Auteur Topic: gewoon brood of gv brood voor de geitjes??  (gelezen 6803 keer)

hansesther

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
gewoon brood of gv brood voor de geitjes??
« Gepost op: maart 13, 2009, 14:40:08 »
We hebben een maandje terug weer controle gehad in het ziekenhuis. Alles was goed!!!!! Ze is enorm goed gegroeid  :jump: :jump: Over een haf jaar weer terugkomen.
Onze zoon is gescreend, en daar krijgen we over een maand of 2 de uitslag van.

Het dieet gaat goed. Ze begint steeds meer verschillende dingen te eten, en we krijgen ook steeds meer het idee dat ze het ook gaat snappen.
Maar nu wilde we laats naar een dierenweitje om daar geitjes en schaapjes etc etc brood te gaan geven. We hadden voor haar resten gv-brood bewaard. Maar als je dat even laat liggen is het dus erg hard (de dieren krijgen het niet opgegeten). Hoe doen jullie dat??? Haar het gewone brood laten geven, goed in de gaten houden dat ze het niet in de mond stop, en daarna de handen goed schoonmaken. Of evt handschoentjes aan??

Het begint nu weer lekker weer te worden, dus dan gaan we regelmatig naar dat dierenweitje toe.
dochter Fien (sept 2006) sinds aug 2008 gv + zoon guus (juni 2004) sinds jan 2010 gv

yvonnezet

• Gold Member
Re:gewoon brood of gv brood voor de geitjes??
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2009, 14:49:09 »
Isabelle neemt wel eens gv crackertjes mee, die eten ze wel.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Meike

• Full Member
  • Finn, Mees en Mare
    • Onze website
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2009, 16:20:13 »
Tja dat dilemma had ik laatst ook. Maar ik had geen GV oud brood liggen en ik vind het, nog goede, GV brood toch iets te duur om zo maar aan die beesten te geven. :D
Dus ik laat Mees het glutenbrood geven en was/poets daarna gelijk zijn handen. De vorige keer wilde hij het Glutenbrood trouwens niet eens meer aanraken, maar dat vond ik toch ook wel weer minder. Ik bedoel, het is toch een kindje he, en hij moet ook wel kind blijven.
Trotse mama van Finn en Mees (22-1-2005) en Mare (18-08-2007)!! Mees Coeliakie sinds april 2007. Finn en Mare hebben de genen DQ2 en DQ8 maar gelukkig (nog) geen Coeliakie. Van papa en mama worden de genen nog onderzocht.  Meer info op onze site; www.wijallemaal.nl

NoraenJob

• Jr. Member
  • **
  • Nora en Job
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2009, 16:24:35 »
Ik probeer mijn kind zoveel mogelijk kind te laten zijn dus ik laat haar gewoon brood geven aan de geitjes (daarna worden haar handen gelijk goed schoongemaakt met snoetenpoetser en thuis gewassen).

groetjes van Dorien
Nora (geboren 21-06-2005) coeliakie geconstateerd december 2006 dmv een biopt.
Job (geboren 29-04-2008) verhoogde kans van 10% op coeliakie, gen HLA DQ2 doen mee aan onderzoek UMC Leiden. Tot nu toe nog geen coeliakie.
Moeder Dorien, gen HLA DQ2 geen coeliakie

Tamaramv3

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2009, 18:28:54 »
 Misschien lusten de geitjes wel wat groenvoer, een appel, wortel of blaadjes van de bloemkool? Ik weet niet hoe jong jouw kindje is, maar een handje zit zooo in het mondje. Zelf zou ik ook geen glutenvrij brood voor de beestjes geven, al gaat er nu wel regelmatig kondjes de prullenbak in!!  :lol2:
Jean-Luc (2003) heeft coeliakie (marsh 3a en 2 keer het DQ8 gen). Zijn zusjes (2002 (noten-allergie) en 2007) hebben ook het DQ8 gen maar geen antistoffen, net als mama.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2009, 20:16:46 »
die kun je ook opsparen en er paneermeel van maken  :)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Rain

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2009, 22:41:45 »
Hier geven ze gewoon brood en dan handjes afwassen. Geen probleem hoor. Ik probeer daar allemaal niet te moeilijk om te doen ik kan haar toch niet overal van gluten weghouden. Ze kan beter haar weg leren in een wereld met gluten dan overal van weghouden en dan gaat het helemaal mis als ik er eens niet ben.. Mijn dochter is ander half ze gaat dat steeds beter begrijpen en als je er gewoon oplet dat je meteen even handjes schoonmaakt leerd je kind dat ook. :)
Moeder van Ivy (2006) Niya en Yale (coeliakie) (2007) en ook man lief heeft coeliakie evenals zijn broertje.

hansesther

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2009, 23:57:16 »
Het glutenvrije brood wat we aan de geitjes wilden geven was inderdaad restjes brood. Maar ja dat was echt erg hard geworden.

