Auteur Topic: zijn dit symptomen  (gelezen 4137 keer)

boes

• Newbie
  • *
zijn dit symptomen
« Gepost op: april 29, 2009, 13:53:48 »
Hallo allemaal.

Ik heb een dochterje van bijna 2. Sinds zij vast voedsel eet heeft zij elke dag last van een opgezwolle buik. Het lijkt wel zo een kind uit afrika. Haar ontlasting stinkt heel erg en ze heeft vaak diaree of het is heel plakkerig. Ze heeft wat dunne bovenarmpjes en dunne bovenbeetjes. Bovendien heeft ze ook last van jeuk en krabt ze soms zichzelf open en ze heeft last van exzeem. Zijn dit dingen die voorkomen bij coeliakie?

Ze heeft een bloedtest gehad en die was negatief. De dokter heeft gezegd dat bij kinderen onder de 4 jaar die bloeduitslagen vaak niet echt betrouwbaar zijn en ik moest terugkomen als ze nog klachen bleef houden. Ze heeft ook sinds een paar dagen rode bultjes op haar gezicht.

Herkent iemand dit?

Alvast bedankt
b.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:zijn dit symptomen
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2009, 14:11:38 »
Een bolle buik, dunne armen en benen, biaffra-uiterlijk, diarree of verstoorde ontlasting passen bij coeliakie. Jeuk, exceem en bultjes komen minder vaak voor. Mijn zoontje had een extreem droge huid.

Ik weet niet wat de dokter onderzocht heeft. Er zijn 2 verschillende soorten bloedtesten. Er is een bloedtest om allergieen op te sporen. Voedselallergieen (ei, melk, soja, tarwe etc), contactallergieen (katten, honden) en inhalatieallergieen (huisstofmijt, bomen) horen daarbij. Deze test is bij kleine kinderen minder betrouwbaar. Dan heb je nog een test om antistoffen tegen gluten te meten. Deze test is bij kinderen over het algemeen juist heel betrouwbaar (en bij volwassenen minder). Kijk even bij het kopje medisch, daar vind je meer info over het bloedonderzoek. En ik zou de assistente van de huisarts nog even bellen en vragen wat ze precies in het bloed onderzocht hebben. Sommige huisartsen zijn niet erg op de hoogte van coeliakie en testen de verkeerde dingen. Je kunt ook een doorverwijzing naar de kinderarts vragen.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

boes

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2009, 14:15:59 »
Jah bedankt voor je informatie :). Ik zal daar gelijk ffe kijken en de huisarts bellen.

moeke

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2009, 10:42:11 »
ja mijn zoontje precies hetzelfde als bij jou, ook dunne beentjes armpjes en bol buikje klagen van buikpijn en verstoord ontlastings patroon, daar komt nog eens bij dat mijn zoontjes tanden erg slecht zijn, veel gaatjes terwijl hij wel snoept maar niet overdreven meer als zijn grote broer.
Mijn zoontje is nu 4 en 1,5 jaar geleden getest, niets aan de hand(bloedtest)
Nu ben ik sinds gisteren toch gestart met gv eten kijken of het wat afdoet, zo ja zal ik toch weer eens naar de arts moeten.
wordt vervolgt

atsjesiderius

• Jr. Member
  • **
  • Bente 16-12-2005
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2009, 11:04:43 »
`Zou je dat wel doen??? Is het misschien niet verstandig eerst nogmaals een bloedtest te laten doen en een darmbiopt. Dan weet je het zeker.
Als je hem nu op dieet zet en vervolgens naar de arts, komt er niks uit de bloedtest en zal hij eerst weer gluten moeten eten alvorens het biopt gedaan kan worden.
Bente (16-12-2005) Coeliakie bekend sinds 06-12-2007, vastgesteld met een biopt.
Fleur (15-03-2007) al jaren obstipatie en een bolle trommelbuik, 28-06-2011 dagnose coeliakie, vastgesteld zonder biopt.
Jesse (01-07-2010). 01-06-2011 bloedonderzoek negatief.

boes

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2009, 12:40:49 »
Is een darmbiopt erg heftig voor een kind?

Astrid

• ERElid (Platina member)
  • Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2009, 12:42:14 »
Is een darmbiopt erg heftig voor een kind?

Nee hoor, kinderen gaan altijd onder narcose en merken er zo niks van. Naderhand kunnen ze een heel klein beetje keelpijn hebben, maar dat is zo weer over.
Moeder van Thymen, 22 jaar. Thymen bleek na 7 jaar glutenvrij te hebben gegeten toch geen coeliakie te hebben.

bloemel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2009, 14:18:23 »
mijn dochter heeft 3 weken terug een biopt gehad en het is ons alles meegevallen!

Meike

• Full Member
  • Finn, Mees en Mare
    • Onze website
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2009, 14:51:46 »
Mees had nergens last van en Finn was alleen wat hees. Biopt valt dus heel erg mee.  :duimop:
Trotse mama van Finn en Mees (22-1-2005) en Mare (18-08-2007)!! Mees Coeliakie sinds april 2007. Finn en Mare hebben de genen DQ2 en DQ8 maar gelukkig (nog) geen Coeliakie. Van papa en mama worden de genen nog onderzocht.  Meer info op onze site; www.wijallemaal.nl

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2009, 19:30:25 »
Isabelle had er ook niets van, geen keelpijn of hees.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

moeke

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2009, 09:08:37 »
ja heb morgen een afspraak met de huisarts voor een doorverwijzing.

boes

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2009, 11:23:00 »
Oooh gelukkig maar. Mijn dochtertje heeft nog steeds klachten. Ik ga ook maar weer terug naar de huisarts. Hoop toch dat er nu wat meer duidelijkheid komt. Ze klaagt over buikpijn en heeft veel jeuk.

Lotte29

• Jr. Member
  • **
  • mama van Nienke (26-06-2006) en Anna (28-03-2008)
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2009, 21:08:05 »
Hoi,

Allereerst welkom! Vreselijk dat je kind zo veel last heeft. Succes bij de huisarts morgen, vraag een verwijzing naar de kinderarts daar kom je waarschijnlijk toch wel terecht. Het darmbiopt valt enorm mee, mijn dochter toen 20 mnd oud had nergens last van na de ingreep, misschien dat dat helpt. Bij mijn jongste vermoeden we het nu ook, hoe verleidelijk het ook is om al glutenvrij te gaan we doen het niet. Als we dat wel doen en haar darmen genezen al voordat er een biopt wordt gedaan, dan moeten we na een periode van glutenvrij eten, haar weer opzettelijk ziek gaan maken. Je omschrijving lijkt vrij duidelijk. De jeuk kan ik niet plaatsen maar eczeem staat meestal los van alles, wel is het zo dat alle huid (zuurstof-organen) vaak verband houden met elkaar, je darmen, longen en huid zijn allemaal dezelfde soorten "huid" als je weerstand daalt omdat je ziek bent kan dat op andere gebieden ook zijn weerslag hebben. Ik weet van verhalen waarbij na een periode van glutenvrij eten (na diagnose) andere klachten zoals eczeem ook verminderden/verdwenen.

Succes! gr Lotte
Nienke (26-06-2006) heeft Coeliakie. Glutenvrij sinds 23/01.Biopt gaf totale vlok-atrofie. Klachten in volgorde: verstopt, veel ziek, slecht slapen (sliep nooit door) gewichtsverlies,  braken, bleek, bolle buik. Anna heeft ook klachten binnenkort biopt, bloeduitslag gaf nog geen positief resulaat.