Auteur Topic: Balasting.  (gelezen 6061 keer)

marielle1982

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Balasting.
« Gepost op: maart 12, 2009, 13:40:55 »
Ik krijg via via, het maandblad glutenvrij. Daarin staat een artikel over de belastingdienst, en wat je mag terug vragen van hun.

Nu mijn vraag: Mijn dochtertje zit sinds een ong. 7 maanden op een gluten en koemelk vrij dieet. Dit op aanraden van de kinderarts. Maar er is (nog) geen officiele diagnose. Kan je dit geld nu wel terug vragen van de belasting?

De melkvoeding krijgen we wel vergoed door het ziekenfonds ondanks dat de diagnose nog niet officieel is.
onze kleine Caitlin word verdacht op Coeliaki..

Lirio

• Gold Member
Re:Balasting.
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2009, 13:58:44 »
Als je arts bereid is om eventueel een verklaring te schrijven als er naar gevraagd word mag je 7/12e van het bedrag voor glutenvrij en lactosevrij dieet aftrekken.
Vergeet ook de aftrek van chronisch zieken niet en de huisapotheek. En de kosten voor je aanvullende ziektekostenverzekering als je die hebt.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

marielle1982

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2009, 23:39:11 »
aftrek voor chronisch zieken? Wat is dat dan? Is dat ook een vast bedrag?

Lirio

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2009, 18:58:13 »
Ja is ook een vast bedrag. Zoek maar even op de site van de belastingdienst.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2009, 20:15:31 »
Dat gaat over 821 euro. Maar dan moet je wel meer dan 350 euro hebben uitgegeven aan kosten ten gevolge van ziekte. Ik zou niet weten hoe ik dat moet hebben uitgegeven, de dieetkosten heb ik al bij dieetkosten gezet.
Als je tweeverdieners bent, beiden fulltime, valt er niet veel meer af te trekken.
Maar ik klaag niet hoor, blijkbaar hebben we teveel geld  :D
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2009, 20:50:19 »
Dat gaat over 821 euro. Maar dan moet je wel meer dan 350 euro hebben uitgegeven aan kosten ten gevolge van ziekte. Ik zou niet weten hoe ik dat moet hebben uitgegeven, de dieetkosten heb ik al bij dieetkosten gezet.
Als je tweeverdieners bent, beiden fulltime, valt er niet veel meer af te trekken.
Maar ik klaag niet hoor, blijkbaar hebben we teveel geld  :D
Als je coeliakie hebt mag je en dieetkosten en de aftrek voor chronisch zieken opvoeren.

Zie dit artikel en dan op pagina 6: http://www.glutenvrij.nl/bieb/belasting_en_coeliakie_2008.pdf

Je moet inderdaad 325 euro hebben uitgegeven, maar naar mijn weten vallen daar ook weer dieetkosten onder....

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2009, 20:58:28 »
Als de specifieke kosten (en daar valt het gv dieet onder) hoger zijn dan 350 dan mag je altijd 821 voor chronisch zieken aftrekken. Die aftrek vervalt in 2009.

Verder moet je denken aan de kosten voor aanvullende ziektekostenpremies en extra tandartsverzekeringen.
In ieder geval 23 pp voor huisapotheek. Verder nog je reiskosten naar al je artsen, tandarts, fysio enz. op basis van kostprijs.
Eventueel (alleen nog in 2008) de kosten van een bril. Maar ook kosten voor bv steunzolen mogen opgegeven worden. Net zoals tandartskosten, kosten voor medicijnen die je op voorschrift van een arts moet hebben.

Dit zijn zaken die vrij algemeen voorkomen. Let wel, eventuele vergoedingen die je hebt ontvangen (bv. van je zorgverzekeraar) die moet je weer van deze kosten aftrekken.

Dus als je een rekening hebt van de tandarts van 100 en de zkv betaalt hiervan 75 dan mag je per saldo maar 25 aftrekken.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lirio

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2009, 21:10:49 »
En volgens mij mag je ook niet die dingen aftrekken die onder je eigen risico vallen.
Ik betaal bijvoorbeeld zelf mijn b12 injecties van mijn eigen risico, waar je dan vrij vlot doorheen bent, maar die eerste 150 euro mag ik dus niet aftrekken.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2009, 21:18:09 »
Nee, dat klopt.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

marielle1982

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2009, 22:00:32 »
heel erg bedankt voor de info.

dus als ik het goed begrijp mag je 1514 euro aftrekken van de balsting. dit omdat ze glutenvrij en koemelkeiwit vrij dieet heeft. maar ze heeft dit dieet vanaf sept. 2008 dus ik mag een bedrag aftreken van 504,- opgeven.

Ook mag ik de reiskosten van en naar het ziekenhuis opgeven.

is dit correct? Of mis ik nog iets?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2009, 22:20:07 »
Je mag een bedrag van 126 per maand berekenen omdat je idd de combinatie glutenvrij en koemelkeiwitvrij hebt.

Die 4 x 126=504 vul je in bij specifieke uitgaven.
Omdat de specifieke uitgaven hoger zijn dan 321 mag je ook nog eens 821 voor aftrek chronisch zieken aftrekken.
Ik heb hierbiven dingen genoemd die nog in aanmerking komen.
Die 23 euro huisapotheek mag altijd. Dat is per persoon dus ook voor de kinderen.

marielle1982

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2009, 12:35:22 »
Oke, heel mooi! dat scheelt toch wel! Moet ik die 821,- ook door 12 delen? x de 4 maanden dieet?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2009, 12:57:43 »
Nee, dat hoeft niet.