Ik denk dat we inderdaad het 'gewone' brood maar gaan geven. Dan maar goed in de gaten houden, en ze snapt het zelf al wel steeds beter. Ik hoop dat als we 'auw buikje' zeggen dat ze snapt dat ze het niet in de mond moet stoppen.(ze is nu 2,5 jaar)

Bedankt voor jullie tips.
dochter Fien (sept 2006) sinds aug 2008 gv + zoon guus (juni 2004) sinds jan 2010 gv

Keon mama

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2009, 11:41:15 »
wij geven ook gewoon brood  aan de eendjes. Ook de hondenbrokken worden hier met de hand uit de zak gehaald, daarna gewoon goed de handen wassen.
ben het met Meike eens; kinderen moeten wel gewoon kinderen blijven!
Chantal, mama van Keon (6-1-03) en Tika (3-1-06), Keon heeft in augustus 2008 de diagnose coeliakie gekregen, in juli 2011 is gebleken dat de diagnose onjuist was. Wij zijn nu weer een glutenvol gezin.

Veldson

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2009, 20:12:00 »
Als ik een brood bak voor Jelle vries ik deze na het afkoelen gelijk in.
De buitenste 2 kantjes doe ik in een apart zakje die ik ook invries en die gebruiken we dan voor de eendjes.
Glutenvol brood durf ik (nog) niet te gebruiken om te voeren, want Jelle eet er zelf ook van...
moeder van 3 kinderen (2005),  (2006) en (2009). <br />Bij de middelste is in nov 2007 coeliakie vastgesteld.<br />Ikzelf en de jongste hebben de genen niet. De oudste wel, maar zij heeft geen klachten

sieta

• Gold Member
    • mijn grote hobby, fotografie
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2009, 14:07:32 »
hier geeft lisanne ook gewoon brood en voer aan de geitjes. ik neem vaak een nat washandje mee en daarna handen wassen
moeder van lisanne (9) en Anna Geke (6) en Mathijs (4) . Lisanne heeft coeliakie en is sinds  \\\'06 op g.v en tarwezetm. vrij dieet.

marliesvde

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2009, 14:18:52 »
Klinkt stom maar ik had vorige week een waterkipje op bezoek Hond en kat mochten toen niet naar buiten van me vond het zo gezellig dat dat kipje onze vijver had uitgekozen om in te vertoeven dat ik mijn eigen dieren binnen heb gehouden. Heb het kipje dan ook wat brood gevoerd en ja dat was een kapje gluten vrij brood ( normaal laat ik dat ook drogen en maak er inderdaad paneermeel van ) maar dat kipje vond dat brood waarschijnlijk ook niet lekker en natuurlijk droog en liep met een stukje brood parmantig naar de vijver en maakte dat stukje dus zelf nat en at het op dus die dieren vinden wel een weg om het eetbaar te maken. Heb overgens de hele dag mogen genieten van het kipje.

Mijn man plaagde me toen ik vroeg waar dat kipje nou zou gaan slapen en hij stelde me voor om een slaapzak en een kussen voor dat kipje neer te leggen zodat ie het niet koud zo krijgen.
Wat moet je nu met zo'n man.

Het kipje heeft  nu zijn eigen weg gevonden s'avonds tegen half 8 is het weggegaan en ik heb hem  helaas nog niet meer gezien.
Hond blij want die kon weer naar buiten.

Marlies
coeliakie pattient sinds 1997

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2009, 14:31:31 »

Mijn man plaagde me toen ik vroeg waar dat kipje nou zou gaan slapen en hij stelde me voor om een slaapzak en een kussen voor dat kipje neer te leggen zodat ie het niet koud zo krijgen.
Wat moet je nu met zo'n man.
Citaat

blij zijn met zijn humor  :duimop:

Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

marliesvde

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 16, 2009, 14:32:50 »
Dat doe ik zeer zeker hij maakt me ook altijd aan het lachen hoor.

Heb gelukkig een positive man met veel humor

Marlies
coeliakie pattient sinds 1997

Keon mama

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: maart 16, 2009, 14:44:14 »
waarschijnlijk was het voorstel hier geweest om de kip lekker in de oven te stppen, met een lekker sausje....
Chantal, mama van Keon (6-1-03) en Tika (3-1-06), Keon heeft in augustus 2008 de diagnose coeliakie gekregen, in juli 2011 is gebleken dat de diagnose onjuist was. Wij zijn nu weer een glutenvol gezin.