan want bij mariska is het ook standaard meegenomen zo zijn wij er ook achter gekomen.
kinderen met diabetes type 1 wordt een keer in het jaar standaard een heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan waar oa coeliakie schildklier etc wordt onder zocht.
of dat bij volwassenen ook zo is weet ik niet.
groetjes wilma                                                
moeder van jeffrey 1997.
moeder van mariska 1993 maart 2005 diabetes type 1
en maart 2006 coeliakie marsh 3b/c   sinds 2011 borderline

maro

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2009, 19:34:03 »
bij volwassenen niet, ik heb DM1
nu mijn dochter (waarschijnlijk) coeliakie heeft, maak ik er wel een grotere kans op volgens de ka